تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نوسانات خلقی و احساس غم

نوسانات خلقی و احساس غم

نوسانات خلق در طول زندگی طبیعی است و افراد ممکن است گاهی خوشحال باشند و گاهی ناراحت و این طبیعی است ولی افراد این تغییرات در خلق خود را می توانند کنترل کنند. اما گاهی نوسانات خلقی و احساس غم به حدی شدید است و طولانی که از کنترل فرد خارج است و زندگی فرد را مختل می کند که در اینصورت می توانیم بگوییم که فرد به اختلالات خلقی مبتلا شده است.

 چه عواملی در ایجاد اختلالات خلقی تاثیر گذار است؟

عواملی که سبب ایجاد اختلالات خلقی میشوند می توانند زیستی (کم یا زیاد شدن هورمون سروتونین و دوپامین)، ژنتیکی، روانی اجتماعی (استرس های محیطی) و حتی عوامل شخصیتی باشند چون برخی از ویژگی های شخصیتی فرد رو بیشتر در معرض خطر قرار می دهند و ممکن است دو فرد با ویژگی های شخصیتی متفاوت در یک محیطی که شرایط استرس زای یکسانی در آن حاکم است قرار بگیرند و یک فرد دچار اختلالت خلقی شود و فردی دیگر دچار مشکل نشود.

نوسانات خلقی و احساس غم

 اختلالات خلقی به چند دسته تقسیم می شوند؟

اختلالات خلقی به دو دسته ی اختلالات افسردگی و اختلالات دو قطبی تقسیم می شوند. در اختلالات افسردگی فرد احساس غم شدید را تجربه می کند و این احساس زندگی فرد را مختل می کند. اختلالات دو قطبی نوسانات خلقی شدید را شامل می شود که فرد در این اختلالات نشانه های مانیک و هیپومانیک را از خود بروز می دهد. مانیک به معنی شیدایی است و شامل علائمی از جمله فعالیت فیزیکی بیش از حد، تغییر عقیده ی سریع و پی در پی، رفتار بدون فکر، احساس سرزندگی و شادی بیش از حد، است. هیپومانیک نیز علائمی شبیه به مانیک وجود دارد ولی این علائم خفیف تر هستند.

 ویژگی های اختلال افسردگی چیست؟

خلق افسرده، کاهش محسوس علاقه، افزایش یا کاهش وزن، بی خوابی یا پرخوابی، سراسیمگی یا کندی روانی حرکتی، خستگی یا فقدان انرژی، احساس بی ارزشی یا احساس گناه، کاهش تمرکز، افکار مکرر مرگ و خودکشی.

 ویژگی های اختلال دو قطبی چیست؟

در این اختلال فرد تجربیات هیجانی مخالف افسردگی یعنی احساس شور و سرخوشی دارد. در اختلالات دو قطبی، خلق (مود) فرد به طور مستمر و غیر عادی خیلی خوب است و یا بدون تناسب و بیجا، از حالت خیلی خوب به حالت خیلی بد و افسرده تغییر می کند.

 درمان اختلالات خلقی چگونه است؟

ترکیب دارو درمانی و روان درمانی برای اختلالات افسردگی بسیار تاثیر گذار است. همچنین برای درمان اختلال دو قطبی از داروی لیتیوم استفاده می کنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *