تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

خودشناسی پایه هر گونه ارتباطی

خودشناسی پایه هر گونه ارتباطی

به چه میزان از استعدادها و توانایی های خود آگاهی دارید؟ چه محدودیت ها و نقاط ضعفی را در خودتان می شناسید؟ چه چیزهایی، چه افرادی و یا چه موقعیت هایی منجر به بروز عصبانیت
در شما می شوند؟ چه ویژگی هایی را در طرف مقابل تان نمی توانید تحمل کنید؟ تاکنون دیگران چه ایراداتی به شما گرفته اند؟ توانایی پاسخگویی به این سؤالات، خودشناسی شما را تقویت
می کند. خودشناسی پایه هر گونه ارتباطی است ؛ چرا که شما یکی از طرفین هر رابطه ای هستید که با دیگری برقرار می کنید.

خودشناسی پایه هر گونه ارتباطی

برای همین اگر هر فرد بتواند تصویری واقع بینانه از خود به دست آورد و نیازها و تمایلاتش را به خوبی بشناسد، در روابط خانوادگی و اجتماعی، موفق تر خواهد بود.

مزیت های خود شناسی

  •  شور و نشاط بیشتر در زندگی

وقتی بتوانید خودتان را همان طور که هستید نشان دهید احساس شادی بیشتری می کنید. شناخت خود یعنی گام برداشتن در مسیر رسیدن به آرزوها و لذت بیشتر از زندگی.

  •  چالشهای درونی کمتر

وقتی واکنش بیرونی شما با احساسات، ارزش ها و باورهایتان تطابق داشته باشند، با تضاد و چالش کمتری مواجه خواهید شد.

  • تصمیم گیری بهتر

وقتی خودتان را بهتر بشناسید انتخاب های بهتری در زندگی خواهید داشت؛ از انتخاب های کوچک و شاید بی اهمیت تا تصمیمات بزرگ زندگی.

  •  خود کنترلی

وقتی خودتان را بشناسید، می توانید رفتارهایی را که در شما ایجاد انگیزه می کنند، شناسایی و بر عادات بد خود غلبه و رفتارهای خوبتان را تقویت کنید.

  •  مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی

هنگامی که شما ارزش ها و اولویت های خود را در زندگی مشخص کنید، کمتر تحت تأثیر فشارهای اجتماعی قرار می گیرید و کمتر مجبور به انجام کاری می شوید که از پذیرش یا انجام آن اکراه دارید.

  •  تحمل و درک دیگران

آشنایی با نقاط ضعف و قوت خودتان موجب می شود راحت تر با دیگران هم دل شوید یا همدردی کنید.

راه های کسب مهارت خودشناسی

شما می توانید ویژگی های مثبت و منفی شخصیتی و اخلاقی خودتان مثل دلسوزی، راست گویی، زود رنجی و کمال گرایی و… را که به ذهنتان می رسد فهرست کنید و سپس به خودتان نمره بدهید.

هرچند می توانید دور صفات خوبی که نمره کم گرفته یا ویژگی های بدی که نمره بالا گرفته اید دایره بکشید و برای اصلاح آنها برنامه بریزید. ولی حواستان باشد برای خودشناسی « آنچه را که دوست دارید باشید » با « آنچه که هستید» اشتباه نگیرید و بین « خود واقعیتان » و « خود آرمانی »تفاوت قائل شوید. به خاطرات خود مراجعه کنید و به یاد بیاورید که دیگران چه صفاتی را به شما نسبت داده اند. آنها را جدی بگیرید؛ خصوصاً مواردی را که توسط افراد مختلف تکرار شده است.

از افراد خانواده، دوستان و آشنایان بخواهید نقاط ضعف و قوت شما را بگویند. حتی می توانید برنامه ای بریزید که آنها به صورت ناشناس و با خیال راحت انتقادات شان را نسبت به شما بیان کنند. این فرصت را غنیمت بشمارید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *