تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

ویژگی های تله های زندگی

ویژگی های تله های زندگی

ویژگی های تله های زندگی یا طرحواره های ناسازگار اولیه چیست؟ طرحواره‌های ناسازگار اولیه یا در اصطلاح عام، تله‌های زندگی، مطلق گرا، مقاوم ، مکرر، پیش بینی پذیر، حساس به اتفاقات، فعال کننده هیجانات، غیر منطقی و به شکل عادت هستند.

ویژگی های تله های زندگی

  • مطلق گرایی: باورها، افکار و قضاوت‌های ثابت، مطلق و ارزیابی نشده‌ در مورد خود، دیگران و جهان که از کودکی و اوایل نوجوانی در ما شکل گرفته‌اند.
  •  مقاوم در برابر تغییر: شامل خاطرات، هیجانات، احساسات بدنی و شناخت واره‌ها هستند. که خاطرات هیجانی عمیق آنها در مغز ناهوشیار ما از کودکی قرار دارند. و به سختی تغییر می‌کنند.
  •  آشنایی و عادت: از کودکی چون با آنها بزرگ شده‌ایم و بر اساس آنها تجربیات زندگی را قضاوت کرده‌ و خود را اینگونه سازگار کرده‌ایم. به آنها عادت کرده‌ و وابسته شده‌ایم و برای ما تجربه آشنایی هستند. پس اگر چه به ما رنج می‌دهند اما با آنها راحت‌تریم.
  •  تکرار شونده: از طریق قضاوت‌های سوگیرانه و نیز رفتارهای مقابله‌ای ناسازگارانه که در برابر آنها داریم. مثل اجتناب، جبران افراطی و تسلیم شدن، خود را تداوم می‌بخشند و به بقای خود کمک می‌کنند.
  •  پیش‌بینی پذیری: اتفاقات را بر اساس آنها پیش‌بینی یا در واقع پیشگویی خود تحقق بخش، می‌کنیم.  با ترفند طرحواره‌ها فکر می‌کنیم. توان پیش‌بینی اتفاقات و کنترل شرایط داریم.
  •  حساسیت افراطی به اتفاقات و استرس‌ها: تهدیدهای زندگی را بصورت مداوم، پایش و حتی هیجانات منفی خود را موقع تهدیدها، پیش‌بینی می‌کنیم. تله‌ها نیز موقع تنش‌ها و چالش‌هایی که ما آنها را در ذهن خود، تهدید ارزیابی کرده‌ایم فعال می‌شوند.
  •  فعال ساز هیجانات شدید: هیجاناتی مثل ترس و اضطراب – خجالت و احساس گناه – ناامیدی و بی‌قراری – آزردگی و رنجیدگی، خشم، غم، افسردگی و…
  •  تولید افکار غیرمنطقی و خطاهای شناختی: تعمیم دهی، مبالغه افراطی، مطلق نگری و…

سخن آخر

اگر مشخص شده که دچار چه تله‌ای هستید. به این توجه کنید و این سوال مهم را از خودتان بپرسید. آیا مجموعه افکار، رفتار‌ و روابط من در جهت توقف و ترمیم تله عمل می‌کند یا تکرار، تقویت و تشدید آن؟

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *