تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

اصل پرهیز از افراط و تفریط

اصل پرهیز از افراط و تفریط

شما در امر تربیت و تعلیم فرزندتان چگونه عمل می کنید؟ آیا گاهی بسیار «سخت گیر » و گاهی بسیار «سهل گیر » هستید؟  مرکز مشاوره بینا در نظر دارد در این مقاله اصل پرهیز از افراط و تفریط در برخورد با نوجوانان را بیان کند . 

اصل پرهیز از افراط و تفریط

نوجوان در این دوره گاهی می خواهد به شدت خود را با محیط سازگار کند و گاهی در اندیشه ی این است که به شدت محیط را با خود سازگار کند. نوجوان گاهی گوشه گیر می شود و کُنج عزلت انتخاب می کند و گاهی به رفاقت و دوستی با دیگر نوجوانان رو می آورد و دوستی آنان به شیفتگی و وابستگی تبدیل می شود. سؤال این است که آیا شما هم در مقام پدر و مادر در این دام می افتید؟ یا اینکه تلاش می کنید فرزند خود را به سوی اعتدال هدایت کنید؟

برخی از افراد توصیه ی «با فرزندان خود دوست شوید » را به درستی نفهمیده اند. آنان فکر می کنند برای دوستی و نزدیک شدن با نوجوان باید با او هم صدا و همرنگ شوند و هرچه او خواست آنها هم بخواهند و بدون قید و شرط با همه خواسته های وی موافقت کنند. در حالی که این شیوه دوست شدن درست نیست و باید نوجوان را با ارزش ها و واقعیت ها آشنا کرد و دست او را گرفت و به سوی حقایق هدایت کرد.

دوره نوجوانی، دوره ی حساسی است.

نوجوان در اين سن احساس قدرت ميكند، احساس ميكند فرد مستقلي شده است و از امر و نهي بزر گترها سرپيچي ميكند، به سر و وضع خود ميرسد، به لباس و پوشاك خود اهميت ميدهد. نياز شديد به دوستان جديد دارد. همچنين مطالبي درباره ی بلوغ و مراحل پيش از بلوغ، مراحل بلوغ و پس از بلوغ خوانديد.

ميانگين سنی بلوغ در دختران نوجوان ۱۳ سالگي و در پسران ۱۵ سالگي است. رشد جسماني نوجوانان در اين دوره افزايش مي يابد و در ساختمان بدن، تغييراتي به وجود ميآيد؛ تغييراتي در صدا، در دست و پاها به وجود ميآيد.

نوجوانان در اين دوره سرحال و شاد به نظر ميرسند، استقلال طلبي، نافرماني و متکی به خود از خصوصيات اين دوره است. والدين لازم است فرزندان خود را وابسته و متكي به خود نكنند تا زمينه استقلال تدريجي آنان فراهم شود و به نوجوانان مسئوليت بدهند و آنان را تشويق كنند تا به فعاليتهای اجتماعي، ورزشی، كلا سهای قرآن، نقاشي و كامپيوتر بپردازند.

امنیت روانی در دوران نوجوانی

والدين نبايد بيش از توانايی نوجوان از آنان توقع داشته باشند و از تحقير و سرزنش كردن فرزند خود خودداری كنند. ايجاد امنيت روانی در نوجوان بسيار مهم است. خانواده، پدر و مادر مسئول و آگاه بايد فضای خانه و خانواده خود را سرشار از امنيت و آرامش كنند.

والدين بايد سعي كنند با برخورد مثبت و استفاده از كلمه هاي محبت آميز نوجوانان را به راه درست هدايت کرده و از عیب جويي و سرزنش آنان خودداری كنند و با آنان با احترام رفتار كنند و ارتباط دوستانه داشته باشند و در اين راه از اصل پرهیز از افراط و تفریط خودداری كرده و نوجوانان را با ارزش و واقعيت آشنا كنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *