تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

استرس

اضطراب

همیشه وقتی در تعامل و ارتباط با فردی دیگر به مشکل بر می خوریم . یا دچار اضطراب می شویم . بهتر و سالم تر است . که ابتدا این چند پرسش را در ذهن خود مطرح کنید .

سوالات اضطراب

  1. اضطراب را در بدن خودم چطور متوجه می شوم . اضطراب چگونه در تنفس و انقباض عضلاتم خود را نشان می دهد ؟
  2. فرد مقابل دقیقا چه حرفی زد . چه رفتاری کرد که برای من نا خوشایند بود ؟
  3. برداشت من از این حرف یا رفتار او چیست . یعنی چه معنایی در رابطه با من یا برای من دارد . که نا خوشایند است ؟
  4. حالا که او را این طور دریافت می کنم .من چه احساسی نسبت به او بابت این حرف یا رفتارش دارم ؟
  5. آیا شدت این احساسات من با کار نا خوشایند او متناسب است ؟ یا برای مثال این خشم شدید من از موقعیت یا احیانا فرد دیگری سرچشمه میگیرد ؟
  6. در این موقعیت خاص توقع داشتم او چگونه رفتار کند . که درست و خوشایند باشد . آیا این توقع من واقع بینانه است و حق دارم ؟

حال اگر ما با خودمان صادق و دقیق و شفاف باشیم . به پاسخ این پرسش ها برسیم . بسته به تشخیص واقع بینانه ی خودمان اگر بخواهیم واکنشی به فرد مقابل نشان دهیم . یکی از بهترین واکنش های سازنده ی توام با قاطعیت و شفافیت می تواند. بیان روشن پاسخ موارد  ۵.۴.۳.۲و۶ به او باشد . این همان چیزی است که ابراز سالم خود و قاطعیت و جرات ورزی نامیده می شود .

مثال :

در گفتگو با همسر . « الان که دارم با تو درباره مشکلم با مادرم صحبت می کنم . تو قبل از اینکه حرف من را گوش کنی . سریع می گی خب . تقصیر خودت هستند. بعد بحث رو عوض میکنی . این حرف و رفتار تو برای من معنی اش اینه که علاقه ای به من و احساسات من نداری . این منو خیلی عصبانی میکنه . چون توجه درستی از تو دریافت نمی کنم . خیلی وقتها اینو تحمل کردم . نارضایتی ام رو خفه کردم . اما دیگه نمیخوام اینطور با خودم رفتار کنم . و این وضع ادامه پیدا کنه .

برای همین دارم اینو بهت میگم . از تو توقع دارم و خیلی ممنون میشم . اگه به عنوان همسرم کمی تلاش کنی . که با توجه و اشتیاق بیشتری به من گوش بدی . برای من و احساسات و افکارم ارزش و احترام بیشتری قائل باشی . اینجوری رابطه ی خیلی بهتر و محبت آمیزی میتوانیم داشته باشیم .

همراهان گرامی می توانند جهت انجام مشاوره فردی .( اضطراب ، استرس ، افسردگی …. ) به مرکز مشاوره بینا مراجعه نمایند .

 

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *