تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

بازسازی روابط زوجین

بازسازی روابط زوجین

سازمان‌های مردم‌ نهاد می‌توانند نقش مهمی در بازسازی روابط زوجین ایفا کنند. برخلاف جامعه ما که فعالیت‌های این سازمان‌ها سیاسی یا کم اثر تلقی می‌شود، در برخی کشورها گروه‌های مردمی از مهم‌ترین نهادهایی هستند که در زمینه آموزش و توانمندسازی فعالیت می‌کنند. در اینجا به طور مشخص بر ضرورت تشکیل دو نهاد غیر دولتی تأکید می‌شود.

۱- انجمن پژوهشگران خانواده که مسئولیت اصلی آن پاسخ به پرسش‌های پیش گفته، پرورش نیروی انسانی فرهیخته و تدوین متون مورد نیاز است.

۲-  انجمن خانواده‌گرایان که می‌تواند صدها هزار نفر از جوانان متأهل و مجرد را به عنوان عضو در خود جای دهد. مسئولیت اصلی این گروه، آموزش دختران و پسران به منظور ورود به زندگی مسئولانه، مدیریت مطالبات جوانان و ارائه سبک زندگی صحیح و آموزش‌های حقوقی و اخلاقی و مهارت‌های زندگی به آنان پس از ازدواج است.

کارکرد سازمانهای مردم نهاد

در عین حال چهار کارکرد، دیگر این انجمن، در صورت فراگیری آن نیز بسیار قابل توجه است. اولین کارکرد این انجمن تدوین مرام‌نامه است که در آن نگاه به خانواده، مسئولیت‌های دختران و پسران، انتظارات و تعهدات آنان بیان می‌شود، عضویت جوانان در این انجمن‌ها، خود به منزله پذیرش مفاد مرام‌نامه و شناخت اولیه دیدگاه‌های جوانان عضو انجمن است که می‌تواند افراد هم ‌فکر را به ازدواج با آنان ترغیب کند. به طور مثال اگر پذیرش سرپرستی مرد در حوزه‌های تعریف شده و مسئولیت‌های زن در قبال وی و تعهدات مرد در قبال خانواده به صراحت در مرام‌ نامه آمده باشد، عضویت دختران و پسران در این انجمن‌ به معنای آمادگی آنان برای ازدواج بر اساس پذیرش چنین تعاریف و مسئولیت‌هایی است.

بازسازی روابط زوجین

دومین کارکرد آن است که تقویت این انجمن می‌تواند هویت گروهی ایجاد نماید که هم به افراد انگیزه‌ فعالیت بیشتر دهد و هم اعتبار گروه به قدری ارتقاء یابد که بر اساس آن میان نهادهای رسمی نظام و این انجمن‌ها تبادل کارشناسی انجام شده دیدگاه‌های گروه دراصلاح برنامه‌ها مؤثر افتد.

سومین کارکرد انجمن آن است که به عنوان مأمنی برای زنان و مردانی است که روابط خود را آسیب‌پذیر دیده‌اند و به دنبال برون ‌رفت از دام مشکلات به انجمن مراجعه می‌کنند و انجمن تجربه‌ کارشناسی خود را در خدمت آنان می‌نهد .

بالاخره چهارمین کارکرد آن، ایجاد جریان مقاومت در برابر گروه‌های فمینیستی است که خواسته یا ناخواسته خانواده‌ ستیز شده‌اند. تعامل این انجمن‌ با انجمن پژوهشگران خانواده می‌تواند تضمین نسبی برای شکوفایی و کارآیی آن باشد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *