تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

احساس پوچی درونی

احساس پوچی درونی

احساس پوچی درونی حالتی از ذهن است که به دلیل کمبود عشق بروز می‌کند؛ به طوری که وقتی خودمان را دوست نداریم و ناخواسته خود را نادیده می‌گیریم، همیشه در تلاش دریافت توجه و تایید از جانب دیگران هستیم که در این مرحله ممکن است پوچی درونی را تجربه کنیم.

تمام انسان ها خلاق و سرشار از توانمندی هستند، اما همه از آن استفاده نمی کنند و به همین دلیل زمان و انرژی خود را به هدر می دهند؛ سپس تلاش می‌کنند این پوچی را با غذا، رابطه، کار و چیزهایی که توجه شان را منحرف می‌کند، پُر کنند. شایع ترین علائم احساس پوچی، نداشتن هدف در زندگی، داشتن افکار منفی، بروز ندادن احساسات و به دنبال آن توجه از جانب اطرافیان است.

دلایل احساس پوچی درونی

حقیقت این است که بیشتر افراد درگیر با حس پوچی مزمن، والدینی داشتند که نمی توانستند رابطه‌ای صمیمی با آنها برقرار کنند؛ وقتی در دوران کودکی به اندازه کافی عشق و توجه دریافت نشود کم کم فرد به این باور می رسد که به اندازه کافی خوب نیست؛ این یعنی دلیل اصلی پوچی درونی، کمبود ارتباط احساسی و ابراز عشق است . کمبود احساس تعلق می تواند تبدیل به زخم هایی ماندگار شود، با وجود اینکه چنین احساسی برای بسیاری از افراد غیر معمول نیست، اما اگر بدون رسیدگی رها شود، می تواند منجر به اختلال های مزمن از جمله افسردگی، اضطراب و روی آوردن به سمت مواد شود.

تمرکز و تعادل خود را مجدد به دست بیاوریم

یکی از راه های برون رفت از این حساس، تمرکز، تعادل و صرف کردن زمان بیشتر برای خود است، برای باقی ماندن در حالت ذهنی و بدنی مثبت، می توان چندین دقیقه را به مدیتیشن، ورزش و شنا کردن گذراند؛ همچنین ساده ترین راه برای به دست آوردن مجدد تعادل احساسی و فیزیکی، این است که حمام آب گرم برویم .تحقیقات نشان داده حمام کردن می تواند موجب تسکین درد، افزایش تحرک و بهبود سلامت روانی در افراد شود .

با کمک دیگران نیاز خود را پیدا کنیم

هر فردی نیازهایی دارد، اما چیزی که نیازها را دردناک می کند، زمانی است که فکر می کنیم نمی توانیم آنچه می خواهیم را به دست بیاوریم؛ ما فکر می کنیم خودمان باید به آنها برسیم، اما گاهی عمل کردن اهمیت دارد، اینکه جلو برویم و کسی را پیدا کنیم که آن نیاز را برایمان برآورده کند؛ همچنین کمک خواستن می‌تواند بسیاری از مشکلات زندگی را حل کرده و اولین گام به سمت برآورده کردن نیازها باشد .

قدر آنچه داریم را بدانیم

از دیگر راه های التیام پوچی، قدردان بودن است، تحقیقات نشان داده قدردان بودن احساس مثبت بسیار مهمی است که به افراد کمک می کند نگاهشان را به دنیا و خودشان تغییر دهند، این امر به مرور زمان منجر به ساخت ارتباط و مهارت های اجتماعی بهتر می شود .

هرگز از کشف چیزهای جدید باز نایستیم

یادگیری منجر به بر انگیختگی احساسی همراه با تاثیرات انگیزشی می شود، هر بار اطلاعاتی را که پیش تر آموخته ایم مرور می کنیم حقایقی جدید را برایمان به همراه دارد، حتی چیزهای کوچک مانند تغییر در نور یا حرارت اتاق، می تواند تاثیر مثبت روی حالت احساسی داشته باشد .

بسیاری از افراد نمی توانند تشخیص دهند دلیل پشت پرده این احساس چیست؟ و هر چقدر هم با خود کلنجار بروند و در تفکرات خود جستجو کنند، بی فایده است؛ به همین دلیل پیدا کردن درمانگری متخصص که بتواند در پیدا کردن علت و معلول پوچی به ما کمک کند، در بهبود شرایط بسیار موثر خواهد بود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *