تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نوجوانی را سن بحران نامیده اند

نوجوانی را سن بحران نامیده اند

نوجوانی دوره ی انتقال از کودکی به جوانی و بزرگسالی است. نوجوانی را سن بحران نامیده اند . زیرا نوجوان نه بزرگسال است، یعنی نه هنوز از نظر جسمی، روانی، اجتماعی تا آن حد رشد کرده که دقیقاً مثل بزرگترها رفتار کند و نه کودک سابق است. بنابراین نوجوان از خودش سؤال می کند که «او کیست؟ » و نقش وی در جامعه چیست؟

چرا نوجوانی را سن بحران نامیده اند

جهت روشن شدن این مطلب که چرا نوجوانی را سن بحران نامیده اند در ادامه این مقاله به ویژگی های کلی در دوران نوجوانی و بلوغ می پردازیم .

  • روابط نوجوان با پدر و مادرش به تدریج عوض می شود. دیگر مانند گذشته با آنان ارتباط برقرار نمی کند و گاه فکر می کند که فکر آنان قدیمی است و از مسایل و حوادث جدید اطّلاع و آگاهی ندارند. بنابراین افکار و کردار پدران و مادران را مورد انتقاد قرار می دهد و ارزشی برای آنان قائل نیست.
  • نوجوان در این دوره، نیاز شدیدی به انتخاب دوست دارد؛ فردی را به عنوان دوست برای خود انتخاب می کند تا راز دل خود را به او بگوید و گاه در دوستی ها از مرز اعتدال تجاوز می کند و علاقه اش بیش از حد می شود.

نوجوانی را سن بحران نامیده اند

  • دوره ی نوجوانی، دوران نافرمانی و سرپیچی علیه بسیاری از وقایع و جریانات و آداب و رسوم است.
  • یکی دیگر از روحیات نوجوانان این است که ثبات روحی و دوام شخصیت در او دیده نمی شود. در فرصت هایی کار و عملی را شروع می کند؛ ولی پس از گذشت چند روز آن را رها می کند و به کار دیگری دست می زند؛ به طور کلی در رفتار و کردارش ثبات به چشم نمی خورد.
  • دوره ی نوجوانی، دوره ی تخیل و رؤیاست. حوادث و مسایل زندگی را با دید رؤیایی ترسیم می کند و قدرت و توان آن را ندارد که با واقعیات زندگی ارتباط برقرار کند.
  • نوجوان از نظر بدنی در حال دگرگونی است و تحولات فراوانی در جسم و روان او ظاهر می شود. به وجود آمدن این تحولات موجب می شود به «تنهایی و تنها بودن » علاقه مند شود. او دوست دارد تنها باشد و در تنهایی درباره ی خود و تحولات جسمانی و روانی خویش فکر کند.

در تعیین سن بلوغ، روش مورد قبول تقسیم آن به سه مرحله است:

  1.  مرحله ی پیش از بلوغ
  2. مرحله ی بلوغ
  3. مرحله ی پس از بلوغ

سن بلوغ

به طور کلی روان شناسان رشد، معتقدند که میانگین سن بلوغ، حدود ۵/ ۱۳ سالگی برای دختران و ۱۵ سالگی برای پسران است. برطبق آمار، حدود پنجاه درصد همه دختران، بین ۵/ ۱۲ تا ۵/ ۱۴ سالگی و پنجاه درصد کل پسران، بین ۱۴ تا ۵/ ۱۵ سالگی بالغ می شوند. دختران بین حدود یک تا دو سال زودتر از پسران بالغ می شوند که این تفاوت نه تنها از لحاظ بدنی مشاهده می شود، بلکه دختران دارای رفتار پرخاشگرانه و هوشیاری جنسی بیشتری خواهند شد.

وَ لَمّا بَلَغَ اَشُدَّهُ وَ اسْتَوي اتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذالِكَ نَجْزيَ الْمُحْسِنينَ. «سوره ی قصص آیه »۱۴

چون به حد بلوغ رسيد و برومند شد، او را فرزانگي و دانش داديم و نيكوكاران را چنين پاداش ميدهيم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *