تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

شرم

طرحواره نقص و شرم

افرادی که دارای طرحواره نقص و شرم هستند . معتقدند افرادی ناقص ، معیوب ، حقیر ، بی ارزش یا دوست نداشتنی هستند . در نتیجه آنها اغلب در مورد وجودشان احساس شرمندگی میکنند . 

سیمای بالینی طرحواره نقص و شرم.

افراد دارای این طرحواره چه جنبه هایی از خودشان را ناقص می نگرند ؟

تقریبا می توان گفت. تمام ویژگی های شخصیتی خود را با این دید نگاه میکنند . آن ها معتقدند آدمهایی مثلا بی نهایت عصبانی ، نیازمند ، شیطان صفت ، تنبل . بد عنق . خرفت. کسل کننده . عجیب و غریب . مطیع . چاق . لاغر . کوتاه یا ضعیف هستند .

آنها ممکن است تمایلاتی پرخاشگرانه و جنسی غیر قابل پذیرش داشته باشند . گاهی اوقات نسبت به کارهایی که انجام نمی دهند . سخت احساس بی کفایتی میکنند . اما مسئله مهمتر این است که آنها چنین احساسی را همیشه دارند . آنها از برقراری رابطه با دیگران می ترسند . زیرا ترس اجتناب ناپذیری دارند . از اینکه نقص هایشان بر ملا شود . هر لحظه ممکن است مردم نقص های آنها را ببینند . این حادثه باعث شرمندگی آنها شود . این ترس می تواند با دنیای خصوصی یا عمومی آنها مرتبط باشد .

افرادی که طرحواره نقص و شرم دارند . در روابط صمیمی یا اجتماعی یا هر دو احساس نقص یا بی کفایتی میکنند . رفتارهای معمول این افراد عبارتند از : ناارزنده سازی خودشان و اجازه دادن به دیگران برای ارزنده سازی آنها .

ویژگیهای آنها .

چنین افرادی ممکن است به دیگران اجازه دهند با آن ها بدرفتاری کنند . یا حتی به آنها توهین شود . آن ها اغلب به انتقاد یا طرد ، حساسیت زیادی نشان می دهند . بسته به این که بخواهند تسلیم طرح واره شوند. یا آن را به صورت افراطی جبران کنند . ممکن است غمگین و ناراحت یا عصبانی شوند .

آنها احساس میکنند به خاطر مشکلاتشان با دیگران ، لیاقت سرزنش شدن را دارند . آنها اغلب کمرو هستند تمایل زیادی به مقایسه خودشان با دیگران دارند . آنها در کنار دیگران احساس ناامنی میکنند . به ویژه در ارتباط با افرادی که به خیال آنها آدمهایی بی عیب بوده یا افرادی که ممکن است نقص هایشان را ببینند .

آنها ممکن است حسود و اهل رقابت باشند . به ویژه در حوزه هایی که احساس نقص میکنند . گاهی اوقات تمایلات بین فردی را به عنوان یک بازی «بشین پاشو » می نگرند . اغلب برای زندگی مشترک ، همسری طرد کننده و انتقاد گر انتخاب میکنند . ممکن است به افرادی که آنها را دوست دارند ، انتقاد کنند .

بسیاری از ویژگی های افراد خودشیفته – مانند خود بزرگ بینی و معیارهای سرسختانه -می تواند نمایی از طرحواره نقص باشد . چنین ویژگی های در بسیاری از افراد به عنوان جبران احساس زیربنایی نقص و شرمندگی عمل کنند .

افراد به دلیل این که ممکن است دیگران نقص های آنها را ببینند از روابط صمیمی یا موقعیتهای اجتماعی کناره گیری میکنند .

مشاهدات بالینی نشان میدهد که اختلال شخصیت اجتنابی ، شایع ترین نمود طرحواره نقص است . که سبک مقابله ای اجتناب را در بر می گیرد . همچنین این طرحواره میتواند به سوء مصرف مواد اختلال خوردن و مشکلات جدی دیگری منتهی شود.

برای آگاهی بیشتر به مرکز مشاوره بینا مراجعه کنید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *