تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

علایم پیش بینی کننده طلاق

علایم پیش بینی کننده طلاق

طلاق و جدایی مقوله‌ای است که معمولا یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به مرور زمان رخ می‌دهد. علایم پیش بینی کننده طلاق را هم می‌توان قبل از ازدواج و هم بعد ازدواج شناسایی کرد. البته به ندرت برخی از طلاق‌های ناگهانی و بدون هیچ پیش زمینه‌ای درخواست می‌شود.

زمانی که در یک زندگی مشترک قرار داشته باشید، خودتان متوجه تغییرات و سردی رابطه می‌شوید، اما نمی‌دانید چگونه باید از پیشروی آن‌ها جلوگیری کنید.اگر به دنبال یک زندگی پایدار هستید با مرکز مشاوره بینا همراه باشید. با شناسایی علایم پیش بینی کننده طلاق می‌توانید راحت‌تر آن‌ها را از بین برده و برای خوشبختی در زندگی مشترک به صورت مؤثرتری عمل کنید.

علایم پیش بینی کننده طلاق

از نظر دکتر جان گاتمن علایمی که پیش بینی کننده طلاق هستند عبارتند از :

شروع یک مشاجره با شدت زیاد

نخستین نکته‌ای که باید همواره به ‌خاطر داشته باشیم این است که بحث و جدل در رابطه عاطفی اجتناب‌ ناپذیر است. حتی بحث و اختلاف ‌نظر و تعارض  البته اگر از حد خود خارج نشود می ‌تواند ویژگی یک رابطه عاطفی سالم باشد. این اختلاف‌ها و بحث‌ها نشان می‌دهد که  در رابطه، هویت و ترجیحات هیچ‌ یک از دو طرف، در خواسته‌ها و انتظارات دیگری حل و محو نشده است. مشکل از جایی شروع می‌شود که:

  • شیوه‌ی اداره‌ی بحث و گفتگو و مسیر آن، برای ما مطلوب و دوست ‌داشتنی نیست
  • یک موضوع مشخص، بارها و بارها در بحث‌ها و دعواها تکرار می ‌شود؛ در حدی که می ‌دانیم قرار نیست این تنش ‌ها را برای آخرین بار تحمل کنیم و دیر یا زود، دوباره بحث مشابهی بر سر همین موضوع یا موضوعی کاملاً مشابه درخواهد گرفت.

زبان بدنی منفی

انتقاد از همسر

وقتی با همسرمان زیر یک سقف می رویم ، در بهترین شرایط باز هم از یکدیگر رفتارهایی می بینیم که دلچسب نیست پس باید راه انتقاد کردن را بلد باشیم. همزمان با افزایش میزان انتقاد در خانواده ، شادکامی جای خود را به تلخ کامی داده ، روابط محبت آمیز به خصومت و دشمنی تبدیل می شود . انتقاد اگر در جای خود و با روش صحیح و مناسب انجام شود ، یک شیوه تربیتی کارآمد و موثر خواهد بود . ولی انتقاد با روش نادرست و تحریک آمیز ، به یک مشکل مبدل می شود.

نشان دادن تنفر و انزجار

عشق و نفرت تجربیاتی متضاد نیستند، بلکه تجربیاتی متفاوت‌اند: در بعضی جنبه‌ها شبیه به هم و از بعضی جنبه‌ها با هم تفاوت دارند. بنابراین وقتی کسی رابطه خود را رابطه‌ای عشقی-نفرتی می‌نامد، ممکن است به ویژگی‌های مختلف هرکدام از این تجربیات اشاره داشته باشند.

سختی که درنتیجه احساس کردن عشق و نفرت نسبت به فردمقابل ایجاد می‌شود، نه فقط در یک زمان خاص بلکه در طول زمان، مثل سختی برخورد با یک ناهنجاری احساسی شدید است. بااینکه داشتن احساسات مختلط لزوماً سردرگم‌کننده نیست، اما داشتن احساسات مختلفی که هر دو شدید باشند مثل عشق و نفرت نسبت به یک نفر خاص، از نظر روانشناختی ناسازگار است.

دفاعی بودن زیاد

خیلی مهم است که بدانیم معنای برخی رفتارها و گفتارهای ما برای جنس مخالفمان، متفاوت است و همین امر می‌تواند زمینه ساز سوء‌تفاهم و تنش شود. یک مهارت مهم در شیوه طرح خواسته هایمان، شناخت تفاوت بین شکایت و انتقاد است؛ ما در شکایت فقط به‌ دنبال تغییر یک رفتار هستیم اما در انتقاد، تمام شخصیت طرف مقابل را زیر سؤال می‌بریم. به همین دلیل است که در انتقاد با گارد دفاعی رو به رو می‌شویم و در نهایت بحث به دعوا و تنش می‌رسد.

فقدان تایید طرف مقابل در روابط

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *