تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

روابط دوستی در میان دختران عمیقتر از پسران

روابط دوستی در میان دختران عمیقتر از پسران

در سال های اولیه ی نوجوانی، نوجوانان افرادی را به عنوان دوست انتخاب می کنند.که تا «حدودی » با آنان شباهت داشته باشد، اما کم کم این وضع تغییر می کند و آنها دوستانی را انتخاب می کنند که از لحاظ علایق، ارزش ها و شخصیت «کاملاً » به خود آنان شباهت داشته و ضمن، قابل اعتماد بودن، بتوان با او صحبت کرد و گاهی اسرار خود را با او گفت. روابط دوستی در میان دختران عمیقتر از پسران شکل می گیرد.

روابط دوستی بین نوجوانان 

معمولا دختران به صورت گروه های ۲ یا ۳ نفری و پسران در گروه های بزرگ تر دوست می شوند. دوستی ها میان دختران نوجوان بین ۱۴ تا ۱۶ سالگی تحکیم می یابد. دوستان نزدیک افکار و احساسات و اسرار خود را با یکدیگر در میان می گذارند و گاهی شیفته ی یکدیگر می شوند. البته این گونه دوستی های شدید، گاهی خالی از ضرر نیست.

روابط دوستی در میان دختران عمیقتر از پسران

میان دختران نوجوان، وابستگی شدید و احساس مالکیت رواج می یابد و با دیدن کوچک ترین علامت بی وفایی نسبت به یکدیگر عصبانی می شوند. بین ۱۷ تا ۱۸ سالگی، دختران نوجوان در دوستی های خود فشار کمتری را تجربه می کنند و به تدریج از یکدیگر مستقل می شوند و نسبت به وجود تفاوت های میان یکدیگر درک بهتری پیدا می کنند.

دوستی بین پسران

در دوستی های پسران، شدت احساسات به اندازه ی دختران نوجوان نیست. مبنای دوستی برای پسران، غالباً علاقه مندی به فعالیت مشترک و همکاری گروهی است. پسران نوجوانی که با یکدیگر دوست می شوند به طور گروهی اوقات زیادی را در کنار هم می گذرانند. دختران با دوستان نزدیک خود، اطلاعات بیشتری را رد و بدل می کنند. در حالی که پسران نوجوان با دوستان خود بیشتر به فعالیت های اجتماعی و ورزشی می پردازند.

عواملی که موجب خجالتی بودن فرد می شود عبارت اند از:

۱- تحقیر و تنبیه:

بین خجالت و تحقیر و تنبیه رابطه ای نزدیک وجود دارد. یعنی کودکانی که تحقیر می شوند، خجالتی خواهند شد. همچنین کودکانی که به صورت افراطی تشویق می شوند، بیشتر خجالت می کشند؛ زیرا انتظار توهین از کسی را ندارند، لذا تشویق باید به موقع و بجا باشد.

۲- خانواده:

فرهنگ و رفتار خانواده در خجالت کشیدن کودک نقش بسزایی دارند.

۳- اعتماد به نفس:

رابطه مستقیمی بین اعتماد به نفس و خجالت وجود دارد. اگر انسان دارای اعتماد به نفس بالا باشد، کمتر خجالت می کشد و برعکس، خود خجالت نیز باعث می شود که اعتماد به نفس پایین بیاید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *