تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اثرات منفی استفاده از وسایل دیجیتال

اثرات منفی استفاده از وسایل دیجیتال

استفاده از وسایل دیجیتال در جامعه امروزی روزبه‌روز در حال افزایش هست. زیاده‌روی در استفاده از این وسایل به‌گونه‌ای فراگیر شده است که برخی از کارشناسان به کودکان امروزی لقب بومیان دیجیتالی را داده‌اند. در ادامه اثرات منفی استفاده از وسایل دیجیتال  را بیان میکنیم .

نتایج یک تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ در رابطه با استفاده از وسایل دیجیتال انجام شد نشان‌دهنده که در حدود ۹۷ درصد کودکان ۶ ماه تا ۴ ساله از وسایل دیجیتال استفاده می‌کنند. همچنین یک مطالعه دیگری که در این زمینه انجام شد، بیان‌کننده این بود که کودکان هشت ‌تا ده‌ ساله به‌ طور متوسط روزانه هشت ساعت از انواع وسایل دیجیتال استفاده می‌کنند این رقم برای کودکان بزرگ‌تر بالاتر هست.

اثرات منفی استفاده از وسایل دیجیتال

با افزايش استفاده از دستگاه‌هاي ديجيتالي توسط كودكان، كاهش تعاملات آن‌ها با والدین، كاهش ارتباطات و فعاليت‌هاي اجتماعي رخ می‌دهد و ممكن است كودك زمان و فرصت كافي براي تحول شناختي، كلامي، هيجاني، رفتاري و اجتماعي به دست نياورد. وقتی کودک به مدت طولانی بیشتر از چهار ساعت وقت خود را صرف تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون می‌کند، به‌احتمال بیشتری مبتلابه افزایش وزن، چاقی و درنهایت بلوغ زودرس می‌شود.

نکته خطرناک و بسیار مضر در تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون این است که دیدن برنامه‌های خشن و ترسناک موجب تهییج احساسات خشونت‌بار در کودک شده و زمینه‌ساز انجام فعالیت‌های خشن در کودک می‌شود. همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه آماری کافی بین تماشای تلویزیون در کودکان زیر سه سال و بیماری اوتیسم وجود دارد. این تحقیقات به این معنی نیست که دلیل ابتلا به اوتیسم پیداشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تماشای تلویزیون می‌تواند باعث تحریک این بیماری در کودکی شود.

همچنین تماشای تلویزیون در کودکی خطر ابتلای کودکان را به بیش فعالی و عدم توجه و تمرکز در سال‌های بعدی زندگی را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده حرکت سریع نور و نقطه‌ها در صفحه دیجیتالی تلویزیون باعث تحریکات شدید و سریع مغز می‌شود و این تحریکات باعث صدمه به مغز کودک و عوارض بعدازآن، مانند کمبود توجه کودک در کتاب خواندن و درس خواندن خواهد شد.

افزایش وزن

استفاده بیش‌ازحد از وسایل دیجیتال نقش بسزایی در بالا رفتن آمار افزایش وزن و چاقی در کودکان دارد چراکه در هنگام استفاده از این وسایل کودکان هیچ‌گونه تحرکی ندارند و در یکجا می‌نشینند، هر دقیقه‌ای که کودک مشغول تماشای تلویزیون یا بازی با کامپیوتر و گوشی موبایل است، یعنی او از بازی و دویدن و سوزاندن کالری محروم شده است. زیاد نشستن نه‌تنها منجر به چاقی می‌شود بلکه بر روی طول عمر نیز تأثیرات منفی می‌گذارد.

مشکلات خواب

تماشای تلویزیون و همچنین بازی‌های موبایل و کامپیوتری با توجه به نور ایجادشده توسط صفحه‌نمایش این وسایل سبب تحریکات عصبی در کودکان و حتی بزرگ‌سالان می‌شود و استفاده زیاد از این وسایل به‌خصوص قبل از زمان خوابیدن مشکلات را برای خواب بچه‌ها ایجاد کرده و مانع از این می‌شود که خواب راحت و باکیفیتی داشته باشند.

تأثیر بر روی میزان بینایی و سلامت چشم

استفاده مداوم و طولانی‌مدت از وسایل تصویری دیجیتال بر روی چشم کودکان اثرات نامطلوبی را می‌گذارد. خیره شده طولانی‌مدت به صفحه‌نمایش وسایل دیجیتال به‌خصوص تلویزیون بر روی تعداد پلک زدن اثر گذاشته که این امر خود موجب خشکی چشم می‌گردد. همچنین میزان نور و روشنایی این وسایل نیز می‌تواند بر روی فشار چشم تأثیر داشته باشد.

از بین رفتن قوه تخیل

تماشای تلویزیون یا یک بازی کامپیوتری نیازی به استفاده از قوه تخیل ندارد؛ اما برای بازی‌های خود و یا رؤیاپردازی‌ها، کودک به تخیل کردن نیاز دارد؛ و این چیزی است که کودکان با صرف وقت خود با وسایل دیجیتال آن را از دست می‌دهند. کودکانی که زمان زیادی را صرف وسایل الکترونیکی می‌کنند در قیاس با کودکانی که وقت کمی برای استفاده از آن‌ها صرف می‌کنند، کمتر می‌توانند تفکر انتقادی، اندیشه و تخیل خود را گسترش دهند.

کم شدن صبر کودکان و عادت به خشنودی و لذت آنی

زمانی که بچه از وسایل دیجیتال و به‌خصوص بازی‌های کامپیوتری به میزان بالایی استفاده کنند عادت می‌کنند که به‌صورت لحظه‌ای و سریع نتایج کارهای خود را مشاهده کنند و با توجه به این‌که در دنیای واقعی اکثر چیزها و آموزش‌های برای نتیجه دادن نیاز به زمان‌دارند بنابراین این کودکان از این‌که برای رسیدن به خواسته خود تلاش و کار کنند و منتظر بمانند تا نتیجه بگیرند دلسرد و ناامید می‌شوند.

کم شدن زمان مطالعه

مطالعه و خواندن کتاب‌های مختلف در سنین کودکی برای آموزش آن‌ها بسیار بااهمیت است و این امر در تکامل و یادگیری زبان کودکان بسیار مؤثر است؛ بنابراین ضرورت دارد که والدین برای کودکان خود کتاب بخوانند و آن‌ها را علاقه‌مند به خواندن کتاب بکنند. وقتی‌که کودکان بیشترین زمان خود را در طول روز صرف تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری می‌کنند، دیگر فرصتی برای کتاب خواند و مطالعه باقی نمی‌ماند.

ایجاد مشکل تمرکز

کودکانی که بیش‌ازحد از وسایل دیجیتال به‌خصوص تلویزیون استفاده می‌کنند عادت می‌کنند که از طریق نگاه کردن و به عبارتی قوه بصری خود با آنچه می‌بینند ارتباط برقرار کنند و چون کمتر با دیگران و اطرافیان خود صحبت کرده‌اند، توانایی تمرکزشان در یادگیری از طریق شنیداری کمتر از توانایی آن‌ها در یادگیری از طریق دیداری است. ضمن این‌که بازه توجه و تمرکز آن‌ها هم کوتاه‌تر از کودکان دیگر است.

کودکانی که مدام تلویزیون در خانه برای آن‌ها روشن است، در آینده برای تمرکز کردن دچار مشکل می‌شوند و به‌عبارت‌دیگر، وقتی‌که صداهای مختلفی در محیط باشد نمی‌توانند برای شنیدن منبع هدف موردنظرشان تمرکز کنند. مثلاً در کلاس درس تمرکز خوبی نخواهند داشت؛ زیرا علاوه بر وجود صدایی مداوم از تلویزیون در منزل که تمرکز آن‌ها را از بین برده است، به دیدن تصاویر بصری شبیه‌سازی‌شده در تلویزیون با سرعت و ویژگی‌های خاص خود عادت کرده‌اند و دیگر نمی‌توانند نسبت به صحبت‌های معلم و تخته کلاس دقت خوبی داشته باشند.

کم شدن ارتباط با دیگران

وقتی‌که کودکان در طول روز زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون و بازی‌های کامپیوتری بکنند. با توجه به لذت‌های آنی و لحظه‌ای که این وسایل در آن‌ها به وجود می‌آورند دیگر تمایل چندانی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند و وقت زیادی را با خانواده نمی‌گذرانند و همچنین شانس و فرصت دوست شدن با دیگران را نیز برای خود فراهم نمی‌کنند.

افزایش میزان افسردگی

یکی از فعالیت‌هایی که تقویت‌کننده خلق‌وخو و همچنین روحیه است، ورزش کردن هست. وقتی‌که یک کودکی ساعت‌های طولانی از وقتش را با کامپیوتر، تلویزیون و موبایل صرف کند دیگر زمانی برای ورزش کردن نخواهد داشت و درنتیجه از مزایای آن نیز بهره‌مند نمی‌شود. این موضوع می‌تواند باعث افزایش افسردگی در کودکان شده و احساس انزوای ناشی از صرف وقت در کنار این ابزار به‌جای بازی با دوستان افسردگی آن‌ها را تشدید می‌کند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *