تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

انواع خیانت

خیانت عاطفی یا خیانت جنسی

خیانت عاطفی در روابط بین زوجین می تواند منجر به کاهش بهداشت و سلامت روانی افراد شود.  در نهایت این امر باعث بروز مشکل در رضایت از زندگی و روابط اجتماعی می شود . وقتی در یک زندگی مشترک زوجین از یکدیگر رضایت نداشته باشند. می توان شاهد شکل گیری انواع خیانت ها از جمله خیانت عاطفی یا خیانت جنسی با کیفیت های مختلف بود .

 

خیانت چیست ؟

بسیاری از ما خیانت را به معنای شکستن تعهد زناشویی می دانیم . آن را فقط به خیانت جنسی محدود می کنیم. در صورتی که خیانت به معنای شکستن تعهد و ناسپاسی است. این ناسپاسی و بد عهدی می تواند هم در   رابطه جنسی و هم در اندیشه و احساس بروز کند و خود را نشان دهد . حال اگر در اندیشه و عواطف ما رخ دهد به آن خیانت عاطفی می گوییم . مقصود ما از خیانت عاطفی می تواند هر گونه وقت گذرانی با فردی جز همسرمان باشد. اگر فردی ساعات زیادی مشغول به چت با فردی جز همسرش است . یا به دلایل مختلف با فردی قرار ملاقات می گذارد. در واقع به خیانت عاطفی دچار شده است .

خیانت پنهان

ما می توانیم خیانت عاطفی را خیانت پنهان نیز بنامیم. چرا که در این نوع از خیانت افراد در اندیشه و احساس دچار دوگانگی می شوند . فرد مقابل ممکن است تا مدت ها از آن بی اطلاع باشد. در این نوع از خیانت فرد در هر شرایطی و هر زمانی می تواند به روابط عاطفی خود بپردازد. به همین دلیل است که مخفی نگه داشتن خیانت عاطفی راحت تر از خیانت جنسی است . در هر صورت خیانت از هر نوعی که باشد موجب از بین رفتن و یا کم رنگ شدن اعتماد افراد نسبت به یکدیگر می شوند .

تفاوت خیانت عاطفی با خیانت جنسی

افرادی که دارای تعهد عاطفی هستند همدیگر را دوست دارند . از هر عملی برای تامین نیازهای عاطفی و احساسی یکدیگر بهره می برند . در سوی دیگر افرادی که دارای تعهد جنسی هستند. تمام تلاش خود را برای تامین نیازهای غریزی و جنسی خود و فرد مقابل می کنند . پس از طریق همین تعریف می توان به تفاوت عمده خیانت عاطفی و خیانت جنسی پی برد .

تفاوت در احساس گناه

علاوه بر تفاوت در تعریف ذکر شده در متن بالا می توان به تفاوت در احساس گناه نیز اشاره کرد . به عبارت دیگر خیانت عاطفی را می توان از طریق افکار صمیمی و احساسی حاکم بین دو نفر تشخیص داد. در خیانت عاطفی بر خلاف خیانت جنسی احساس گناه و عذاب وجدانی وجود ندارد. در واقع به دلیل این که افراد هیچ گونه رابطه جنسی را تجربه نکرده اند. احساس گناه را هم تجربه نمی کنند . یا حتی در بسیاری از موارد این گونه روابط را  خیانت تلقی نمی کنند. در صورتی که تاثیر این نوع خیانت می تواند از خیانت جنسی بیشتر باشد. زندگی زناشویی فرد را بیشتر به ورطه نابودی بکشاند .

مهم ترین تفاوت خیانت عاطفی با خیانت جنسی

مهم ترین تفاوت خیانت جنسی با خیانت عاطفی در ارتباط آنان است. به بیان بهتر خیانت جنسی صرفا بخاطر رفع نیازهای جنسی ایجاد می شود. اما در خیانت عاطفی غریزه جنسی وجود ندارد . افراد برای رسیدن به احساسات بهتر و صمیمیت بیشتر با یکدیگر وارد رابطه کلامی می شوند. اما افراد باید توجه داشته باشند که صمیمت در روابط عاطفی هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود .

ممکن است با افزایش صمیمیت ارتباط عاطفی از محدوده خود خارج شود و به ارتباط جنسی تبدیل شود. در واقع در ارتباط های عاطفی فرد به نفر دوم یا سوم بیشتر از همسر خود توجه می کند . در اثر همین توجه وابستگی در بین آنان بیشتر می شود . فاصله بین زن و شوهر هر لحظه بیشتر می شود . در نهایت تعهدات زناشویی شکسته می شوند. در هر صورت افراد باید توجه داشته باشند. که در خیانت عاطفی کشش جنسی به فرد دیگر وجود دارد . حتی ممکن است در نهایت خیانت عاطفی تبدیل به خیانت جنسی شود. در هر حال صمیمیت زیاد می تواند تمایل رابطه جنسی هم ایجاد کند . ‏

آسیب خیانت عاطفی

روابط عاطفی خارج از زندگی زنا شویی  نخستین بار بر اساس یک دوستی ساده و اولیه شکل می گیرند. به بیان بهتر داشتن رابطه دوستانه و صمیمی خارج از رابطه زنا شویی کاملا طبیعی و سازگار با روحیه هر فردی می باشد. اما آنچه که به احتمال زیاد تهدیدی خطرناک و جدی برای روابط و پیوندهای زناشویی است. برقراری و تداوم یک رابطه عاطفی عمیق با فردی جز شریک زندگی است .

در واقع دوستی های معمول و برخوردار از قاعده و قانون مشخص تهدید کننده روابط رناشویی نیستند. اما علاقه مندی های افراطی و بیش از اندازه به خیانت منتهی می شود. که می تواند این امر برای تمام افراد و اعضا خانواده تهدید کننده باشد . سلامت روانی و اعتماد آنان را به خطر بی اندازد . شما ، کودک تان و همسرتان بیشترین صدمه و آسیب را خواهید دید.

اثرات غیر قابل جبران خیانت

شاید با همه این توضیح ها هنوز هم از نظر شما رابطه عاطفی غلط و بدون مرز به بدی  رابطه جنسی و یا خیانت جنسی نباشد. اما معمولا هر کسی که در چنین موقعیتی قرار می گیرد. احساسات و عواطفی از قبیل  خیانت ، بی اخلاقی، بی تعهدی ، دروغ را تجربه می کند. که تمام این احساسات به خودی خود می تواند فرد را در مسیر ابتلا به انواع اختلالات روحی و روانی مانند افسردگی ، پارانوئید و …. قرار دهد . یا حتی در موقعیت های حادتر به خود کشی افراد منجر شود .

اگر فردی هستید که در این مرحله قرار گرفته است . این احساسات تلخ را تجربه کرده به نظر می رسد بهتر است در مورد این احساست و تجارب با افراد ماهر و متخصص در زمینه مشاوره خیانت صحبت نمایید . می توانید از مشاوران مرکز بینا کمک بگیرید .

 

 

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *