تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

دلایل بی اشتهایی کودکان چیست

دلایل بی اشتهایی کودکان چیست

اغلب مادر‌ها از غذا خوردن کودک خود ناراضی هستند . از بی اشتهایی کودکان خود شکایت می‌کنند. دلایل بی اشتهایی کودکان چیست ؟ این بی اشتهایی به سن کودک، سطح انرژی او و عوامل دیگر بستگی دارد . در میان بچه‌های ۲ تا ۶ ساله معمول‌تر است.اگر بی اشتهایی کودکان با کاهش وزن همراه باشد. باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمود. تا علت را بررسی کند . در صورت لزوم برای کودک مکمل و یا دارو تجویز نماید.

دلایل بی اشتهایی کودکان چیست ؟

در ادامه ۹ دلیل مشترک که در بسیاری از کودکان باعث از دست رفتن اشتها می‌شود، بیان می‌گردد:

۱. نرخ آهسته رشد

تغییرات در رشد می‌تواند باعث کاهش اشتها در کودکان شود. در طول سال اول کودکان به سرعت رشد می‌کنند، اما بعد از آن رشد کودک کند می‌شود و آن‌ها غذای کمتری می‌خورند. در طول این دوره کاهش اشتها کاملاً طبیعی است.

 ۲. بیماری

بیماری‌ها اغلب می‌تواند باعث بی اشتهایی در کودکان شود. اگر کودک شما از گلو درد، مشکلات معده، اسهال، سردرد، تب و یا دیگر علائم بیماری رنج می‌برد، خیلی طبیعی است که اشتهایش را هم از دست می‌دهد، ولی با بازگشت بهبودی، مجدداً اشتهای خود را به دست می‌آورد.

۳. استرس

استرس می‌تواند اثرات منفی مانند از دست دادن اشتها در کودکان داشته باشد. اگر متوجه شدید کودک شما علاقه کمتری به خوابیدن و غذا خوردن دارد، احتمال دهید که دچار استرس شده است که برای رفع آن باید علت استرس را بررسی کرد و آن را کاهش داد. برخی از علل معمول استرس کودکان عبارتند از:

  • مسائل خانوادگی مانند مرگ یکی از عزیزان، مرگ یک حیوان خانگی و یا حتی تولد خواهر و یا برادر
  • دعوا کردن
  • ناتوانی در برابر فشارهای مدرسه و یا حتی انتظارات والدین

۴. افسردگی

افسردگی می‌تواند دلیل دیگر بی اشتهایی کودکان باشد. اکثر والدین به اشتباه فکر می‌کنند افسردگی کودکان همان غم و اندوه داشتن است در حالی که افسردگی با غم و اندوه یکسان نیست. اندوه با گذشت زمان از بین می‌رود، ولی افسردگی نه، افسردگی نه تنها باعث غمگینی کودک می‌شود بلکه زندگی طبیعی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر فرزند شما به کار‌هایی که قبلاً به آن علاقه داشته است، دیگر علاقه‌ای نشان نمی‌دهد به احتمال زیاد دچار افسردگی شده است. تغییر در عادات غذایی یک نشانه شاخص افسردگی است. در این حالت باید کودک خود را نزد روان شناس کودک ببرید تا دوره درمان را طی کند.

۵. بی اشتهایی عصبی

یک اختلال تغذیه‌ای است که باعث می‌شود کودک در مورد وزن خود و غذایی که می‌خورد، وسواس فکری داشته باشد. در این وضعیت کودک تلاش می‌کند تا حد امکان غذا نخورد و زمانی هم که می‌خواهد غذا بخورد غذا‌های کم چرب را انتخاب می‌کند. اگر کودک شما غذا‌هایی خاص را انتخاب می‌کند و بیش از حد حساس شده است و در عین حال دچار کاهش وزن شده است، ممکن است مبتلا به بی اشتهایی عصبی شده باشد که با مراجعه به یک متخصص تغذیه می‌توانید مشکل کودک خود را حل کنید.

۶. داروها

آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند سبب بی اشتهایی کودک شوند. از دست دادن اشتها می‌تواند عارضه‌ی برخی از دارو‌های خاص مانند آنتی بیوتیک‌ها باشد.

۷. کم خونی

کم خونی یکی دیگر از دلایل بی اشتهایی کودکان است. کودکان مبتلا به کم خونی، دچار ضعف و خستگی بیشتری نسبت به سایر کودکان هستند. کم خونی کودک اگر بدون درمان بماند، ممکن است در روند زندگی و یا حتی تحصیلی کودک تداخل ایجاد کند. در صورت وجود نشانه‌های کم خونی در کودک، آزمایش خون از کودک گرفته می‌شود.

۸. یبوست

حرکات نامنظم روده در کودکان می‌تواند سبب یبوست کودکان شود. بی اشتهایی کودکان از علائم یبوست نیز می‌باشد.

بی اشتهایی کودکان دلیل خاصی برای نگرانی نیست، ولی باید علت آن شناخته شود و با مراقبت می‌توان از آن پیشگیری کرد. در صورتی که بی اشتهایی ناشی از استرس یا افسردگی باشد میتوانید از روانشناسان مرکز مشاوره بینا بهره مند گردید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *