تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نشانه های رابطه ی عاطفی آزار دهنده

نشانه های رابطه ی عاطفی آزار دهنده

همه ی روابط اختلاف نظرها، مشاجره ها و ناسازگاری هایی را در بر خواهد داشت. اما در بعضی روابط به نظر می رسد که همیشه مشکلی وجود دارد و یکی از طرفین رابطه را آزار می دهد.این مقاله به شما کمک می کند نشانه های رابطه ی عاطفی آزار دهنده را بشناسید و در صورت برقراری این دسته از روابط خیلی زود از آن رها شوید.

در یک رابطه ی عاطفی آزار دهنده و مبتنی برا سوء استفاده ی عاطفی همواره یکی از طرفین رابطه سعی دارد طرف دیگر را به بهانه های مختلف سرافکنده کرده و به او احساس بی ارزشی بدهد. متاسفانه بسیاری از افرادی که درگیر چنین روابطی می شوند زمانی به این مسئله پی می برندکه خیلی دیر شده است. در نتیجه تصمیم گرفتم شما را از نشانه های یک رابطه ی عاطفی مبتنی بر سوء استفاده و آزار دهنده آگاه کنم.

نشانه های رابطه ی عاطفی آزار دهنده

موارد زیر علایم یک رابطه ی عاطفی آزار دهنده و سوء استفاده گرایانه را به شما نشان می دهند:

  • عیب جویی مداوم:

یکی از نشانه های یک رابطه ی آزار دهنده این است که طرف مقابلتان با عیب جویی های مداوم باعث سرکوب شما شود. معمولا افرادی به طور مداوم از دیگران عیب جویی می کنند که ثبات و پایداری ذهنی و روانی نداشته باشند.

  • کنترل بیش از حد:

یکی دیگر از نشانه های یک رابطه ی آزار دهنده کنترل بیش از حد از جانب طرف مقابلتان است. کنترل بیش از حد از طرف یک فرد سوء استفاده گر معمولا به دلیل جلوگیری از جدا شدن شما از خود صورت می گیرد. در واقع می توان گفت افراد بدرفتار و سوء استفاده کننده برای ارضای نیازهای روانی خود دست به آزار دیگران میزنند و همیشه به دنبال بهترین راه برای پایند کردن آن ها به خودشان هستند.

  • شما را به خاطر رفتار آزاردهنده ی خود سرزنش می کند:

افراد سوءاستفاده گر معمولا برای آزار شما هوشمندانه رفتار می کنند. آن ها سعی می کنند شما را بی ارزش جلوه داده و متقاعدتان کنند که سزاوار سرزنش شدن هستید. برای جلوگیری از این رفتار های آزار دهنده باید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

  • تهدید کردن های مداوم:

یکی از نشانه های یک رابطه ی آزار دهنده تهدید های مداوم از جانب طرف مقابل است. در این موارد فرد سوء استفاده کننده سعی می کند با تهدید به آسیب زدن به شما مانع جدایی و پایان رابطه تان شود و کنترل بیشتری بر شما داشته باشد. چنین افرادی از ترس، بی آبرویی و محکوم کردن شما در موارد مختلف برای پایداری رابطه تان استفاده می کنند.

  • حسادت:

حسادت نسبت به خانواده و دوستان شما از جانب طرف مقابل نیز می تواند یکی دیگر از نشانه های یک رابطه ی آزار دهنده و سوء استفاده ی عاطفی باشد.

  • رفتارهای نظارتی بیش از حد:

فریاد زدن و ترساندن شما در جهت کنترل و نظارت مداوم نیز نشانه های از یک رابطه ی آزار دهنده می باشند.

  • بی احترامی:

یکی از نشانه های سوء استفاده ی عاطفی در رابطه این است که طرف مقابلتان شما را به چشم یک کالا می بیند. در واقع این دیدگاه به او کمک می کند احساس ارزش و احترام داشته باشد و با بی ارزش کردن شما جایگاه خودش را بالا ببرد.

  • رابطه ای که در آن هستید شما را سرکوب کند:

اگر رابطه ای که در آن هستید شما را سرکوب کند و یا مانع پیشرفت شما شود یک رابطه ی آزار دهنده و سوء استفاده ی عاطفی محسوب می شود. وقتی رابطه بر سلامتی، شغل و حرفه و یا جنبه های دیگز زندگی تان تاثیر منفی داشته باشد به این معنی است که رابطه ای آزار دهنده را در پیش گرفته اید.

  • رابطه ای که در آن هستید به احساسات شما آسیب برساند:

اگر شریک عاطفی تان سعی کند اعتماد به نفس شما را تخریب کرده و به بی ارزش بودن متقاعدتان کند باید متوجه شوید که او یک فرد سوء استفاده گر است و تمام تلاش او در راستای جلوگیری از پایان رابطه با پایبند کردن شما به خود می باشد.

  • آزار جسمی و بدنی:

خشونت جسمی از نشانه های واضح یک رابطه ی آزار دهنده و سوء استفاده ی عاطفی است.

  • رنج و عذاب کودکان:

اگر فرزندی داشته باشید و به هر دلیلی شاهد رنج و عذاب آن ها هستید، ممکن است رابطه ی شما یک رابطه ی آزار دهنده باشد.

چرا بعضی افراد به یک رابطه ی آزار دهنده پایبند می شوند؟

افراد سوء استفاده گر معمولا طرف مقابلشان را کنترل می کنند. آن ها معمولا به دنبال بهترین راه ها برای کنترل و نظارت بر قربانیان خود هستند تا به پایداری رابطه با او اطمینان حاصل کنند. این افراد از آسیب رساندن به اعتماد به نفس طرف مقابلشان استفاده کرده تا او را متقاعد کنند که هیچ فرد دیگری به او علاقه مند نخواهد شد.

به همین دلیل است که اولین و مهم ترین گام در پایان یک رابطه ی آزار دهنده تقویت و بازسازی اعتماد به نفس بوده که به شما توانایی شکستن تله های روانی و رهایی از آن ها را خواهد داد. به عبارت دیگر می توان گفت دلیل پایبندی افراد به یک رابطه ی آزار دهنده این است که تصور می کنند برای هیچ فرد دیگری مورد قبول و جذاب نخواهند بود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *