تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

بلوغ یا پختگی عاطفی

بلوغ یا پختگی عاطفی

احساسات و عواطف که بخش مهمی از شخصیت را شکل می دهد در دختران و زنان پررنگ تر و اثرگذارتر از مردان و پسران است. از آنجا که آغاز زندگی مشترک پر از احساسات عاشقانه و هیجانات شیرین است، بلوغ یا پختگی عاطفی نقش مهمی در تداوم و ماندگاری این عشق و صمیمیت دارد.

بلوغ یا پختگی عاطفی

بلوغ یا پختگی عاطفی ، یعنی فرد عواطف خود و دیگران را درک و آن را مدیریت کند، به طوری که بتواند احساسات دیگران را درک کرده و متوجه شود که چگونه احساساتشان بر رفتارشان تأثیر می گذارد. بلوغ عاطفی عامل حفظ و استمرار رابطهٔ عاطفی با همسر است و به همین دلیل برای ازدواج ضرورت دارد.

شاخص های پختگی عاطفی

بلوغ یا پختگی عاطفی نشانه های مختلفی دارد:

رفتار متناسب با احساس دیگران

اختلافاتی را که در خانواده و یا با همکلاسی هایتان داشته اید به یاد آورید. آیا همیشه دیگران مقصر بودند یا شما هم تقصیر داشتید؟ مثل اینکه توجه به موقعیت و شرایط روحی طرف مقابل نداشتید. برای اینکه فردی به پختگی عاطفی برسد، باید بتواند احساس دیگران را درک کند و رفتار متناسب با عواطف دیگران از خود بروز دهد. به عنوان نمونه وقتی پدر از مسئله ای ناراحت است و حوصلهٔ صحبت کردن ندارد، زمان مناسبی برای درخواست از او یا دادن گزارش کارهای روزانه به او نیست.

چند راهکار برای درک احساس دیگران در زیر آمده است:

  • به حالات ظاهری دیگران دقت کنید و عواطف آنها را حدس بزنید. اگر درست نبود با تمرین تلاش کنید حدس های هوشمندانه تری بزنید.
  • مقدمات بروز هیجانات مختلف، مثلاً خشم، را در افراد مختلف بشناسید. دقت کنید که هر کلام و رفتاری که شما از خودتان بروز می دهید چه تأثیری در فرد مقابل دارد. کلمات و حتی لحن شما می تواند حال او را بدتر یا بهتر کند. سعی کنید با تنظیم رفتارتان، هیجانات منفی فرد مقابل را تشدید نکنید. به این فرایند« بازخوردگیری»  می گویند. به طور نمونه وقتی متوجه می شوید بهانه گیری خواهر یا برادرتان مقدّمهٔ به راه افتادن جنجال جدیدی است، به جای مشاجره با او سعی کنید موضوع را تغییر دهید و حواس او را به موضوع دیگری جلب کنید.
  • خودتان را جای دیگران بگذارید. مثلا وقتی که فردی ناراحت است فکر کنید اگر خودتان در شرایط او بودید چه احساسی داشتید و می خواستید اطرافیان چه رفتاری با شما داشته باشند؟  این همان کلید طلایی اخلاق است که « هرچه را برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید.»
  • دگر دوستی را در خود تقویت کنید. اگر ما دائماً به فکر خودمان باشیم دیگران را درک نخواهیم کرد، و برعکس. اگر خودخواهی های خودمان را کمتر کنیم، می توانیم با دیگران تفاهم پیداکنیم.
  • اختلافاتی را که قبلاً در خانواده و یا با هم کلاسی هایتان داشته ایدبه یاد آورید. خواهید گفت همیشه دیگران مقصر نبوده اند و شاید من طرف مقابل را درک نمی کرده ام.

توانایی استقلال عاطفی از والدین

علاقه شدید و وابستگی به خانواده و ترس از جدایی از آن یکی از دلایلی است که برخی از دختران، بی درنگ، خواستگاران خود را رد می کنند که این وابستگی خود یکی از نشانه های نپختگی عاطفی است. باید بدانید که دلبستگی در حدی که مانع پیشبرد اهداف درست زندگی نباشد بخشی از عواطف هر انسان است و دیر یا زود بعد از ازدواج، به همسر منتقل می شود هرچند باقی ماندن بخشی از آن دل بستگی نسبت به خانواده طبیعی است.

شاید در ابتدا خانواده نیز نتوانند به راحتی با ازدواج تان کنار بیایند؛ اما این را بدانید که ازدواج شما یکی از مهم ترین دغدغه های پدر و مادرتان است که با بالا رفتن سن شما و ازدواج نکردنتان، این دغدغه به یک غم برای آنها تبدیل می شود. بنابراین لازم است از یک سنی به بعد وابستگی خود و خانواده به همدیگر را مدیریت کنید. یکی از این راه ها شرکت در اردوها، اعتکاف و یا اجتماعات مطمئن دیگری خارج از منزل و بدون والدین است. اینها می تواند تمرینی در جهت کم کردن این نوع وابستگی ها باشد تا به هنگام ازدواج، خود و خانواده تان به سختی نیفتید.

مدیریت ابراز احساسات

هر فردی باید بتواند متناسب با موقعیت، احساسات و عواطف درستی از خود بروز دهد. مثلاً ابراز علاقهٔ مستمر دختر به اعضای خانواده خود، بخشی از این پختگی است. بر عکس، کسی که در خانه دائماً گلایه می کند و به اصطلاح آیهٔ یأس می خواند، نپختگی خود را نشان می دهد و به قول معروف « روی اعصاب است .» و از طرف دیگر کسی که مدیریت بر احساسات  عواطف خود ندارد، تمایلات خود را به روش های مختلف به غریبه ها و نامحرمان ابراز می کند و در نتیجه ارزش خودش را کم می کند.

مدیریت روابط عاطفی

به هر رابطه ای که در آن سهم قابل توجهی از عاطفه درگیر شود، رابطهٔ عاطفی می گویند. یکی از نشانه های مهم بلوغ و پختگی عاطفی مدیریت این گونه روابط است؛ یعنی اینکه شما بتوانید بهترین رفتار را نسبت به خود و طرف مقابل بروز دهید. در این شرایط ضمن اینکه عزت نفس خود را حفظ کرده اید، باعث پایداری در ابراز عواطف نیز شده اید.

افراد عموماً در اوایل ازدواج ارتباط عاطفی خوبی با همسرشان دارند، ولی پاره ای از آنها بعد از مدت کوتاهی نمی توانند پاسخگوی نیازهای عاطفی همدیگر باشند و در نتیجه زمینهٔ کدورت میان آنها به وجود می آید.

چند چیز پیش نیاز مدیریت روابط عاطفی است؛

مدیریت ابراز احساسات، رفتار متناسب با احساس دیگران و احترام به طرف مقابل. برخی از افراد با احساس کوچک ترین خلأ عاطفی دچار نوسانات عاطفی می شوند و نمی توانند روابط عاطفی خود را مدیریت کنند. خلوت با خدا و صحبت های محرمانه با او، آن قدر آرامش بخش است که خلأهای عاطفی انسان را پر می کند. این تجربه، برای تقویت خلأهای عاطفی و تنظیم نوسانات آن مفید خواهد بود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *