تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

چرا بعضی آدمها خیانت میکنند

چرا بعضی آدمها خیانت میکنند

تولستوی گفته که همه رابطه‌های خوب مثل همدیگرند، اما هر رابطه‌ی بدی برای خودش، تک است. شیر مادرش حلالش. اما من اینطور فکر می‌کنم که سؤال وفاداری و اینکه چرا بعضی آدمها خیانت میکنند و بعضی از آدم‌ها ترجیح می‌دهند، وفادار بمانند ، جواب خیلی صاف و پوست‌ کنده‌ای دارد.

من اینطور فهمیدم که برای بیشتر آدم‌ها، منطقی فکر کردن راجع‌ به وفاداری، کار خیلی سختی است. یا آنقدر عصبانی می‌شوند که خشتک طرف را روی سرش می‌کشند، یا آنقدر نالان و زخم‌ خورده‌اند که نایش را ندارند تا نگاه منطقی‌ای به این پیشامد بیندازند. بیایید این قضیه را به‌ طور منطقی بررسی کنیم. می‌دانم که الگوریتم‌ها اصلا رمانتیک و شاعرانه نیستند، اما خیانت هم همین‌طور. پس گور پدرش، یک الگوریتم داریم این شکلی:

منفعت شخصی > رابطه عاشقانه = خیانت

فارسی این فرمول یعنی اگر منفعت شخصی یک فرد از رابطه‌ی عاشقانه‌ای که دارد بزرگ‌تر و قدرتمندتر باشد، نتیجه‌اش خیانت خواهد بود. عوامل دخیل در این فرمول به این صورت هستند که می‌بینید:

۱. به‌عنوان انسان، همه‌ی ما ذاتا خودمان را به بقیه ترجیح می‌دهیم. چیزهای خوب را برای خودمان می‌خواهیم. غذای خوب، رابطه‌ی خوب، کار کم، خواب زیاد، بازی‌های ویدئویی و سیب‌زمینی‌ سرخ‌کرده.

۲. به‌عنوان انسان، همه‌‌ی ما تمایل داریم با کسی رابطه‌ی نزدیکی برقرار کنیم و او دوستمان داشته باشد. طوری که انگار زندگی‌مان را با او تقسیم کرده‌ایم.

۳. متأسفانه، این دو نیاز بالا اغلب همدیگر را نقض می‌کنند. برای رسیدن به عشق باید یک جاهایی پا روی منافع شخصی خود بگذارید. و برای رسیدن به منافع شخصی، بعضی جاها باید رابطه‌ی عاشقانه را فدا کنید.

چرا بعضی آدمها خیانت میکنند

این قضیه می‌تواند به سادگی تماشای فیلمی باشد که خیلی دوستش ندارید یا شرکت در مهمانی کاری‌ حوصله‌ سربری که برای‌تان هیچ اهمیتی ندارد. اما بعضی‌ وقت‌ها هم می‌تواند عمیق‌تر و پیچیده‌تر باشد. مثل پرده برداشتن از ترس‌های درونی‌ خود برای شریک‌ زندگی‌تان، یا برقرار کردن تعهدی آگاهانه با کسی برای وفادار ماندن به او برای مدت زمانی نامشخص.

۴. اگر کسی در رابطه، بیشتر از عشقی که نصیبش می‌شود، برای منافع شخصی خود ارزش قائل باشد، اینجا فقط مسئله‌ی زمان است که مشخص می‌کند او بالاخره چه موقع دست از فداکاری برای رابطه برمی‌دارد و به خیانت رو می‌آورد. برعکس، اگر کسی بیشتر دنبال عشق حاصل از رابطه باشد، حاضر می‌شود، بعضی از منافع شخصی خودش را هم کنار می‌زند تا در وفاداری‌اش خدشه‌ای وارد نشود.

۵. کفه‌ی ترازو به نفع کدام یک سنگین‌ است؟ یک طرف منافع شخصی و طرف دیگر رابطه‌ی عاشقانه. اگر در هر مرحله‌ای از زندگی، منافع شخصی به عشق بچربد، خب معنی‌اش این است که حضرتعالی، خیانتکار بالقوه تشریف دارید.

۶. این امر ممکن است به ۲ صورت اتفاق بیفتد؛ یا یکی از دو نفر، آدم سطحی و خودخواهی است که دائم به فکر منافع شخصی خودش است، یا این که خود رابطه، در تولید عشق و صمیمیت ریپ می‌زند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *