تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اختلالات دو قطبی

اختلالات دو قطبی

در اختلالات دو قطبی ، خلق فرد به طور مستمر و غیر عادی خیلی خوب است و یا بدون تناسب و بیجا، از حالت خیلی خوب به حالت خیلی بد و افسرده تغییر می کند. منظور از دو قطبی بودن تغییراتی در خلق و خوی فرد میان حالت تحریک یا هیجان بیش از حد (شیدایی یا مانیا) و حالتی ازاحساس ناامیدی به نام افسردگی، است یعنی این که شخصی، افسردگی و مانیا را با هم دارد.

اختلالات دو قطبی

مشخصه ی اصلی این اختلال، نوسانات خلقی شدید است. فلج کننده ترین اختلال خلقی اختلال مانیک – دپرسیو است. در این اختلال فرد تجربیات هیجانی مخالف افسردگی یعنی احساس شور و سرخوشی دارد. اختلال دو قطبی به چند دسته تقسیم می شود:

اختلال دو قطبی نوع ᴵ (مانیک)

مشخصه ی اصلی مانیک یک دوره ی حداقل یک هفته ای است که در آن، فرد به طور غیر عادی احساس سرخوشی و خوشحالی می کند، به شدت تحریک پذیر و زود­­­­­رنج است و به تعاملات میان فردی یا تعاملات سکشوآل علاقه ی بی حد و حصر نشان می دهد، دوست دارد در هر کاری و در هر پروژه ای شرکت کند. این حالت دوستانه و معاشرت جویی در فرد با حالت همیشگی او تفاوت دارد (یعنی فرد ذاتا چنین شخصیتی ندارد و اینها رفتارهای معمولی او نیستند).

عزت نفس زیاد یا بزرگ منشی کاذب، کاهش نیاز به خواب، پرحرفی زیاد، پرش افکار، حواس پرتی، افزایش فعالیت هدفمند یا بی قراری روانی – حرکتی (بیش فعالی) از جمله نشانه های این اختلال است. اختلال دو قطبی نوع ᴵ ممکن است با یا بدون وجود دوره ی افسردگی باشد.

اختلال دو قطبی نوعᴵᴵ (هیپومنیک)

نشانه های هیپومنیک مانند نشانه های دوره های منیک است ولی به مدت کوتاه تر(۴ روز) و شدت کمتر، همچنین باعث نقص یا نابسامانی شدید در عملکرد فرد نمی شود. مثلا در هیپومانیک، افراد ممکن است با صدای بلند و با سرعت حرف بزنند، اما بر خلاف افراد مانیک، قطع کردن حرف آن ها امکان پذیر است. اختلال دو قطبی نوع ᴵᴵ به وسیله‌ی دوره‌های متناوب شیدایی و افسردگی قابل تشخیص است (حداقل یک حمله ی افسردگی و حداقل یک حمله ی هیپومانیا).

اختلال ادواری خو (سیکلوتایمی)

نشانه های اختلال ادواری خو از نشانه های اختلال دو قطبی مزمن تر هستند و شدت کمتری دارند ولی علائم به مدت طولانی تری (حداقل ۲ سال) وجود دارند. افراد حداقل چند حمله ی هیپومانیا و حداقل چند حمله ی افسردگی دارند. این اختلال ورژن طولانی تر ولی ملایم تر اختلال دو قطبی نوع ᴵᴵ است.

درمان اختلالات خلقی

همه ی انسان ها در مقطعی از زندگی خود احساس افسردگی می کنند، اکثر مردم می توانند در عرض چند روز یا چند هفته این احساسهای منفی را از بین ببرند و به زندگی عادی برگردند. اما  برای بعضی افراد، نشانه های افسردگی یا خیلی شدید است یا به مدت طولانی باقی می ماند و در همه ی جوانب زندگی آن ها نفوذ می کند، این افراد نیاز دارند که به متخصص مراجعه کنند و پس از بررسی ها و تشخیص درست درمان آن ها آغاز شود.

ترکیب دارو درمانی و روان درمانی موثرترین درمان اختلالات افسردگی است. داروهای پروزاک، پاروکستین، زولوفت و سیتالوپرام از جمله داروهای مورد استفاده در درمان افسردگی است. مهمترین دارو برای درمان اختلال دو قطبی لیتیوم است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *