تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

هویت ساختنی است

هویت ساختنی است

اهداف انتخابی خود را مورد بررسی قرار دهید. هویت آیندهٔ شما به تدریج ساخته می شود و در اختیار شماست. هویت ساختنی است . اگر برای ساختن آن و روشن کردن اهداف آینده تان تصمیم نگیرید، به تدریج خواسته یا ناخواسته، شکل خواهید گرفت؛ شکلی که ممکن است در آینده از آن رضایت نداشته باشید.

هویت ساختنی است

برای همین، لازم است در دو مرحله برای آن تلاش کنید؛ در مرحلهٔ اوّل « اهدافتان»  را روشن کنید و در مرحلهٔ دوم « الگوی» آیندهٔ هویت خود را متناسب با آن اهداف شکل دهید. ممکن است فکر کنید که هنوز هدفی برای انتخاب کردن ندارید یا نمی دانید کدام هدف برای آینده تان مناسب تر است. در این شرایط باید چه کنید؟

هدف گذاری

هدف شما باید در برگیرندهٔ نیازهای اساسی شما باشد و هیچ جایی برای توقف نداشته باشد؛ هدفی که هرگاه بخشی از آن را درمی یابید، افق جدیدتری به رویتان باز شود. برای این کار می توانید نقطه ای را در نظر بگیرید؛ مثلاً چهل سالگی که به سن کمال معروف است. برای خودتان ترسیم کنید که در آن موقع در ابعاد مختلف فردی، اخلاقی، خانوادگی، علمی و اجتماعی چه جایگاهی خواهید داشت. برای رسیدن به این هدف بزرگ، باید اهدافی را برای مراحل زمانی نزدیک تر تعیین کنید. با تنظیم فعالیت های مناسب، مراقبت کنید که از برنامه ای که ریخته اید، عقب نیفتید و در زمان های تعیین شده به هدف برسید؛ اگر به آن هدف نرسیدید، بدون اینکه ناامید شوید، زمانی را برای جبران تعیین کنید.

الگویابی

برای رسیدن به اهداف خود ، الگوهای مناسبی را در نظر بگیرید. فرد به دو دلیل به الگو نیاز دارد:

اول اینکه واقعیت های دنیا آن قدر متفاوت و پیچیده اند که خیلی وقت ها به راحتی نمی توان خوب را از بد و حق را از ناحق تشخیص داد. اگر شخص الگوی مطمئنی داشته باشد، می تواند با اطمینان کردن به او از خیلی از این مشکلات نجات پیدا کند؛ یعنی این الگو به آدم بینش می دهد.

دوم اینکه برخی مواقع می دانیم کاری خوب است ولی باز هم انگیزه لازم برای انجام دادن آن را نداریم، اما وقتی بدانیم کسی هم که دوستش داریم این کار را انجام می دهد، برای انجام آن انگیزه پیدا می کنیم؛ یعنی بعضی وقت ها الگو به ما انگیزهٔ انجام دادن یک کار را می دهد.

ویژگی الگو

در این سالها که الگوهای مختلفی را تجربه می کنید، به الگوهایی که نقص های زیادی دارند قانع نشوید و الگوهای بهتری را جانشین آنها کنید. فردی می تواند الگوی مناسبی باشد که از محدودهٔ زمان و مکان فراتر برود و کامل باشد. همچنین، باید مطمئن باشید که الگویتان خودش در انتخاب مسیر و یا جهت اشتباه نکرده است تا بتوانید با اطمینان از او پیروی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که الگوی کامل، ما را از وجود الگوهای دیگر بی نیاز نمی کند؛ یعنی الگوی کامل راه را به ما نشان می دهد اما در مسائلی که به مقتضیات زمان و مکان مربوط می شود، می توانیم از الگوهای دیگری که در همین راه قدم برمی دارند، استفاده کنیم.

نکتۀ مهم؛ در الگوگیری باید از روش جهت گیری استفاده کرد نه نسخه برداری. باید به جهت گیری هایی که الگویمان در زندگی داشته است، توجه کنیم. سرعت حرکت ما در آن جهت به وضع محیط و استعدادهای ما بستگی دارد؛ نکتهٔ مهم سمت و جهت ماست.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *