تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

رعایت قواعد حل تعارض

رعایت قواعد حل تعارض

وجود اختلافات عقیده و رفتار بین زن و مرد امری طبیعی است. ولی خانواده‌هایی وجود دارند که در آن زن و مرد زندگی مشترکشان تبدیل به یک میدان جنگ کرده‌اند. تعارض‌های زناشویی تاثیر عمیق منفی بر روابط آنها و پیرو آن بر بافت و روابط خانوادگی می‌گذارد. رعایت قواعد حل تعارض میتواند باعث استحکام روابط در خانواده شود .

تعارضات در خانواده اغلب منجر به استرس می شود، می تواند پيش بينی كننده شروع افسردگی، اضطراب و بسياری از بيماريهای جسمی و روانی باشد. البته عدم توافق موجود بین زوج ها نه تنها غیر عادی نیست بلکه اگر ساختارمند حل شود باعث تحکیم رابطه می‌شود. غم، تنش و بروز خشم بین زوج ها گریز ناپذیر است.

رعایت قواعد حل تعارض

نکاتی که شايسته است توسط همسران برای حل تعارض به صورت گام‌به‌گام مورد توجه جدی قرار گيرند، از اين قرار است:

  • همسران زمان و مکان مناسبی برای بحث در نظر گيرند. همسران با دقت مکانی را انتخاب کنند که بدون حواس پرتی و بدون مزاحمتی برای چاره‌انديشي، بتوانند در مورد مسایل صحبت کنند. انتخاب زمان و ساعت معين با توافق قبلی طرفين نيز اهميت دارد.
  • تعريف مسئله‌ی يا مشکلی که در مورد آن اختلاف نظر دارند. شفاف کردن مسئله به‌گونه‌ای که هر دو نفر بدانند، در مورد يک مسئله‌ی مشترک صحبت می کنند.
  • سهم هر يک از همسران در ايجاد مشکل مشخص شود. به‌ندرت فقط يک نفر مقصر است. مشارکت دوطرفه در مسئوليت‌پذيری، ايرادگيری از طرف مقابل را حذف می کند.
  • همسران تلاش‌های ناموفق گذشته را برای حل مشکل مرور کنند. مرور رويکردهای ناموفق گذشته به همسران کمک می کند که به طرح موضوع با راه حل‌های جديد تأکيد کنند.

روشهای حل تعارضات

  • روش‌های جديد برای حل تعارض به بارش فکری گذاشته شود. در اين مرحله شايسته است که همسران برای جالب شدن و خوشايند شدن جريان حل تعارض همه‌ی راه حل‌ها، حتی عقايدی را که ممکن است عجيب يا کوته‌بينانه به‌ نظر رسد فهرست کنند. البته هنگام بارش فکری هيچ عقيده‌ای ارزيابی نمی شود. قدم بعدی بحث و ارزيابی عقايد است.
  • در مرحله‌ی بحث و ارزيابی راه حل‌های ممکن، جنبه‌های مثبت و منفی همه‌ی راه حل‌های پيش‌نهادی ارزيابی می‌‌شود.
  • یکي از راه حل‌هايی که هر دو زوج با آن موافق هستند، انتخاب می‌شود.
  • هر يک از زوجين برای انجام راه حل، مسئوليتی می پذيرد و در صورت امکان وظيفه‌ی خود را يادداشت می کند.
  • جلسه‌ی ديگری به منظور بحث درباره‌ی پيشرفت کار مشخص می شود. اين مرحله توافق درباره‌ی زمان و مکان مناسب برای صحبت در مورد پيشرفت کار را می طلبد.
  • تشکر و تحسين همسران از يک‌ديگر برای مشارکت در حل مشکل، بهترين پاداش قدردانی است.

سخن آخر

اگر بپذيريم که هيچ زندگی مشترکی بدون تعارضات قابل تصور نيست، آن گاه می توانيم خود را از فشار چرايی به وجود آمدن مشکل برهانيم و در عوض به حل آن فکر کنيم. در جامعه کنونی مشکلات خانواده و روابط حاکم بر اعضای خانواده تا آن اندازه اهمیت دارد که حل تعارضات زناشويی يکي از آرزوهای مشاوران خانواده است.

حل تعارضات زناشويی با استفاده از شيوه واقعيت درمانی که زيرمجموعه نظريه انتخاب است، امکان پذير گردیده است . منبع این اختلاف‌ها می تواند تقاضاهای غیر واقع بینانه و غیرمعقولانه، انتظارات کشف نشده و موضوعات حل نشده یکی از زوج ها باشد. در نتیجه طبق نظريه انتخاب،تلاش درمانگر اين است که مشکل را ريشه يابی کند، هدف زوجها را از آمدن به مشاوره دريابد و توانايی آنها را برای برطرف کردن مشکل از زبان خودشان بشنوند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *