تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

تفاوت بین نظام ارزشی

تفاوت بین نظام ارزشی

در تفاوت بین نظام ارزشی ، بحث بر سر این نیست که چه کسی درست می گوید و چه کسی اشتباه می کند، بلکه مسئله به تفاوت در ارزشهای درونی شده افراد، بر می گردد. بخش عمده ای از اختلافات زناشویی ناشی از همین تفاوت هاست، تفاوت در معنای آنچه گفته می شود. تفاوت بین نظام ارزشی منجر به تفاوت های بارز در رفتارها و روابط شما در آینده خواهد شد و لازم است با دقت، چک شوند.

در مواقعی که تفاوت های فرهنگی بین دخترخانم و آقاپسر وجود دارد، تحمل کردن و نادیده گرفتن نمی تواند کمک کننده باشد. چرا که نهایتا به درگیری ختم می شود و بین زن و مرد فاصله ایجاد می کند.

ارزش هایتان را بسنجید

چهارچوب هر خانواده با خانواده دیگر فرق می کند؛ یعنی هر خانواده بسته به زمینه فرهنگی و تربیتی ای که دارد در فرد تأثیر متفاوتی می گذارد. مثلا اگر یکی در خانواده ای رشد یافته باشد که فقط نظرات مرد اهمیت داده می شود و دیگری در خانواده ای بزرگ شده باشد که همفکری والدین وجود دارد، ممکن است این تفاوت ها سبب مشکل شود. البته واضح است که هیچ کس را نمی توان یافت که مانند دیگری تربیت شده باشد اما این تفاوت ها باید در حدی نباشد که سبب دو سبک زندگی متفاوت از همدیگر شود.

 سنجش تفاهم فرهنگی

وجود اختلاف در این تناسبات، زمانی مشکل ساز نخواهد بود که طرفین به صورت منطقی، واقع بینانه و با علم به این اختلافات، همدیگر را به عنوان شریک زندگی انتخاب کرده باشند و در مورد اختلافات شان، به توافق رسیده باشند.

تفاوت بین نظام ارزشی

اگر با فردی آشنا شده اید که احساس می کنید تفاوت فرهنگی میان شما دو نفر وجود دارد، باید ببینید که چقدر امکان ایجاد تفاهم در این زمینه برای هر دو شما وجود دارد. اگر قبل از توافق با طرف مقابل، رابطه را رسمی کرده و وارد ازدواج شوید و مسائلی حل نشده باعث آزار شما شود، آن وقت مجبورید برای ارتباطاتی که دارید، متحمل هزینه شوید: هزینه های عاطفی، فشار روانی و تنش و چالش. با پیش فرض تغییر طرف مقابل نمی توان وارد زندگی مشترک شد. یادتان باشد توافق بر سر تفاوت های فرهنگی اگر از ابتدا حل نشود می تواند زمینه ساز مشکلات آتی شود.

در چنین مواردی:

۱- دیدگاه های خود و همسر آینده تان را بررسی کرده و چک کنید که تفاوت ها در چه حدی است؟
۲- بررسی کنید که شما و ایشان حاضر به پذیرش دیدگاه طرف مقابل هستید یا خیر؟ البته پذیرش به معنی آن نیست که عقیده خود را نادیده بگیرید، به ویژه عقایدی که هویت تان را نشانه می رود. تغییرات جزئی می تواند کمک کننده باشد و البته لازم است ایشان هم چنین دیدگاهی داشته باشند.

۳- تا چه حد تمایل دارید به دیدگاه های همدیگر احترام بگذارید؟ در صورت تمایل به پذیرش (هم از سوی شما و هم از سوی همسر آینده تان) تا چه حد قادر به قبول کردن دیدگاه های او هستید؟ او تا چه میزان می تواند دیدگاه های شما را بپذیرد؟
۴- مواردی را که با هم به توافق نمی رسید، چک کنید و ببینید تا چه حد برایتان اهمیت دارد؟ یعنی پذیرش دیدگاه طرف مقابل در این خصوص به همین صورتی که او مطرح می کند، برایتان قابل قبول است؟ می توانید از خواسته تان چشم بپوشید و تابع نظر و ارزش های او شوید، بدون آن که متحمل رنجی طولانی در زندگی تان شوید؟

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *