تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تصمیم‌گیری در مورد ازدواج

تصمیم‌گیری در مورد ازدواج

اعتقادات و باورهای مذهبی نقش بسیار مهمی در شکل گیری ارزش‌ها و شخصیت فرد دارد و در نتیجه عامل بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت یک رابطه زناشویی می‌تواند باشد. برای تصمیم‌گیری در مورد ازدواج با فردی که با شما تفاوت مذهبی زیادی دارد سعی کنید در قضاوت کردن، دچار خطای شناختی همه یا هیچ نشوید، تفاوت فرهنگی عقیدتی خانواده‌ها را در نظر بگیرید و خط قرمزها را مشخص کنید.

توجه داشته باشید تغییر باورهای مذهبی فرد پس از ازدواج مشکل و حتی گاهی غیرممکن است. پس سعی کنید قبل از ازدواج در مورد دیدگاه‌های مذهبی خود صراحتا و صادقانه صحبت کنید.اگر تصمیم دارید با خواستگار مذهبی‌تر از خود ازدواج کنید، برای کنار آمدن با این تفاوت‌ها باید تلاش کنید به عقاید مذهبی طرف مقابل احترام بگذارید و برای مدیریت امور زندگی، از جمله نحوه تربیت فرزندان، به یک نتیجه واحد و متعادل برسید.

تصمیم‌گیری در مورد ازدواج با فرد مذهبی

تغییر باورهای مذهبی پس از ازدواج مشکل است

شکل‌گیری باورهای مذهبی از زمان نخستین سال‌های کودکی فرد آغاز می‌شود. ارزش‌‌های مذهبی و عقیدتی به آموزه‌هایی که از سوی خانواده، والدین و محیطی که فرد در آن رشد و تربیت شده بستگی دارد. این باورها در وجود شخص نهادینه می‌شود و تغییر دادن آن ساده نیست. اگر اختلاف مذهبی و عقیدتی زیادی با خواستگار خود دارید در نظر داشته باشید که پس از ازدواج تغییر دادن او یا حتی تغییر یافتن خودتان با سختی‌های زیادی مواجه خواهد بود.

نقش و اهمیت تشابه مذهبی در ازدواج  را در نظر داشته باشید

وقتی پای عشق در میان باشد، شاید به نظر برسد که مسائلی مانند مذهب و عقیده آنچنان هم مهم نیست. اما لازم است بدانید برای موفقیت در ازدواج به عنوان یک رابطه جدی و بلند مدت، تشابه در عقاید و ارزش‌ها یک عامل اصلی و کلیدی محسوب می‌شود. دیدگاه مذهبی عقیدتی فرد بر بسیاری از جنبه‌های مهم زندگی مشترک تاثیر گذار است. ارزش‌ها و باورهای یک پسر مذهبی بر هدف گذاری او در زندگی، انتظاراتی که از همسرش دارد، برنامه ریزی مالی و اقتصادی، نحوه پرورش فرزندان و حتی نوع تفریحات و گذراندن وقت آزاد تاثیرگذار است. تفاوت زیاد در نگرش و دیدگاه مذهبی دختر و پسر، می‌تواند در آینده در روابط زوج و زندگی مشترکشان مشکلات جدی ایجاد کند. این تفاوت‌ها معمولا موجب می‌شود حداقل یکی از طرفین پس از ازدواج از طرف مقابلش، انتظار داشه باشد، که در رفتارهای فردی و اجتماعی اش تغییر ایجاد کند.

در قضاوت کردن، دچار خطای شناختی نشوید

خطاهای شناختی، الگوها و قالب‌های فکری اغراق شده یا غیرمنطقی هستند که باعث می‌شوند فرد در قضاوت و تصمیم‌گیری دچار اشتباه و خطا شود. یکی از خطاهای شناختی که برای دختران با خواستگار مذهبی ممکن است ایجاد شود، خطای شناختی “تفکر همه یا هیچ” یا “تفکر دوقطبی سفید و سیاه” است. اگر انسان‌ها را با توجه به مشاهدات و شناخت سطحی، به “مذهبی مطلق” یا “غیرمذهبی مطلق” دسته‌بندی کنید، دچار خطای شناختی “همه یا هیچ” شده‌اید. این خطای شناختی، باعث می‌شود نتوانید به صورت منطقی و واقع بینانه مسئله را بررسی کنید. تفکراتی که با کلماتی مانند “همه”، “هیچ” و “همیشه” همراه هستند ما را دچار خطای شناختی می‌کنند. مانند : “همه پسرهای مذهبی خشک و سختگیر هستند”، “همه پسرهای غیرمذهبی در زندگی مشترک دچار خیانت و دروغ می‌شوند” و …

سعی کنید بجای دسته بندی افراد به دو گروه مطلق، آنها را به انسان‌های دارای طیفی از ویژگی‌های مثبت و منفی در نظر داشته باشید. و صرفا به خاطر تعریف جامعه از مذهبی بودن یا مذهبی نبودن او، جواب مثبت یا منفی ندهید. بلکه در طی جلسات آشنایی، باتوجه به روحیات و معیارهای خودتان و طرف مقابل قضاوت و تصمیم‌گیری کنید. چراکه در شکل‌گیری شخصیت یک فرد عوامل متعدد خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی موثر هستند. در نظر داشته باشید اخلاقیات، تا حدی بحثی برون دینی است و الزاما افرادی که عرفا مذهبی نامیده می‌شوند، با اخلاق نیستند و بلعکس.

تفاوت فرهنگی عقیدتی خانواده‌ها را در نظر بگیرید

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در ازدواج باید در نظر گرفت، موضوع تشابه فرهنگی- اجتماعی خانواده‌هاست. در ایران ازدواج فقط به معنی پیوند دختر و پسر نیست، بلکه به معنی پیوند دو خانواده است. ضمن اینکه فرد در محیط همین خانواده بزرگ شده و احتمالا عادات و گرایش‌های عقیدتی مشابهی با خانواده خود خواهد داشت. در صورت وجود اختلافات جدی در باورهای مذهبی و فرهنگی خانواده‌ها، ممکن است در معاشرت‌ها و رفت و آمدها و حتی در برگزاری مراسم ازدواج دچار اختلاف شوند و این اختلافات خواه ناخواه به رابطه زوج هم کشیده خواهد شد.

از ابتدا خط قرمزها را مشخص کنید

درمورد خط قرمزها و حساسیت‌ها صادقانه و صریح صحبت کنید. در طی جلسات با جزئیات دیدگاه‌های مذهبی او بیشتر آشنا شوید. هرگز برای جلب محبت طرف مقابل تظاهر به داشتن عقاید و باورهای مشابه با او نکنید. برای تصمیم‌گیری واقع بینانه‌تر درمورد پاسخ سوالات زیر فکر کنید و با طرف مقابل به توافق و نتیجه واحد برسید:

  • آیا او به عقاید شما همان گونه که هست احترام می‌گذارد یا از شما توقع دارد تغییر کنید؟
  • آیا تغییراتی که او از شما انتظار دارد در بلند مدت برایتان مقدور خواهد بود؟
  • آیا علایق و برنامه‌های تفریحی مشابه و هماهنگی دارید؟ (درمورد موسیقی مناسب و تمایل یا عدم تمایل به استفاده از رسانه‌های مختلف و ماهواره سوال کنید)
  • آیا رفتارهای اجتماعی شما مورد پذیرش طرف مقابل خواهد بود؟
  • باتوجه به تفاوت فرهنگی مذهبی، در رفت و آمدهای خانوادگی چه مشکلاتی ممکن است ایجاد شود؟
  • آیا سبک دورهمی‌ها و مهمانی‌هایی که در آن شرکت می‌کنید با باورهای طرف مقابل مطابقت دارد؟
  • آیا نوع پوشش شما مورد پذیرش خواستگارتان هست؟
  • در تربیت فرزندان کدام سبک زندگی را می‌خواهید در پیش بگیرید؟
  • برنامه ریزی مالی و اقتصادی خانواده به چه صورت خواهد بود؟
  • زکات و صدقه چه سهمی از پس انداز خانواده را به خود اختصاص می‌دهد؟
  • طرف مقابل در چه مراسم و رویدادهای مذهبی شرکت می‌کند؟
  • آیا او در آینده از شما هم انتظار همراهی در این مراسم مذهبی را خواهد داشت؟

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *