تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

عوامل موثر در ارتباط زوجین

عوامل موثر در ارتباط زوجین

ارتباط مؤثر همسران، ارتباطی است که در آن هر یک از زوجین، پیام یک دیگر را همان طور که منظور طرف مقابل است، دریافت کنند. در این مقاله سعی میکنیم تعدادی از عوامل موثر در ارتباط زوجین را بیان کنیم .

عوامل موثر در ارتباط زوجین

هر یک از زوجین برای خود شخصاً حریمی دارند که ممکن است مایل نباشند دیگری به آن وارد شود. مانند دست زدن به کیف، نامه های قدیمی، شنیدن مکالمه ی خود با یکی از نزدیکان و مواردی از این قبیل. علاوه بر این مهم است که هر یک از زوجین اوقاتی را برای برنامه های شخصی و خصوصی و زمانی را هم برای برنامه های مشترک و خانوادگی خود اختصاص دهند.

  •  مشارکت در انجام مسئولیتهای خانوادگی

مهم است که زن و شوهر در انجام مسئولیت های خانوادگی مشارکت داشته باشند. به طوری که هر یک از آنان، در انجام مسئولیت های خانوادگی، سهم برابری داشته باشند. زن یا شوهری که احساس کند وظایف خانوادگی منصفانه تقسیم نشده است، دچار خشم می شود و همین می تواند ارتباطات آنان را مخدوش کند.

  •  انعطاف در ایفای نقشهای خانوادگی

به طور سنتّی مردان نقش شاغل (نان آور) و سرپرست خانواده و زنان نقش کد بانو، مادر و همسر را بر عهده دارند. با ورود زنان به حوزه ی اشتغال، نقش های زنان متعدد شده و بر مشکلات آنان افزوده است. چنین وضعیتی بعضی از خانواده ها را دچار بحران کرده است. مثلاً زن وشوهری که هر دو شاغل اند وقتی به خانه برمی گردند، مرد احساس می کند که باید استراحت کند ولی زن بلافاصله باید کارهای خانه را انجام دهد، به فرزندان رسیدگی کند و… . همکاری زوجین نقش مهّمی در حل این مشکل دارد.

  • ایجاد تعادل در نقش های خانوادگی

از آنجاکه زوجین هر یک نقش های  متعددی را ایفا می کنند، ضروری است بین نقش های مختلف زندگی تعادل برقرار کنند؛ به طوری که یکی از نقش ها قربانی نقش های دیگر نشود. مثلاً اگر پدری، مدیر داخلی یک اداره است، نقشِ «مدیر داخلی » بودن او آن قدر سنگین نشود که نتواند اوقاتی را به فرزندان خود اختصاص دهد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *