تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

حسادت

حسادت زنان به مادر شوهرشان

حسادت زنان به مادر شوهرشان برگرفته از حس تملک زنانه آنان است. چنین خصوصیتی در مردان، دارای کارکردهایی و از جمله احساس ایمنی زن نسبت به خطرات و مزاحمت های احتمالی و… و همچنین شاهدی بر تعلق خاطر مرد نسبت به همسر خویش است. طبیعی است این ویژگی، مادامی مفید و منتج به آرامش همسران می‌گردد. که حدود آن رعایت شود. حال اگر مرد در غیرت ورزی زیاده‌روی کرده چه اتفاقی می‌افتد؟

پاسخ روشن است! از طرفی غیرت در مردان، مساوی “حس تملک” در زنان دانسته شده است. بنابراین همانگونه که در غیرت ورزی مردان رعایت اعتدال لازم و ضروری است، در حس تملک زنانه نیز، رعایت اعتدال و پرهیز از زیاده‌روی ضرورت می‌یابد.با این مقدمه دریافته‌اید که اصل حس تملک زن نسبت به همسرش، کاملا طبیعی و بهنجار است . حتی نشان دهنده علاقه و تعلق خاطر زن نسبت به مردش است. لکن اگر زن در این امر از مسیر اعتدال فاصله بگیرد. ایجاد مشکل می کند . در صورت استمرار می‌تواند چالش هایی را در سطح امنیت روانی همسران ایجاد کند.

به رابطه شوهرم با خانواده اش حسودی میکنم

وقتی شوهر من مادر و خواهرش را می بوسد حالم بد می شود و از همه آن ها متنفر می شوم . وقتی با آن ها صحبت و بگو بخند میکند من منفجر میشوم. دوست دارم همه نگاهش و حواسش به من باشد. نمیخواهم هیچ زنی حتی مادرش انقدر به او نزدیک باشد.

اگر این حس بیشتر از این پیش برود حتی میتوانم آن ها را خفه کنم. چیکار کنم این حساسیتم کم شود؟ اخر چطور میتوانم دیگران را کنار شوهرم تحمل کنم؟

اول باید گفت این احساس در بیشتر زنان وجود دارد. هر زنی حس تملک دارد . نسبت به همسرش حساس است. دوست ندارد کسی بیشتر از خودش در قلب همسرش جا داشته باشد. پس به خاطر وجود این احساس در وجودتان، خودتان را سرزنش نکنید. فکر نکنید که انسان سنگ دلی هستید. اما نکته بسیار مهم این است که باید مراقب بود. این حس تملک شما تبدیل به یک تهدید برای آرامش زندگیتان نشود. در واقع باید این احساس خود را کنترل کنید. در ادامه نکاتی برای حل این مشکل بیان کرده ایم.

راهکارهای کنترل حسادت زنان به مادر شوهرشان

به مادر شوهرتان نزدیک شوید .

اول به این نکته توجه کنید که همسرتان با شما ازدواج نکرده که دچار محدودیت شود . نتواند حتی راحت با مادرش صحبت کند. مراقب باشید که رفتاری از خودتان نشان ندهید. که احساس کند با آمدن شما به زندگیش تبدیل به یک زندانی شده است. هرگاه حس حسادت شما برانگیخته شد. شما هم با محبت و دلبری به مادر شوهرتان نزدیک شوید. باور کنید این کار شما را آرام تر میکند. در صورتیکه مرد( و همچنین زن)، از ورود به دنیای علاقمندی های معمول خویش بازداشته شود. در رفتار وی آثار مخربی را بر جای خواهد گذاشت. ورود به دنیای علاقمندی ها، سبب ایجاد تعادل روانی و همچنین مدیریت مطلوب هیجانات خواهد شد. لذا مانع ایشان در پیگیری و ورود به علاقمندی های خویش نشوید. زیرا می‌تواند پرخاشگری او را به دنبال داشته باشد. یک نهال زمانی رشد خواهد کرد که از بند محدودیت بی مورد رها باشد . به راحتی از نور و هوای سالم برخوردار شود.

به پیامدهای رفتارتان بیشتر بیندیشید .

سعی کنید با طنابی تحت عنوان حس مالکیت افراطی دست و پای شوهرتان را نبندید.

خودتان را مشغول کنید.

برای خود برنامه های روزانه و متنوع، متناسب با ذوق و سلیقه خویش تعبیه کنید تا در غیاب ایشان، تنهایی و افکار ناشی از آن کمتر بر شما غلبه پیدا کند. ضمن اینکه سرگرمی های مفید احساس مثبت شما به زندگی را تقویت می‌کند.

افکار منفی را پرورش ندهید .

با راه‌اندازی افکار مقابله‌ای، این افکار را خنثی نمایید. مثلا بجای پرورش این فکر ” چون با مادرش یا هر کس دیگری ارتباط دارد و… پس مرا دوست ندارد.  او را به من ترجیح می‌دهد! بحث ترجیح دادن نیست .بلکه هر شخصی جایگاه خودش را دارد . مطمئن باشید اگر همسر دوست داشتنی برای او باشید جایگاه شما جایگاه ویژه ای خواهد بود.

هرچه بتوانید به مادر شوهر و خانواده همسرتان نزدیک تر شوید .کمتر با آن ها احساس رقابت می کنید. اگر به مرحله ای برسید که مادر شوهرتان برای شما جایگاه مادر دومتان را داشته باشد. دیگر به او حسادت نخواهید کرد. چرا که شما هیچ گاه از صحبت کردن همسرتان با مادر خودتان ناراحت نمیشوید.

مادر شوهر ، مادر دوم

اگر توجه همسرتان به مادرش ، اختلالى در زندگى شما ایجاد نکرده است. مخالفت نکنید . مادر شوهر شما ، مادر دوم شما است.  اما اگر اختلالى پدید آورده ، با توجه بیشتر به خواسته ها و رعایت حقوق شوهرتان ، توجهش را به سمت خود جلب کنید . توجه داشته باشید که هرگز در مورد ارتباط نزدیک وى با مادرش حساسیت نشان ندهید . زیرا در مورد مادرش تعصب دارد . حساسیت شما ، سه پیام منفى به همسرتان مى دهد : ١- انحصار طلب شده اید . ٢- به مادرش حسادت مى کنید .٣- مى خواهید رابطه اش را با مادرش قطع کنید .  این پیام هاى منفى ، وى را ناخودآگاه به مادرش نزدیک تر و از شما دورتر مى کند .

مراقب واکنش هایتان باشید .

هرچه همسرتان حساسیت شما نسبت به مادرش را ببیند. احساس میکند چیزی در مادرش وجود دارد. که در هیچ کس نیست. این باعث می شود از شما خیلی فاصله بگیرد. به مادرش نزدیک تر شود. در نتیجه مطمئن باشید این حساسیت اوضاع را بدتر میکند. پس مراقب واکنش های خود باشید. شاید نتوانید از درون جلوی این حس را بگیرید. اما میتوانید جلوی واکنش های اشتباهتان را بگیرید.

زمان بیشتر برای همدیگر

اگر از همسرتان خیلی فاصله گرفته اید. در قالب گفتگوی محترمانه و با رعایت محدودیتها و شرایط همسرتان، از وی بخواهید حتی المقدور وقت بیشتری برای شما اختصاص دهد.  در واقع لحظات دونفریتان را بیشتر کنید.

از مادرشوهرتان یاد بگیرید.

ببینید او چطور با پسرش صحبت می کند. که برایش جذاب است. در زمان حرف زدن با شوهرتان به او حس برتری را منتقل کنید. تا صحبت کردن با شما برایش جذاب باشد. حس بهتری از صحبت با شما نسبت به مادرش داشته باشد.

خودتان را به جای شوهرتان بگذارید. آیا شما دوست دارید که همسرتان مانعی برای ارتباط شما با خانواده خودتان باشد؟؟ یا برعکس اگر شوهر شما باعث شود شما برای خانواده خود مفیدتر باشید. به آنها نزدیک تر شوید. آیا حس بهتری نسبت به او پیدا نمیکنید؟ اگر او شما را به خانواده خودتان نزدیک تر کند. برایتان عزیزتر می شود. پس شما هم همین نقش را برای شوهرتان بازی کنید.

بیان احساس به صورت مثبت

اگر احساس می‌کنید همسرتان، در ارتباط با دیگران زیاده‌روی می‌کند. سعی کنید در قالب بیان احساس خود. ( دوست دارم زودتر به خونه بیای. وقتی پیشمی احساس آرامش بیشتری دارم. خوشحالم که کنارم نشستی. چقدر از صحبت کردن با تو انرژی میگیرم. وقتی تو به من توجه میکنی دنیا را به من می دهی…) و نه بیان گلایه و محاکمه ( کجا بودی تا حالا؟ اصلا به من توجهی نمی‌کنی. اصلا مرا دوست نداری. برایم کم میگذاری…) موضوع را به ایشان منتقل کنید.

مراجعه به مشاور

در نهایت چنانچه در یک محدوده زمانی خاص، موفق به مدیریت حس تملک خود نشدید. به نظر می‌رسد مراجعه حضوری به یک مشاور (روانشناس بالینی)، ضرورت داشته باشد. تا مشخص شود که چنین فضایی متاثر از کدامیک از عوامل زیر است: وسواس. اضطراب. دلبستگی نا ایمن و…

با محبت، شوهرتان را به خود نزدیک کنید

در شرایطی که شوهرتان بیش از اندازه به دیگران نزدیک است . این برای شما اختلال ایجاد کرده است. در ابتدا با او محترمانه در میان بگذارید . بخواهید که به شما بیشتر توجه کند. به شوهرتان بگویید که با او احساس خوشبختی می کنید . دوست دارید بیشتر به او نزدیک باشید. راهکار اصلی حل این مشکل این است. که با توجه و محبت بیشتر، او را به خودتان وابسته و علاقه مند کنید.

پیشنهاداتی برای محبت به همسر

  • آخرین باری ک به شوهرتان گفتید دوستت دارم کی بوده؟؟؟ بگذارید گوش همسرتان از محبت کلامی شما پر شود. او را نوازش کنید. ناگهانی به او محبت کنید. مثلا هنگامی که سرگرم تماشای تلویزیون است به طور ناگهانی او را بغل کنید. به او ابراز علاقه کنید.
  • برایش نامه بنویسید. نت های زیبا بنویسید. لابه لای لباس هایش قرار دهید. وقتی از خانه بیرون میروید به در یخچال یا هرجای دیگر نوشته های زیبا بچسبانید . او را غافلگیر کنید.
  • با شوهرتان شوخی کنید. بگذارید کنار شما لحظات شاد را تجربه کند. مثلا بگویید شما را آرایش کند. موهایتان را ببافد و با هم بخندید.
  • همسرتان هر کاری که کرد شما به او احترام بگذارید. همیشه با احترام با او صحبت کنید. اجازه دهید او احساس قدرت کند.
  • اگر مرد شما عصبانی شد شما برایش آب روی آتش باشید. لج بازی نکنید با محبت آرامش کنید. به همین راحتی میتوانید ملکه قلبش شوید.
  • همیشه منتظر آمدنش باشید فکر کنید مهمان دارید. تا این حد برای آمدنش به خانه تدارک ببینید.
  • اگر دیر به خانه آمد هرگز او را بازجویی نکنید. همیشه بعد از آمدنش به خانه حداقل نیم ساعت اول را با او مدارا کنید. تا خستگی او برطرف شود. او را مجذوب خودتان کنید. کاری نکنید که از آمدن به خانه فراری باشد. خانه باید برایش محل آرامش باشد.
  • فکر نکنید اگر به او بگویید دوستش دارید پررو می شود. او همانند شما به محبت کلامی احتیاج دارد.
  • هر گاه با او صحبت می کنید بعد از تمام شدن صحبتتان از او تشکر کنید. بگویید از صحبت کردن با او احساس خیلی خوبی پیدا کردید و آرام شدید.

سخنی با آقایان

آقای عزیز، شما یکی از دلایل مهم برای ایجاد حس حسادت در همسرتان هستید. باید در مقابل همسر خود مراقب رفتارتان باشید. توجه بیش از حد به مادر و خواهرتان در مقابل چشمان همسرتان میتواند در او حس بدی ایجاد کند. کاری نکنید که خودتان شعله این حسادت را بیشتر کنید.

اگر کمی مهارتهای کلامی و ارتباطی را بهتر بیاموزید. می توانید تنها با حرف زدن مشکلات را حل کنید. اگر همسرتان نسبت به رابطه ی شما با مادرتان حساسیت نشان می دهد. برای این است که او را از محبت واقعی و عمیق خودتان مطمئن نکرده اید. او را مطمئن کنید که هیچ چیزی بین شما فاصله نخواهد انداخت. سعی نکنید همسرتان را به خاطر این حس محکوم کنید بلکه بگویید مهم این است که من دوستت دارم. روی همین مسئله تکیه کنید. سعی کنید وارد جزئیات بحث نشوید.

آنچه بسیار موثر است و میتواند کمک بزرگی به حل این مشکل کند مدیریت مرد در رابطه با همسر و خانواده اش است . آقایان می توانند در این زمینه از مرکز مشاوره بینا کمک بگیرند .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *