تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تناسب اعتقادی و مذهبی

تناسب اعتقادی و مذهبی

ما در کشوری اسلامی بزرگ شده‌ایم و از همان کودکی مذهب در بین اغلب خانواده‌های ما نقش مهم و اساسی داشته و اکنون نیز دارد. شما جدیدا با موقعیتی روبرو شده‌اید که شما را سر دوراهی بزرگی قرار داده‌است. شخصی به خواستگاری شما آمده که بعد از چند جلسه صحبت به شما گفته که نماز نمی‌خواند و باهم تناسب اعتقادی و مذهبی ندارید . اکنون شما نمی‌دانید که باید چه واکنشی نشان بدهید. 

تناسب اعتقادی و مذهبی

یکی از اصول مهم مشاوره پیش از ازدواج 

در بحث مشاوره پیش از ازدواج یکی از موارد بسیار مهمی که افراد باید به آن توجه داشته باشند کفیت دختر و پسر درباره مسائل مذهبی و اعتقادی است. همانطور که گفته شد ما اصول مذهبی و اعتقادات دینی را در همان دوران کودکی از والدینمان می آموزیم به همین دلیل ریشه محکمی در وجود ما دارند به صورتیکه مذهب بخشی از هویت یک فرد را نیز تشکیل می‌دهد. این مسئله فقط در کشور ما صادق نیست و درکل دنیا اعتقادات مذهبی بخش مهمی از زندگی افراد را تشکیل می دهند. به همین دلیل با توجه به اهمیت مذهب و نقشی که در زندگی ما ایرانی ها دارد اغلب در مشاوره پیش از ازدواج بخشی از مشاوره به پرسیدن سوالاتی در این زمینه اختصاص داده می‌شود.

کفیت اعتقادی و مذهبی در مشاوره پیش از ازدواج یعنی همانطور که افراد باید از لحاظ سطح فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی تقریبا هم رده باشند از لحاظ اعتقادی و مذهبی نیز باید همین‌گونه باشند. ازدواج دو شخص از دو گروه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مذهبی متفاوت از نظر علمی کار درست و منطقی نیست. اگر شما قصد ازدواج با شخصی را دارید باید حتما بررسی کنید که آیا در تمام این ۴ حوزه با یکدیگر سنخیت دارید یا خیر؟ نبود شباهت حتی در  یکی از حوزه ها نیز می تواند در آینده باعث بروز اختلافاتی بین خودتان و خانواده‌هایتان و حتی طلاق و جدایی شود. مشاور خانواده یا روانشناس  بعد از مصاحبه و گرفتن شرح حال از شما و خواستگارتان از طریق اجرای آزمون‌هایی میزان سنخیت و تناسب شما در هر کدام از این ۴ حوزه را مشخص می‌کند.

آیا می‌توانم با خواستگار بی‌نماز ازدواج کنم؟

این سوال که آیا ازدواج با خواستگار بی‌نماز کار درستی است یا خیر؟ احتمالا این روزها یکی از مهم‌ترین سوالات و دغدغه های شما شده است. زمانیکه خواستگاری با شرایط مالی، تحصیلی و اجتماعی خوب دارید اما بعد از مدتی متوجه می شوید که بی‌نماز است. پاسخ این سوال از شناختی که شما نسبت به خودتان دارید بدست می‌آید. زمانیکه که قرار است برای مهم‌ترین اتفاق زندگی خود تصمیم بگیرید باید حتما قبل از آن به خودشناسی برسید.

خودشناسی یعنی شناسایی و ارزیابی دقیق خواسته‌ها، انتظارات، اهداف، ارزش‌ها و نقاط ضعف و قوت خودتان. زمانیکه شما این لیست را تهیه می‌کنید احتمالا به بخشی می‌رسید که مربوط به اعتقادات مذهبی شما است.  برای مثال ممکن است بنویسید:”من دختر مذهبی هستم”، “مذهب خط قرمز من است”، “من اصلا مذهبی نیستم”،” اعتقادات مذهبی برای من اولویتی ندارد یا در اولویت‌های آخر من است”. این لیست درباره اینکه چه کسی هستید و از زندگی چه می‌خواهید به شما بینش می‌دهد و در نتیجه خیلی راحت‌تر می توانید بر سر دوراهی ها تصمیم منطقی بگیرید.

تعیین ملاک های همسر آینده

شما همچنین بعد از تکمیل فرایند خودشناسی باید به سراغ نوشتن ملاک‌ها و معیارهای مورد نظر خود از همسر آینده‌تان بروید. مرحله قبل کار شما راحت کرده و اکنون می توانید بگوئید که همسر ایده‌آل شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. برای مثال، تحصیلات عالی داشته باشد، خانواده فرهنگی داشته باشد، اهدافش در زندگی تاحدودی شبیه به اهداف من باشد، مذهبی باشد، روشن فکر باشد و … . لیست شما باید شامل دو بخش باشد. بخش اول خط قرمزهای شما هستند.

یعنی مواردی که شخص مورد نظر شما باید حتما آن‌ها را دارا باشد در غیر این صورت از لیست شما خارج می شود. بخش دوم شامل مواردی می شوند که خواستگار شما می تواند آنها را داشته باشد یا نداشته باشد و برای شما ملاک های حیاتی نیستند که نظر شما را تغییر بدهند. در این لیست بررسی کنید و ببینید برای شما نماز خواندن یا نخواندن همسرتان در کدام بخش قرار می گیرد. خط قرمز ها یا موارد قابل چشم پوشی؟

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *