تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

پیچیده ترین و جدی ترین اختلالات روانی

پیچیده ترین و جدی ترین اختلالات روانی

اختلال شخصیت مرزی، یکی از پیچیده ترین و جدی ترین اختلالات روانی است که وجه مشخصه ی آن، مشکلات پایدار در تنظیم هیجانات، کنترل تکانه، و بی ثباتی در روابط بین فردی و خودانگاره است. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی، بین «نزدیک شدن به دیگران » از یک سو و «دوری از آنها و اتکا به خویشتن» از سوی دیگر تردید دارند. وقتی تنها هستند، شدیدا محتاج حضور دیگرانند؛ وقتی به سمت دیگران می روند، به دلایل متعدد ناکام می شوند.

پیچیده ترین و جدی ترین اختلالات روانی

این جزر و مد شدید در روابط بین فردی و مصائب حاصل از آن، سبب می شود تا «سکوت و بی تفاوتی » را بعنوان بهترین راه برای تسکین «درد ناشی از رابطه ها » تلقی کنند؛ حالتی که در نظریه ی طرحواره درمانی یانگ، با عنوان ذهنیت « محافظ بی تفاوت» مشخص می شود. ولی این وضع دوام دیر پایی ندارد، چراکه درون ریزی مکرر ناکامی ها، ذره ذره انباشته شده و به طغیان های ناگهانی خشم منجر می شود.

هرچند چنین برآشفتگی های غیر منتظره ای، از دید یک مشاهده گر ناآگاه، ممکن است به «دیوانگی » یا «دستکاری  دیگران » تعبیر شود، اما واقعیت چیز دیگری است. اگر نگوییم تمام بیماران مرزی، ولی دست کم بسیاری از آنها بواسطه گذشته ای تلخ و داشتن تجربه های شخصی گسترده، دارای درک عمیقی از جنبه های مثبت و منفی «مفهوم زندگی » هستند، از زاویه ای متفاوت به روابط انسانی می نگرند و نسبت به معانی تلویحی این روابط حساس ترند.

الکسی تایمی در بیماران مرزی

بیماران مرزی استعداد ویژه ای برای ادراک حقایق غیرکلامی دارند ولی از آنجا که زبان اساسا از قدرت محدودی برای انتقال تجربه ها، بویژه تجربه های شخصی درونی برخوردار است، در نتیجه این بیماران قادر نیستند که «انتزاع یا تجرید نهفته در دل تجارب عمیق انسانی » را در قالب کلمات، و کلمات را در دل جملات ریخته و منظور حقیقی خود را بیان کنند. نرخ بالای الکسی تایمی (ناگوییِ هیجانی) در BPD که در برخی از مطالعات به آن اشاره شده است .

درک بیماران مرزی

به هیچ عنوان صحبت از برخوردی احساسی و یا غیرعلمی با موضوع نیست، بلکه مقصود، صرفا تلاش برای دیدن بیماران مرزی از دریچه ای دیگر و تا حد امکان از زاویه ی ذهن خودشان است. اگرچه بسیاری از رفتارهای بیماران مرزی در پاره ای از مواقع، حتی برای درمانگرانشان نیز ناراحت کننده یا غیرقابل تحمل است، با این حال، التفات به این اظهار جفری یانگ  که: «افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اغلب کمترین دلسوزی و بیشترین سرزنش را از درمانگران دریافت می کنند »، و فراموش نکردن «درک عمیق بیماران مرزی نسبت به زندگی» شاید به ما برای اتخاذ رویکردی متواضعانه و توام با دلسوزی بیشتر، نسبت به بیماران مرزی یاری دهد.

روش درمان بیماران مرزی

رفتاردرمانی دیالکتیکی( DBT ) نیز با نگرشی کاملا دلسوزانه و انسان مدارانه توسط دکتر مارشا لینهان ابداع شده است. این روش درمانی در قالب کلیِ رفتاردرمانی شناختی قرار می گیرد و در آغاز برای زنان مبتلا به اختلال شخصیت مرزی که به طور مزمن خودکشی گرا بودند، ایجاد شده است. نگرش دلسوزانه و تا اندازه ای مادرانه ی لینهان نسبت به بیماران مرزی، شباهت زیادی با دیدگاه انسان مدارانه ی یانگ دارد.

هر دو معتقدند که متون قدیمیِ آسیب شناسی، درباره ی بیماران مرزی به اشتباه قضاوت کرده اند، این افراد واقعا اهل دست کاری دیگران نیستند و پشت رفتارهای نابسامان و بی ثبات و خشم ویرانگر آنها، کودک تنها و کم سن و سالی قرار دارد که به شدت نیازمند محبت مادر است؛ مادری که یا حضور فیزیکی نداشته، یا اگر هم بصورت جسمی در کنار کودک بوده، حضور روانشناختیِ واقعی نداشته است.

رفتار درمانی دیالکتیکی

نظریه ی زیرساز DBT بیان می دارد که BPD ، نتیجه ی یک محیط بی اعتبارساز و نوعی اختلال در تنظیم هیجانی است که از نقایص جدی در مهارت های بین فردی، تنظیم هیجانی، و تحمل آشفتگی ریشه گرفته و بسیاری از مهارت های رفتار انطباقی در این اختلال، دچار بازداری شده است از  سوی دیگر، بسیاری از پژوهش های انجام شده، مدل زیرساز DBT را تایید کرده و نشان داده اند که بیماران مرزی مشکلاتی را در تنظیم هیجانی ، روابط بین فردی، و تحمل پریشانی و رنج تجربه می کنند .

رفتاردرمانی دیالکتیکی که به صورت هفتگی برگزار می گردد، کانون تمرکز خود را بر آموزش مهارت های رفتاری، تنظیم هیجانی، تحمل پریشانی، و کارآمدی بین فردی قرار داده است و مطالعات تجربی کنترل شده نیز اثربخشی آن را در طیف وسیعی از علایم بیماران مرزی نشان داده اند. در واقع، DBT نخستین درمان اختصاصی برای اختلال شخصیت مرزی است که کارایی آن با دقت بالا و با شواهد تجربی گسترده نشان داده شده است

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *