تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

استفاده از وسایل دیجیتال

استفاده از وسایل دیجیتال

امروزه استفاده از وسایل دیجیتال به دو صورت فعال و تعاملی و منفعل و غیر تعامل وجود دارد. استفاده فعال و تعاملی مربوط به دستگاه‌های مي‌شود که ارتباط دوسویه‌‌ای بین مخاطب و دستگاه برقرار هست و در اثر رفتار مخاطب دستگاه عمل می‌کند. پرکاربردترین وسایل دیجیتالی که به‌صورت فعال و تعاملی مورداستفاده قرار می‌گیرند شامل کامپیوتر، بازی‌های کامپیوتری، گوشی‌های هوشمند و تبلت می‌شوند.

تاثیرات استفاده از وسایل دیجیتال بر روی کودکان

استفاده از وسایل دیجیتال هم بر روی کودکان تأثیر مثبت داشته هم تأثیر منفی اما آن چیزی که مشخص است این بوده که استفاده بیش‌ازحد ازاین‌گونه وسایل تنها اثر منفی داشته و اثرات مثبت آن را نیز از بین می‌برد در ادامه به مهم‌ترین اثرات مثبت که این وسایل می‌توانند بر روی کودکان داشته باشند اشاره خواهد شد.

اثرات مثبت استفاده از وسایل دیجیتال

مهم‌ترین اثرات مثبت که می‌توان در استفاده از وسایل دیجیتال اشاره کرد این است که استفاده از این وسایل در یادگیری حروف الفبا، آشنایی با حیات‌وحش و افزایش اطلاعات عمومی کودکان بسیار می‌تواند مفید باشد. کودک از طریق این برنامه‌ها با شناخت فرهنگ‌های مختلف دید بهتری از دنیای پهناور اطراف خود پیدا خواهد کرد که اگر محتوای مطالب مثبت باشد موجب ارتقای سبک زندگی او خواهد شد.

داشتن نقش آموزشی

یکی از اثرات وسایل دیجیتال به‌خصوص تلویزیون بر روی کودکان بار آموزشی آن هست. برخی از برنامه‌های تلویزیون و همچنین بازی‌های کامپیوتری به کودکان آموزش می‌دهند، آن‌ها را آگاه می‌کنند و الهام‌بخش هستند. بنابراین برنامه‌ها و بازی‌های خوب متوانند بسیار مؤثرتر از سایر روش‌ها به کودکان آموزش بدهند. به‌عنوان‌مثال بازی‌ای که در آن کودک با انواع حیوانات آشنا شده و می‌تواند میزان شناخت خود را امتحان کند یا برنامه تلویزیونی که نحوه انجام کاری را نشان می‌دهد بسیار مفید خواهند بود.

نکته قابل‌توجه در این زمینه این هست که کودکانی که در سنین قبل از مدرسه، عادت به انجام بازی‌های آموزش و برنامه‌های تلویزیونی آموزشی مقید دارند در سال‌های بعد هم این عادت خود را حفظ می‌کنند و چنانچه در سنین پایین‌تر فقط مشغول تماشای برنامه‌های سرگرم کنند باشند در بزرگ‌سالی هم سراغ برنامه‌های مفید نخواهند رفت.

تقویت رفتار‌های مثبت کودکان

کودکانی که برنامه‌های آموزشی و پرمحتوا تماشا می‌کنند در بزرگ‌سالی در مدرسه موفق‌تر هستند و کمتر رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند. تحقیقات بلندمدت نشان می‌دهد که این کودکان برای مطالعه و تحصیل ارزش بیشتری نسبت به سایرین قائل هستند. ضمن اینکه برخی از برنامه‌ها مانند کارتون‌ها باعث کاهش فشار و استرس کودکان می‌شود و آن‌ها را بانشاط می‌کند.

مدت‌زمان مناسب برای تماشای تلویزیون و استفاده از وسایل دیجیتال چقدر است؟

مراکز معتبر مغز و اعصاب کودکان توصیه می‌کنند که کودکان زیر سه سال نباید به تماشای تلویزیون، ویدئو یا کامپیوتر تشویق گردند. دو سال اول زندگی کودک برهه‌ای حیاتی و مهم در رشد مغزی و تکامل روحی او هست و محققان توصیه می‌کنند در دو سال اول عمر تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون بهتر است انجام نشود. وقتی کودک بزرگ‌تر می‌شود، تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون مانع رشد ذهنی کودک در تمرین ارتباط با دوستان، بازی‌های بدنی، مطالعه کتاب، صحبت با والدین و یادگیری روابط اجتماعی می‌شود. همچنین نشانه‌هایی مبنی بر وجود اختلالات خواب در اثر تماشای وسایل دیجیتالی و تلویزیون وجود دارد.

کارشناسان و محققان در جهان از حدود دو دهه پيش یعنی قبل از سال ۲۰۰۰ نسبت به ميزان زماني كه كودكان برای تماشای تلويزيون صرف می‌کنند نگرانی خود را اعلام كرده‌اند و درنتیجه آن دستورالعملی تهیه کردند که بر اساس آن به والدين توصيه مي‌شود در اتاق خوب کودکان تلويزيون و وسايل ديجيتال را قرار ندهند، همچنین به‌جای تشویق کردن خردسالان زير دو سال به تماشای تلویزیون آن‌ها را برای انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند بازی کردن و صحبت کردن که منجر به رشد مناسب مغز می‌شود تشویق کنند.

  • کودکان کمتر از دو سال بهتر است که به‌ هیچ‌ وجه تلویزیون تماشا نکنند و سایر وسایل دیجیتال هم در اختیار آن‌ها قرار داده نشود.
  • كودكان بزرگ‌تر از دو سال نيز نبايد در روز بيشتر از دو ساعت از وسايل ديجيتال استفاده كنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *