تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

لجبازی کودکان یکی از مراحل رشد

لجبازی کودکان یکی از مراحل رشد

همه کودکان به درجاتی متفاوت، لجبازی را از خود بروز می‌دهند، معمولا این رفتار از ۲ سالگی شروع می‌شود. لازم است بدانید لجبازی کودکان یکی از مراحل رشد تحولی در آنهاست و برای شکل گیری شخصیت کودک ضروری است.

لجبازی کودکان یکی از مراحل رشد

خانواده ها می توانند لجبازی کودکان را به کمک روش های مختلف خنثی کنند. لجبازی کودکان نوعی استقلال و خود محوری بوده که باید یک کودک سالم این مرحله از رشد خود را سپری کند. بنابراین خانواده ها  از اینکه کودکان لجبازی می‌کنند باید خوشحال باشند. خانواده ها بهتر است  در مرحله اول نگرش خود را از لجبازی کودکان به مرحله‌ای از رشد او تغییر دهند و در مراحل بعد یاد بگیرند چگونه آن را مدیریت، کنترل و مهار کنند. پدر و مادرها نباید به طور مستقیم به کودکان امرو نهی کنند، بلکه باید به آن ها فرصت انتخاب‌های مختلفی بدهند.

دادن استقلال به کودک

خوبی این روش آن است که خانواده ها می توانند براحتی روی موارد انتخابی کودکان احاطه داشته و کنترل کنند. همین امر موجب می شود که مورد انتخابی کودکان، مورد رضایت خانواده ها باشد. این امکان انتخاب موجب استقلال و خودگردان بودن کودک می شود و حتی او را خوشحال می کند. خانواده ها اصلا با کودک خود دستوری صحبت نکنند، زیرا وارد  مشاجره با او خواهند شد. همیشه با لحن مناسب با کودک صحبت کنید.

احساس مالکیت و استقلال، خوشایندترین احساسی است که در کودکان ظاهر می شود. خانواده‌ها اجازه دهند فرزندشان در تصمیم‌گیری مشارکت داشته باشند. کودکان در حین لجبازی درباره درست و اشتباه بودن افکار و اعمالشان ناتوان هستند، پس اگر به نتیجه‌ای برسند، حس می‌کنند که باید از آن دفاع کنند، این کار را با لجبازی خود نشان می دهند. هر چه قدر خانواده ها سخت‌تر آن‌ها را متقاعد کنند، مخالفتشان قوی تری خواهد شد. در چنین مواقعی ساده‌ترین راه برای جلب همکاری آن‌ها این است که موقعیت آن‌ها را تصدیق کنند و نشان دهند که احساساتشان را درک می‌کنند.

مهارت همدلی در خانواده

اگر والدین برنامه‌ای کاملا منظم برای فعالیت‌های روزمره کودکان و خودشان تعیین کنند، حتما به مرحله همدلی خواهند رسید. هر چه این برنامه‌های منظم برای فرزندشان بیشتر به صورت عادت درآید، کمتر احتمال دارد که با رفتاری سرسختانه رو به رو شوند. خانواده ها بهتر است آموزش ببینند چطور به درخواست‌های کودک خود «نه» بگویند تا قشقرق به پا نکنند. خانواده ها اصلا در دام لجبازی با کودکان قرار نگیرند و وارد جنگ قدرت نشوند، زیرا  وقتی با هم لجبازی می کنند در حقیقت به فرزندشان می‌آموزند با این روش می توانند پدر و مادرها را کنترل کنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *