تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تجارب شکست در زندگی

تجارب شکست در زندگی

برخی از دختران تجارب شکست در زندگی را در اطراف خود دیده اند. به همین سبب، از شکست در ازدواج یا خطر طلاق می ترسند. بعضی دیگر نیز از اینکه انتخابشان نامناسب باشد نگران اند. برخی به خاطر نداشتن مهارت های زندگی، از ازدواج واهمه دارند و بعضی هم ، برای رهایی از مسئولیت زندگی، دردسرها و سختی های زندگی، ترس از محدود شدن و از دست دادن دوستان، سعی می کنند تا حدممکن ازدواج را به تأخیر بیندازند یا از خیر آن می گذرند.

با هریک از این ترس ها و نگرانی ها چگونه باید برخورد کرد؟

حل چالش نگرانی از شکست

۱ – پای یک عمر زندگی در میان است

این فکر به طور کلی درست است که پای یک عمر زندگی در میان است و باید دقت کرد؛ پس باید به قدر کافی مطالعه، مشاوره و تحقیق کنید تا در نهایت، انتخاب درست و دقیقی داشته باشید ولی در عین حال مواظب باشید که به وسواس یا بدبینی دچار نشوید. بنابراین، با وجود اینکه دقت و بررسی بیشتر برای انتخاب بهتر مفید است، با بدبینی کاری از پیش نمی رود.

۲ – توقعات بی جا

خیلی از شکستها ناشی از توقعات و انتظارات بیجای طرفین است. هرچه توقعات بالاتر می رود، میزان رضایتمندی پایین می آید و در نتیجه احساس شکست بیشتر می شود و زمینهٔ آن فراهم می آید.

۳- لذتها و سختیها در کنار همدیگر

انتخاب هر مسیری به همان اندازه که لذ تبخش و رشددهنده است، مشکلات و سختی های خودش را نیز دارد. تحصیل، اشتغال، هنرورزی، ورزش قهرمانی و ازدواج همگی در عین داشتن جذابیت و منافع فراوان، ممکن است با شکست نیز مواجه شوند. اما ترس از شکست باعث نمی شود این کارها را رها کنید یا به تأخیر بیندازید. قرار نیست اگر یک نفر در ازدواجش دچار مشکلات متعدد شد یا حتّی شکست خورد، دیگران نیز به همین عاقبت گرفتار شوند. به این نکته دقت کنید که به رغم بالابودن آمار طلاق،اکثر زندگی ها در جامعه پایدار است. همان طور که با وجود بالا بودن آمار تصادفات جاده ای، اغلب مسافران، سفر خوشی دارند و صد البته کسی به علت آمار بالای تصادفات از مسافرت منصرف نمی شود بلکه نکات ایمنی سفر را بیشتر رعایت می کند.

تجارب شکست در زندگی

هیچ عاقلی هم به سبب شکست تحصیلی، قید درس خواندن را نمی زند بلکه برای موفقیت، برنامه ریزی و تلاش بیشتری می کند. طلاق نیز امری تصادفی نیست؛ بلکه بی توجهی و بی دقتی در شیوه ها و معیارهای انتخاب و نیز اشکالاتی در سبک زندگی افراد است که موجب شکست آنها در زندگی می شود. بنابراین، شکست ها و موفقیت ها علت دارند و وقتی علت ها مشخص باشند، می توان از شکست ها پیشگیری کرد یا زمینهٔ موفقیت ها را فراهم آورد. البته طلاق هرچند کم هم باشد، بسیار اهمیت دارد. راه کاهش آمار طلاق این است که دانش و مهارت افراد در زمینهٔ ازدواج و زندگی مشترک افزایش یابد و در فرایند انتخاب، ازدواج و زندگی، به دقت به کار گرفته شود.

۴- از روی ظاهر قضاوت نکنید .

هیچ گاه با دیدن ظاهر زندگی فردی یا شنیدن گلایه های یک نفر از مشکلاتش دربارهٔ یک نوع شیوهٔ زندگی قضاوت نکنید. عادت بدی که بعضی از ما داریم این است که خوشی ها و شیرینی ها را نادیده می گیریم، اما بیشتر از تلخی ها و مشکلات یاد می کنیم؛ به گونه ای که گویی زندگی ما سراسر تلخی و ناراحتی بوده است. معمولاً افراد کمتر شیرینی های زندگی خود را بیان می کنند و این باعث نادیده گرفته شدن این شیرینی ها می شود.

۵ -تجارب شکست در زندگی را بشنوید ولی قضاوت نکنید

تجارب افرادی را که در زندگی مشترکشان شکست خورده اند، بشنوید ولی دربارهٔ آنها قضاوت نکنید. ازدواج یک فرایند و رابطهٔ دوطرفه است. ممکن است این افراد ضعف ها و نواقص خود در زندگی مشترک را برای شما بازگو نکنند. بنابراین، اطلاعات ناقصی به شما بدهند و شما را نسبت به ازدواج بدبین کنند.

۶ – به افراد موفق هم فکر کنید

به افراد زیادی هم که انتخاب درست و زندگی موفقی داشته اند، فکر کنید؛ کسانی که توانسته اند به خوبی از پس مشکلات برآیند و حتّی در زمینه های بسیار زیادی رشد کنند.

۷ – بخشی از ترس ها ناشی از نداشتن مهار تهای زندگی است.

خیلی از این مهار تها از هم اکنون قابل اکتساب اند و بعضی ها را نیز در دوران عقد می توان به دست آورد. البته برای کسانی که در سنین پایین تر ازدواج می کنند، این پذیرش در خانواده همسر وجود دارد که دختر و پسر بخشی از مهارت ها را در طول زندگی مشترک فرامی گیرند. این یادگیری توأم با خاطراتی شیرین از دسته گل به آب دادن های اوایل زندگی مشترک خواهد بود. درباره ویژگی های مردان، مهارت های ارتباطی با همسر، مهارت تعامل با خانواده همسر و… اطلاعاتتان را بیشتر کنید. مطالعهٔ کتاب، شرکت در سخنرانی ها و کارگاه های مرتبط با این موضوعات می تواند به خوبی به شما کمک کند و از نگرانی هایتان بکاهد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *