تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مشکلات ارتباطی در درون خانواده چیست؟

مشکلات ارتباطی در درون خانواده چیست؟

مشکلات و آسیب های ارتباطی متعددی در درون خانواده ها وجود دارد: مشکلات ارتباطی در درون خانواده چیست؟ این مشکلات ناشی از بیماری های جسمی یا روانی، مشکلات ارتباطی والد- فرزند، مشکلات ارتباطی والدین و مشکلات ارتباطی خواهران وبرادران. در این میان، پدیده های خشونت با همسر (همسرآزاری)، خشونت با فرزندان (کودک آزاری)، نه تنها به زندگی خانوادگی بلکه به جامعه نیز خسارت های جبران ناپذیری وارد می کنند.

مشکلات ارتباطی در درون خانواده چیست؟

چنان چه در خانواده یکی از این گونه مشکلات پدیدار شد باید به فکر درمان بود. با توجه به تأثیر بسیار مشکلات ارتباطی بر خانواده بهتر است از همان آغاز به مشاوره و روان درمانی پرداخت. در صورتی که با هر یک از این مشکلات مواجه شدید می‌توانید با مرکز مشاوره بینا تماس گرفته و از مشورت بهترین روانشناسان در تهران بهره مند گردید .

 مشکلات ارتباطی بین والدین

این قبیل مشکلات ارتباطی به صورت توهین، تحقیر و انتظارات غیر واقعی از همسر بروز می کند گاهی اوقات والدینی که در ارتباط با یکدیگر مشکل دارند، سعی می کنند ارتباط خود را به حداقل ممکن برسانند. به همین دلیل قهر و جدایی عاطفی بین والدین ایجاد می‌شود. آنان سعی می کنند با هم ارتباطی نداشته باشند ولی از هم جدا نیز نمی شوند. در چنین شرایطی، والدین برای ایجاد ارتباط سعی می کنند از فرزندان استفاده کنند و آنان را واسطه ی میان خود قرار دهند.

چنین ارتباط خانوادگی به شدّت به فرزندان صدمه می زند. این والدین معمولاً در تصمیم گیری و حل مشکل بسیار ضعیف اند و سعی می کنند برای مسائل خود آسان ترین راه را انتخاب کنند.

یکی از مشکلات ارتباطی بین زوجین آن است که یکی از آن ها به طور مکرر از دیگری می خواهد که وفاداری خود را ثابت کند. چنین بددلی و شک به همسر ارتباط بین آنان را روز به روز بدتر می کند و زمینه ی مناسبی برای طلاق و جدایی ایجاد می کند .

خشونت با همسر

خشونت با همسر یا همسرآزاری ۱ به صورت های مختلفی است:

  • کلامی- مانند به کار بردن کلمات نامناسب، تحقیر، توهین، سرزنش و مواردی از این قبیل.
  • آزار جسمی – مانند سیلی زدن ، لگد زدن وکتک زدن.
  • کنترل کردن – مانند جدا کردن یک فرد از روابط خانوادگی و دوستانه ، پاییدن حرکات و رفتارها، یا محدود کردن او از دسترسی به اطلاعات یا حمایت و کمک.

مشکلات ارتباطی بین خواهران و برادران

گاهی فرزندان خانواده برای به دست آوردن محبت والدین با یکدیگر رقابتهای شدیدی، دارند. گاهی نیز بین آنان همکاری شدیدی برای ایستادگی در مقابل والدین دیده می‎شود. گاهی اوقات نیز یکی از فرزندان به علت بیماری مورد توجه بیش از حد سایر اعضای خانواده قرار می گیرد یا طرد می شود. در بعضی از خانواده ها، فرآیند خاصی وجود دارد که یکی از فرزندان خانواده به شدّت اهمیّت می‌یابد به گونه ای که «عزیز » خانواده می‌شود و به نظرات او اهمیّت بسیار داده می شود، در حالی که فرزندی دیگر از همان خانواده بی ارزش و «ذلیل » خانواده می‌شود،

 راه های درمان

با توجه به تأثیر شدید مشکلات ارتباطی بر خانواده، ضروری است از همان آغاز به درمان پرداخت. مشاوره و روان درمانی برای رفع این مشکلات بسیار مناسب است. روان درمانی خانواده، روان درمانی بین فردی و آموزش مهارت های ارتباطی که به ارتباطات مختل افراد میپردازند، از مهم ترین راه های درمان مشکلات ارتباطی به شمار می آیند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *