تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

وسواس چیست

وسواس چیست

راههای درمان

براى درمان مى ‏توان از راه و رسم‏ها و وسایل و  ابزارى استفاده کرد که یکى از آنها تغییر  محیطى است .که بیمار در آن زندگى مى‏کند.

۱- تغییر آب و هوا:

دور ساختن بیمار از محیط خانواده و اقامت او در یک آسایشگاه و واداشتن او به زندگى در یک منطقه خوش آب و هوا  براى تخفیف اضطراب و درمان بیمار اثرى آرامش بخش دارد و این امرى است که اولیاى بیمار مى ‏توانند به آن اقدام کنند.

۲- تغییر شرایط زندگى:

از شیوه‏ هاى درمان این است که زندگى بیمار را در محیطى دیگر بکشانیم و وضع او را تغییر دهیم. او را باید به محیطى کشاند که در آن مساله حیات سالم و دور از اغتشاش و اضطراب مطرح باشد. و بناى اصلى شخصیت او از دستبرد ها دور و در امان باشد بررسی هاى  تجربى نشان مى ‏دهند .که در مواردى با تغییر شرایط  زندگى و حتى تغییر خانه و محل کار و  زندگى بهبود کامل حاصل مى ‏شود.

۳- ایجاد اشتغال و سرگرمى:

تطهیر هاى مکرر و دوباره‏ کارى ‏ها بدان خاطر است که بیمار وقت و فرصتى کافى براى انجام آن در خود احساس مى‏کند . وقت و زمانى  فراخ در اختیار دارد. بدین سبب ضرورى  است در حدود امکان  سرگرمى او زیادتر گردد تا وقت اضافى نداشته باشد. اشتغالات یکى پس از دیگرى او را وادار خواهد کرد که نسبت ‏به برخى از امور  بى ‏اعتماد گردد، از جمله وسواس.

۴- زندگى در جمع:

فرد وسواسى را  باید از گوشه‏ گیرى و تنهایى بیرون کشاند. زندگى در میان جمع خود مى ‏تواند عاملى و سببى براى رفع این الت‏ باشد. ترتیب دادن مسافرت هاى دسته جمعى که در آن همه افراد ناگزیر شوند شیوه واحدى را در زندگى پذیرا شوند، در تخفیف و حتى درمان این بیمارى مخصوصا در افراد کمرو مؤثر است.

۵- شیوه‏هاى اخلاقى:

رودربایستى ‏ها و ملاحظات فی مابین که هر انسانى  به نحوى با آن مواجه است تا حدود زیادى سبب تخفیف این بیمارى  مى‏شود. طرح سؤالات انتقادى توام با لطف و شیرینى، بویژه از سوى کسانى که محبوب و مورد علاقه بیمارند در امر  سازندگى بیمار بسیار مؤثر است . مى ‏تواند موجب پیدایش تخفیف ها یى در این رابطه شوند و البته باید سعى بر این باشد که انتقاد به ملامت منجر نشود روح بیمار را نیازارد. احیاى غرور بیمار در مواردى بسیار سبب درمان و نجات او از عوامل آزار دهنده و خفت و خوارى ناشى از پذیرش رفتار هاى نا موزون  وسواسى است و به بیمار قدرت مى‏دهد. باید گاهى غرور فرد را با انتقادى ملایم زیر سؤال برد. و با کنایه به او تفهیم کرد که عرضه اداره و نجات خویش را ندارد تا او بر سر غرور آید و خود را بسازد. باید به او القا کرد که مى‏تواند خود را از این وضع نجات دهد. همچنین باید به بیمار اجازه داد که درباره افکار خود اگر چه بى معنى است صحبت کند و از انتقاد ناراحت نباشد.

۶- تنگ کردن وقت:

بیش از این هم گفته‏ ایم که گاهى تن دادن به تردیدها ناشى از این است که بیمار خود را در فراخى  وقت و فرصت ‏ببیند و براى درمان ضرورى است که در مواردى وقت را بر فرد وسواسى تنگ کنند. در چنین مواردى لازم است ‏با استفاده از متون و شیوه‏هایى او را به کارى مشغول دارید به امر و وظیفه ‏اى او را وادار نمایید تا حدى که وقتش تنگ گردد . ناگزیر شود با سر هم کردن عمل و وظیفه کار و برنامه خود را اگرچه نادرست است ‏سریعا انجام دهد. تکرار و مداومت در چنین برنامه‏اى در مواردى مى ‏تواند بصورت جدى در درمان مؤثر باشد.

۷- زیر پا گذاردن موضوع وسواس:

در مواردى  براى درمان بیمار چاره‏اى نداریم جز اینکه به او القا کنیم به قول معروف به سیم آخر بزند، حتى با پیراهنى که آن را او نجس مى ‏داند و یا با دست و بدنى که او تطهیر نکرده مى ‏شمارد .و به نماز بایستد و وظیفه ‏اش را انجام دهد. به عبارت دیگر بیمار را وا داریم تا همان کارى را که از آن مى ‏ترسد انجام دهد. تنها در چنین صورت است که در مى ‏یابد هیچ واقعه ‏اى اتفاق نمى ‏افتد.

شیوه ‏هاى اصولى در درمان وسواس:

الف) روان پزشکى:
اگر رفتار و یا عمل وسواسى شدید شود نیاز به متخصص روانى و درمان گرى است که در این زمینه اقدام کند.  کسى که تعلیمات تخصصى و تحصیلى ‏اش در روان پزشکى او به او اجازه مى ‏دهد که براى شناخت ریشه بیمارى و درمان بیمار اقدام نماید. علاوه بر اینکه در زمینه ریشه ‏یابى‏ ها کار و تلاش کرده و دائما در رابطه با خود هم  اقداماتى به عمل آورده و لااقل حدود ۳۰۰-۲۰۰ ساعتى هم در رابطه با شناخت‏ خویش گام برداشته است. اینان اجازه دارند که در موارد لازم نسخه بنویسند و یا دارو ها یى تجویز کنند

ب. روان درمانی
این هم  نوعى درمان است که توسط روانکاو یا روانشناس صورت مى‏گیرد و آن یک  همکارى آزاد بین بیمار و درمان کننده مبتنى بر اعمال متقابل است که بر اساس روابطى نسبتا طولانى و طبق هدف و برنامه ریزى مشخصى به پیش مى ‏رود. درمان اختلال به‏ صورت مکالمه و صحبت و یا هر شیوه مفیدى که قادر به اصلاح زندگى  روانى فرد باشد انجام مى‏ گیرد. در این درمان گاهى هم ممکن است دارو مورد استفاده قرار گیرد. البته اصل بر این است که بر اساس شیوه مصاحبه و گفتگو زمینه براى یک تحول درونى فراهم شود.

اگر میخواهید وسواس خودرا درمان کنید با مرکز مشاوره بینا تماس بگیرید

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *