تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

افراد وابسته

همسر وابسته

اختلالات شخصیتی میتواند خیلی آرام و زیر پوستی زندگی شما را نابود کند . این اختلالات گاهی در فرد مقابل آنقدر عریان نیست . که بتوانید فوری آن را تشخیص دهید . بنابر این وقتی زیر یک سقف می روید. کم کم می فهمید چیز غیر عادی در زندگی تان وجود دارد . وجود یک همسر وابسته زندگی را برایتان دشوار کرده است .

همسر وابسته

یکی از این اختلالات ، اختلال شخصیت وابسته است . شخصیتی که نفس شما را بند می آورد . احساس می کنید در زندگی با او هیچ فضایی برای نفس کشیدن ندارید .

چه کسانی وابسته اند ؟

شخصیت های وابسته خود را ضعیف ، حقیر و تهی می دانند . اعتماد به نفسشان بسیار پایین است . هر کاری میکنند تا محبوبیت به دست آورند . حتی اگر تحقیر شوند . باز برای کسب تایید و رضایت طرف مقابل خود کوتاه نمی نشینند . شخصیت وابسته بدون یاری دیگران قادر به ادامه زندگی نیست . مرتب از دیگران نظر خواهی میکنند . از تنهایی رنج میبرند . همیشه منتظرند کسی به پشتیبانی و حمایت از آنها بیاید . نگرانند مبادا مراقبت دیگران را از دست بدهند یا تنها بمانند .

این بیماری شایع ترین بیماری شخصیتی در مراجعان به کلینیک های روان درمانی است . شخصیت های وابسته برای خودشان حق اظهار نظر تصمیم گیری و عمل قائل نیستند . آنها برای کسب حمایت و محبت دیگران به اقدامات افراطی دست می زنند . وابسته ها بسیار در معرض افسردگی و بیماریهای اضطرابی هستند .

خصوصیات همسر وابسته

  1. نیاز فراگیر و مفرط به حمایت شدن که به رفتار سلطه پذیری ، وابستگی و ترس از جدایی منجر می شود .
  2. بدون راهنمایی و اطمینان بخشی مفرط دیگران در تصمیم گیری های روزمره دچار مشکل می شوند .
  3. نیاز دارد که دیگران مسئولیت بیشتری در زمینه های مهم زندگی او بپذیرند .
  4. برای کسب محبت و حمایت دیگران افراط می کند . تا جایی که داوطلب انجام کارهایی می شود که ناخوشایند هستند .
  5. در مواقع تنهایی به دلیل ترس زیاد از ناتوانی برای مراقبت از خود احساس ناراحتی یا در ماندگی میکند .
  6. در زمانی که یک رابطه صمیمانه قطع می شود . مصرانه برای ایجاد رابطه دیگران به عنوان منبع مراقبت و حمایت به جستجو می پردازد .

با آنها چه کنیم ؟

بگذارید همین جا آب پاکی را روی دستتان بریزیم . زندگی با افراد وابسته بسیار طاقت فرسا است . حتی اگر بتوانید یکی دو سال آنها را تاب بیاورید ، بالاخره روزی می رسد که از وابستگی و آویزان بودن آنها خسته شوید . و تصمیم بگیرید زندگی مستقل تان را ادامه دهید .

اگر اصرار دارید با چنین شخصیتی ازدواج کنید . اول به فکر درمانش باشید . سعی کنید آنها را سوق دهید به این سمت که با یک مشاور صحبت کنند . با رفتار درمانی ، شناخت درمانی و دارو درمانی وابستگی خود را کم کرده. توانایی استقلال و تصمیم گیری پیدا کند . اگر با همچین شخصیتی زندگی میکنید . سعی کنید کمکش کنید . به او اعتماد به نفس تصمیم گیری بدهید .  تشویقش کنید . با روی باز از رفتارهای مستقل او استقبال کنید .

اگر همسرتان دچار شخصیت وابسته است . قصد زندگی با او را دارید. می توانید از مشاوران مرکز بینا کمک بگیرید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *