تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

عقل معاش و تدبیر زندگی

عقل معاش و تدبیر زندگی

در انتخاب همسر هنگامی می توانید به آرامش دست یابید که نتیجهٔ مطلوبتان را با هزینهٔ معقولی به دست آورید. چنین شرایطی هنگامی رخ می دهد که میزان جذابیت و توانایی همسر مجموعاً در حدّ شما باشد زیرا اگر همسرتان در کل، موقعیت پایین تری نسبت به شما داشته باشد، ممکن است به نتیجهٔ مطلوبتان نرسید و اگر موقعیت همسرتان خیلی بالاتر از شما باشد، گرچه ممکن است به نتیجهٔ مورد نظرتان دست یابید، امّا برای پر کردن این فاصله هزینه های نامعقولی بر شما تحمیل خواهد شد. یکی از معیارها برای انتخاب مرد زندگی داشتن عقل معاش و تدبیر زندگی می باشد که در این مقاله توضیح می دهیم.

پسری که می خواهد ازدواج کند، باید بداند چگونه درآمد کسب کند، چگونه خرج کند و چگونه پس انداز کند. او باید حساب دخل وخرج خود را داشته باشد. این همان عقل معاش است که ویژگی مهمی برای مرد زندگی است. کسی که دل به کار نمی دهد یا مثلاً با گذشت زمان زیادی از جوانی اش، هنوز در فکر کسب و کار و حرفه ای نیست، زندگی پر دردسری خواهد داشت.

عقل معاش و تدبیر زندگی

البته عقل معاش یک پسر جوان را با دارایی های اولیه ای مانند خانه، ماشین، شغل پردرآمد و… نمی توان سنجید. ممکن است پسری، به خاطر حمایت های خانواده و دیگران و بدون هیچ زحمتی، به همهٔ این دارایی ها رسیده باشد. اگر چنین پسری اهل کار نبوده و از خود لیاقت نشان نمی دهد، عقل معاش ندارد. این پسر چون جسارت و حس کار ندارد، اگر در زندگی دچار مشکل شود، خودش را در حد و اندازه ای نمی داند که بتواند بدون حمایت دیگران از پس مسائل زندگی بر آید، بنابراین تبدیل به شخصیتی وابسته و سربار خواهد شد.

بر عکس ممکن است پسری اهل کار باشد ولی دارایی اولیهٔ چندانی نداشته باشد، در این صورت او عقل معاش دارد. پسر باید اهل کار بودن خود را در حد شرایط خودش نشان داده باشد؛ مثلاً از یک دانشجو باید در حد کار پاره وقت انتظار داشته باشید. اهل کار بودن فرد به این است که حس استقلال خود را پرورش داده و از عزت نفس بالایی برخوردار باشد. چنین پسری وابستگی اش به خانواده کمتر است. البته توجه داشته باشید که وابستگی را با دلبستگی پسران به خانواده اشتباه نگیرید. دلبستگی و علاقه به خانواده نشانه خانواده دوست بودن و پایبندی به خانواده است. چنین فردی در آینده با همسر خود نیز همین گونه رفتار خواهد کرد.

راه‌های تشخیص داشتن عقل معاش

  • در جلسات خواستگاری، از خواستگار سوابق کاری اش را جویا شوید و بپرسید که تاکنون درآمدش را صرف چه اموری کرده است. البته چون ممکن است افرادی در این زمینه مبالغه آمیز یا برعکس با فروتنی بیش از حد سخن بگویند، لازم است در تحقیق این موضوعات راستی آزمایی شود.
  • از خواستگار بپرسید برای آینده چه برنامه ای دارد و از پاسخ او بفهمید که چقدر نسبت به آینده دغغه مند است و یا بلندپروازی می کند. ایده هایش چه میزان قابل تحقق است و تا چه حد به دخل و خرج زندگی توجه دارد.
  • به استقلال فکری پسر بیشتر از استقلال اقتصادی او توجه کنید، زیرا اگر اولی باشد، به زودی ضعف دومی را پوشش خواهد داد. ببینید پسر چقدر چشمش به دهان دیگران است و حرفهایش در جلسات خواستگاری عوض می شود. این مطلب را در تحقیقات هم می توانید بفهمید. البته اهل مشورت بودن و احترام نهادن به والدین و مطیع آنها بودن کارهای خوبی است که در صورتی که فردِ بی اراده ای نباشد با استقلال فکری منافاتی ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله با موضوع عقل معاش و تدبیر در زندگی و همچنین چگونگی تشخیص عقل معاش قبل از ازدواج آشنا شدید . اما اگر در این زمینه به مشکلی برخوردهاید و دچار سردر گمی شده اید می توانید با مرکز مشاوره بینا ، بهترین مرکز مشاوره قبل از ازدواج در شرق تهران تماس بگیرید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *