تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

هوش هیجانی و اثرات آن چیست؟

هوش هیجانی و اثرات آن چیست؟

هوش هیجانی و اثرات آن چیست؟ هوش عاطفی یا  هیجانی یعنی توانایی این که عواطف خود و دیگران را تمیز دهیم. از آن در جهت ایجاد انگیزه برای خودمان و دیگران استفاده کنیم. همچنین قدرت مدیریت مناسب عواطف مان را در درون مان و در ارتباط با دیگران داشته باشیم.

هوش هیجانی و اثرات آن چیست؟

هوش هیجانی ظرفیت یا توانایی سازمان دهی احساسات و یا عواطف خود و دیگران برای برانگیختن خود و استفاده از آن ها در روابط با دیگران است. امروزه مدیران در سازمان ها با بسیاری مسائل مربوط به نیروی انسانی و بهره وری روبرو هستند. که همه آن ها را نمی توان با سازوکارهای فنی و توسعه تکنولوژی حل و فصل کرد. حل و فصل بسیاری از مسائل پیش روی سازمان ها احتیاج به توجه بیشتر به احساسات و عواطف نیروی انسانی دارد. همچنین چگونگی توسعه گروه های کاری موثر نیاز دارد.

IQ و موفقیت در زندگی

متخصصان به این نکته پی برده اند که بهره هوشی IQ بالا نمی تواند تضمین کننده ی موفقیت شخص در تمامی جوانب زندگی اش باشد. همچنین یافته ها نشان می دهد که عملکرد مطلوب تحصیلی که از طریق بهره هوشی قابل ارزیابی است. نمی تواند پیش بینی کننده خوبی برای میزان موفقیت فرد در زندگی پس از فارغ التحصیلی باشد.  بسیاری از مردم تصور می کنند هر چه IQ خودشان بیشتر باشد. بنابراین احتمال موفقیت نیز بیشتر است. بسیاری از مردم تمام تلاش خود را می کنند که ثابت کنند از ضریب هوشی بالایی برخوردارند. اگر مثلا در آزمون هایی که به منظور تعیین ضریب هوشی گرفته می شوند، موفق بیرون بیایند. مطمئن می شوند که آینده ی موفقیت آمیزی در انتظار آن هاست.

دانشمندان مشاهده کرده اند که افرادی که ضریب هوشی بالایی ندارند. صاحب موفقیت های بزرگی در زندگی شخصی و مشاغل مختلف هستند. لذا دست به تحقیقات گسترده زدند. سرانجام هوش هیجانی EQ به درستی این تناقض را پاسخ داد. واقعیت این است که ما انسان ها دارای هیجانات و احساسات متفاوتی هستیم. هر چقدر هوش هیجانی را بهتر بشناسیم، تعامل بهتری در زندگی خواهیم داشت. هوش هیجانی می تواند کاربردها و تاثیرات مهمی بر فعالیت های گوناگون، چون رهبری و هدایت دیگران، توسعه مسیر شغلی، زندگی خانوادگی، تعلیم و تربیت، سلامتی و بهداشت روانی و
توسعه گروه های کاری موثر داشته باشد.

تفاوت IQ و  EQ

فردی با توانایی های منطقی و بهره هوشی بالا که نتواند احساساتش را کنترل کند. یا روابط اجتماعی خوبی را بنا کند. در محیط کاری اش با مشکل روبرو می شود. ولی فردی با بهره هوشی عادی و در عین حال برخورداری از هوش هیجانی بالا با مدیریت بر احساسات خود، برانگیختگی، همدلی و داشتن روابط اجتماعی مطلوب در سازمان. با احتمال بیشتری می تواند به جایگاه های بهتر و موفقیت های بیشتر دسترسی پیدا کند. بهره هوشی IQ تا حد زیادی غیر اکتسابی و مورثی است. قابل افزایش نیست، در حدود ۱۵ سالگی تثبیت می شود. می تواند به اندازه ۱۴ تا ۲۴ درصد در موفقیت ها نقش داشته باشد. هوش هیجانی EQ در رفتار و عملکرد افراد بیشتر نمایان می شود. قابل آموختن است. ثابت نیست و در طول زندگی قابل افزایش است.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *