تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

پنهان کاری

پیامدهای پنهان کاری

همه ما به این امر واقف هستیم که هیچ کس تمامی عواطف و احساسات درونی اش را بیان نمی کند. در همه موارد همیشه چیزهای هستند که بیان نمی شوند . این امر به دلیل این است که تمامی افراد از یک اصلاح گر درونی برای عملکرد ذهن و زبان برخوردارند. که مانع بیان هر موضوعی می شود . در زمینه پنهان کاری هم این اصلاحگر می تواند فعال شود . فرد ممکن است گمان کند که این موضوع ارزش مند نیست . می توان آن را مخفی نمود .در صورتی که همان موضوع برای فرد مقابل ارزشمند است. این تلقی از ارزشمندی نشات گرفته از ارزش های اخلاقی حاکم بر زندگی افراد است . در ادامه پیامدهای پنهان کاری را بیان میکنیم.

پنهان کاری بر اثر ترس از دست دادن

توجه داشته باشید که پنهان کاری صرفا به دلیل عدم علاقه افراد رخ نمی دهد . در بیشتر مواقع افراد به دلیل ترس از دست دادن فرد مقابل دست به پنهان کاری می زنند. عواملی مانند اعتیاد به موارد مخدر الکل ، علاقه به تنوع در رابطه جنسی ، عادات جنسی خاص و …. از جمله مواردی است. که افراد برای جلوگیری از تخریب رابطه مانع فاش شدن آن می شوند .

پیامدهای پنهان کاری در زندگی مشترک

به بن بست رسیدن رابطه.

زمانی که افراد به جای بررسی دوباره رازها و موارد پنهان شده . در یک رابطه آن ها را نادیده بگیرند . به آن ها بی توجه باشند . رابطه خود را به یک بن بست عاطفی می کشانند. در بسیاری از موارد افراد لزوم فضای شخصی و تفکیک شده از فرد مقابل را نادیده می گیرند. در صورتی که افراد در این محیط است که می توانند رازهای پنهان شده را برای خود مرور کنند . نیازهای واقعی خود را شناسایی نمایند .

تبدیل پنهان کاری به دروغ

تداوم پنهان کاری در یک رابطه می تواند. شخص را به سمت دروغ سوق دهد . وقتی افراد در یک رابطه به مخفی کاری و راز داری تن می دهند. معمولا برای حفظ این مخفی کاری اقدام به دروغ گویی می کنند. در واقع دروغ یعنی بیان نادرست واقعیت به اشخاص . دروغ گفتن به فرد مقابل سبب می شود اعتماد و صمیمیت موجود در رابطه بیش از بیش رنگ ببازد . از بین برود .

ایجاد احساسات منفی در افراد

هنگامی که افراد در یک رابطه اقدام به پنهان کاری و دروغ گویی می کنند. در واقع زمینه ایجاد و رشد احساسات منفی را در فرد مقابل ایجاد می کنند . همه ما زمانی که در یک رابطه عاطفی هستیم . کمتر به عواطف منفی مانند فریب و نیرنگ فکر می کنیم . اساسا تمایل داریم بپذیریم و باور کنیم که فرد مقابل دروغ گو و فریبکار نیست . زمانی که با این احساس دردناک روبرو می شویم. خود را بابت دیدگاه مثبت خود سرزنش می کنیم . خود را قربانی دروغ ها می دانیم . حتی ممکن است اعتماد خود را به سایر اطرافیان نیز از دست بدهیم .

تخریب رابطه

مسائلی که آنان را پنهان می کنید. جزئی از وجود خود شما هستند. که بر اثر ترس از واکنش همسرتان آنان را مخفی می کنید. در این پنهان کاری ممکن است از همسرتان مسائل بسیار کوچک را مخفی کنید. اما دقیقا فاصله در رابطه از همین مسائل کوچک به وجود می آید. چرا که هر پنهان کاری کوچک می تواند شما را به سمت مخفی کاری های بزرگ سوق دهد . چیزی که در این میان از بین می رود اعتماد ما بین افراد خواهد بود

.افزایش سوء ظن

پنهان کاری چیزی جز تخریب و از بین رفتن اعتماد ، تعهد و دوستی در پی نخواهد داشت. در این رابطه ها شک و تردید جای اعتماد را می گیرند . رابطه را به سمت تخریب و نابودی می کشانند و تداوم این امر سبب به وجود آمدن مشکلات خانوادگی و آسیب های فراوانی در زمینه تربیت کودکان می شود .

آسیب های روانی

پنهان نمودن مسائل و بعضی رفتارها انرژی روانی بسیار زیادی را از فرد پنهان کار می گیرد. در اثر همین کاهش انرژی روانی فرد دچار استرس و اضطراب می شود. که در اثر تکرار و مداومت ، این استرس می تواند . فرد را تا ابتلا به بیماری های سخت و دشوار روانی پیش ببرد .

امیدواریم این مطلب مفید واقع شود . با مرکز مشاوره بینا همراه باشید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *