تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

مهارت های زندگی پس از ازدواج

مهارت های زندگی پس از ازدواج

بسیاری تصور دارند مهارت های زندگی فقط متعلق به کودکان و نوجوانان است در صورتی که این سخن کاملا درست نیست. زیرا مهارت های زندگی وقتی از مرحله ازدواج عبور کنیم شامل مهارت های جدیدی می شود که تا قبل از ازدواج اهمیت نداشته است. در این مقاله نخست در مورد مهارت های زندگی به صورت کلی صحبت خواهیم کرد و سپس به مهارت های زندگی پس از ازدواج اشاره می کنیم.

 مهارت های زندگی چیست

بر اساس سازمان سلامت جهانی مهارت های زندگی به ۶ مهارت تقسیم می شوند:

  • ارتباط برقرار کردن و مهارت های بین فردی
  • تصمیم گیری و حل مسئله
  • تفکر خلاق و منتقدانه
  • خودآگاهی و همدلی
  • قاطعیت و کنترل خود
  • تحمل و توانایی مقابله با مشکلات

همانطور که مشاهده می کنید موارد فوق اساسی ترین مهارت هایی است که هر فردی در زندگی خود به آن نیاز دارد.

اگرجه بسیاری این مهارت ها در زندگی مشترک پس از ازدواج نیز موثر هستند اما برای یادگیری مهارت های رابطه زناشویی پس از ازدواج باید پا از این نیز فراتر بگذاریم.

نقش فرهنگ  در مهارت های زندگی پس از ازدواج

وقتی در مورد مهارت های زندگی پس از ازدواج صحبت می کنیم، فرهنگ، اعتقادات و باور های مذهبی را نیز باید در نظر بگیریم. به همین دلیل است که یک نسخه غربی که در فرهنگی متفاوت از فرهنگ ما کاربرد دارد لزوما نمی تواند کاربردی برای کشورهای دیگر با فرهنگ های متفاوت داشته باشد.

برای مثال همانطور که در کتاب مهارت های زندگی پس از ازدواج گفته ام، تاثیر دیگران در رابطه زناشویی پس از ازدواج یکی از مواردی است که بیشتر منحصر به فرهنگ شرقی بوده و در بین ایرانیان نیز بسیار رایج است.

بسیار مشاهده می کنیم که گاهی به دلیل دخالت یکی از اعضای خانواده مثل مادر شوهر یا مادر زن، بعضی روابط زناشویی از هم پاشیده است. از سوی دیگر مشاهده می کنیم بسیاری از روابط زناشویی موفق مدیون رابطه خوبی هستند که نزدیکان و خانواده های دو طرف با زوج ها دارند. پس وقتی در مورد مهارت های زندگی در رابطه زناشویی سخن می گوییم باید مسائل فرهنگی را نیز در نظر بگیریم.

مهارت های تغییر رفتار در زندگی پس از ازدواج

یکی دیگر از مهارت های بسیار مهم پس از ازدواج که به دلیل ایجاد احساس مثبت حتی به  تحریک همسر در رابطه زناشویی نیز کمک می کند مهارت متقاعد سازی و مدل ارتباطی مثبت است.

اصلا با افرادی موافق نیستم که می گویند پس از ازدواج باید همان باشیم که هستیم و دیگران را نیز باید همانطور که هستند بی چون و چرا بپذیریم. واقعیت این است که قبل از ازدواج فقط ” من” وجود دارد پس نیاز به تغییر و نیاز به سازگاری چندان مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا نیازی به آن نیست. اما وقتی از مرحله ازدواج عبور می کنیم و وارد یک رابطه زناشویی می شویم دیگر “من” مفهوم سابق خود را از دست می دهد و ” ما” جای آن را می گیرد.

زن و مرد پس از ازدواج اگر می خواهند یک رابطه رضایت بخش و عاشقانه را حفظ کنند باید گاهی در رفتار خود انعطاف نشان دهند و سعی کنند کمی در جهت سازگاری یبشتر تغییراتی در خود اعمال کنند. همچنین باید بدانند چگونه در صورت نیاز می توانند به صورت مثبت و با حفظ احساس عاشقانه طرف مقابل را نیز تغییر دهند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *