تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مواد طبیعی در درمان اختلال دوقطبی

مواد طبیعی در درمان اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی را می توان یکی از خطرناک ترین بیماری های روانی نامید. همانگونه که از نام این بیماری پیداست؛ فرد مبتلا به این عارضه می تواند دو شخصیت کاملا متفاوت را از خود نشان دهد، همین امر موجب می شود تا سیکل درمانی این بیماری بسیار طولانی شود  در این مقاله به بیان استفاده از مواد طبیعی در درمان اختلال دوقطبی می پردازیم .

رژیم سالم یکی از مهمترین عادت های زندگی در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی است . یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که تا ۶۸ درصد از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و تحقیقی سال ۲۰۱۳ نشان داد که میزان مصرف غذا در بین افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار بالاتر از جمعیت عمومی است .

این پر خوری ممکن است ناشی از اثر جانبی دارو باشد ، یا ممکن است به علت پرخوری ناشی از بخش افسردگی این بیماری باشد . داشتن اضافه وزن می تواند بهبودی را دشوار تر کند و خطر ابتلا به دیابت ، فشار خون بالا و اضطراب را افزایش دهد

مواد طبیعی در درمان اختلال دوقطبی

توت‌ها

انواع توت، تمشک، زغال اخته وغیره سرشار از ویتامین C. هستند؛ همچنین تحقیقات مشخص کرده است که ویتامین C. به تنظیم سطح کورتیزول و جلوگیری از افزایش آن کمک می‌کند.

کورتیزول هورمون استرس است که از غده آدرنال ترشح می‌شود و در صورت افسردگی و اضطراب، سطح کورتیزول در بدنتان افزایش می‌یابد که موجب فعال شدن پاسخ استرس، افزایش ضربان قلب و فشارخون، و سرکوب سیستم ایمنی می شود؛  اثرات بلندمدت سطح بالای کورتیزول شامل افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، افسردگی و بروز مشکلات در خواب است.

غلات

غلات برای قلب بسیار سودمندند در عین حال نیز می‌توانند اثر آرام‌بخش بر خلق‌وخوی افراد داشته باشند. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مثل برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل و غیره می‌تواند تولید سروتونین در مغز را تحریک کند. بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود سروتونین بر خلق‌وخو تأثیر داشته و منجر به بروز افسردگی و اضطراب شود.

لبنیات

لبنیات مانند شیر، ماست و پنیر دارای منابع فراوان ریبوفلاوین هستند دریافت مقادیر به اندازه کافی از این ویتامین، سیستم‌های سنتز و ترشح پروتئین را تحت کنترل نگه می‌دارد. در صورت کمبود ریبوفلاوین، این سیستم دچار اختلال شده، در نتیجه واکنش‌های استرس‌زا رخ خواهد داد.

سیب، پرتقال، موز

این میوه‌ها مانند انواع توت‌ها حاوی فیبر و مقادیر بالایی ویتامین C. هستند و می‌توانند موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شوند. همچنین، موز حاوی اسیدآمینه تریپتوفان است که می‌تواند در بدن به هورمون سروتونین تبدیل شود. این هورمون باعث احساس آرامش و نشاط شود.

چای گیاهی

انواع مختلف چای‌های آرام‌بخش در بازار موجودند که می‌توانند باعث کاهش اضطراب و نگرانی شوند؛ بابونه قرن‌هاست که به‌عنوان یک درمان سنتی برای ناراحتی معده، اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شود؛  افزودن مقدار کمی شیر به چای بابونه می‌تواند اثرات آرام‌بخشی آن را تقویت کند.

شکلات تیره

شکلات تیره همانند انواع توت، سطح کورتیزول (هورمون استرس)، به‌علاوه هورمون‌های اپی نفرین و نوراپی نفرین را که موجب بروز احساس اضطراب و عصبانیت در شما می‌شوند، کاهش می‌دهد علاوه بر این، شکلات تیره مغزتان را تحریک می‌کند که موادی به نام اپوئید‌ها را تولید کند؛ این مواد به شما کمک می‌کنند که احساس بهتری داشته باشید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *