تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

نمونه هایی از آزار کلامی

نمونه هایی از آزار کلامی

بد دهنی و آزار کلامی به صورت های مختلفی رخ می دهد که در ادامه به بررسی نمونه هایی از آزار کلامی و بد دهنی خواهیم پرداخت .

نمونه هایی از آزار کلامی

۱-  مرتب جابجا شدن

تصور کنید شما در جمعی نشسته اید و یا اینکه با یک فرد در حال حرف زدن هستید. شما در حال حرف زدن درباره موضوع مد نظر خود هستید که ناگهان فرد مقابل موضوع را به سمت دیگری که مد نظر اوست سوق می دهد و قدرت را از شما برای بیان موضوع مورد نظرتان سلب خواهد کرد.

۲- بی اهمیتی

بی اهمیتی نیز از جمله مواردی است که توسط افراد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال شما با خستگی از سر کار به خانه می آیید و انتظار یک پذیرایی صمیمانه را دارید، اما کسی نیست که گوشی برای شنیدن حرف های شما داشته باشد و با بی اهمیتی از کنار شما خواهند گذشت.

۳-اذیت  کردن و شوخی

این روش یکی از رایج ترین موارد به کار بردن آزار کلامی است؛ به عنوان مثال یک توهین را در غالب کلمات پر زرق و برق به کار بردن و استفاده از یک لحن زیبا مثلا:

“من عاشق هیکل چاقتم، این زیبا ترین جذابیتیه که تو داری” این گفته ممکن است ابتدا یک کلام محبت آمیز یا شوخی باشد، اما در اصل یک توهین به شمار می آید.

۴- متهم کردن

متهم کردن نیز از جمله دیگر روش های سوء استفاده و تحقیر دیگران است. این افراد همیشه با برچسب زدن یا انداختن تقصیرات خود به گردن دیگران کار های خود را توجیه و خود را تبرعه می کنند.

۵- تحقیر کردن

عبارات تحقیر آمیز همیشه آثار مخربی را در فرد مورد تحقیر قرار گرفته به دنبال خواهند داشت. افراد می توانند به روش های مختلفی شما را مورد تحقیر قرار دهند، به عنوان مثال این گفته

“تو باید خدا رو شکر کنی که کسی مثل من رو نصیب تو کرد” یک عبارت تحقیر آمیز است و این باور را در شما به وجود می آورد که کمتر از لیاقت او هستید!

۶- قضاوت و انتقاد

اینکه همیشه بر گفته های خود تاکید داشته باشید و یا اینکه همیشه دیگران را نفی کنید نیز نوعی آزار کلامی و بد دهنی به شمار می آید. به عنوان مثال شما کاری را به نحو احسن به انجام می رسانید و انتظار دارید تا دیگران برای انجام آن از شما تقدیر کنند، مثلا تمیز کردن خانه، بعد فرد بد دهن به محض وارد شدن به دنبال یافتن ایراد کار شماست، هرچند این ایراد بسیار ناچیز باشد! اینجاست که وی شروع به انتقاد می کند تا با کاهش اعتماد به نفس شما خود را برتر نشان داده و کنترل شما را بدست گیرد.

۷- شست و شوی مغزی

این نوع افراد همیشه با پرسیدن سوالات مختلف شما را با قصد و نیت قبلی به شک خواهند انداخت تا بتوانند افکار شما را تحت تاثیر قرار دهند و به عبارتی شما را شست و شویی مغزی کنند. اینگونه قادر خواهند بود تا قدرت را بدست بگیرند.

۸- اسم گذاشتن

اسم گذاشتن بر روی دیگران را می توان رایج ترین نوع بد دهنی و یا آزار کلامی به شمار آورد. گذاشتن اسم روی دیگران به هر نحوی زننده است، حتی اگر این صفت در او وجود داشته باشد.

۹- نادیده گرفتن نظرات و تمسخر

از جمله انواع آزار کلامی و بددهنی می توان به تمسخر و بی اهمیت شمردن عقاید دیگران اشاره کرد، به عنوان مثال وقتی شما دوست دارید غذایی را بخورید، دوستتان شروع به تمسخر شما و غذای مورد علاقه تان می کند. با این کار ایده ها و عقاید شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

۱۰- فحش دادن

عده ای نیز عادت دارند تا دیگران را با خطاب های بی ادبانه مورد تکلم قرار دهند، شاید این افراد همیشه از یک عبارت استفاده نکنند اما نفس عمل همان است!

۱۱- یاد آوری اشتباهات شما

اینکه فردی مرتبا نقص های دیگری را به رخ او بکشد، مانند اینکه تو خیلی لاغری، خیلی چاقی، تنبلی و … نوعی آزار کلامی است. همه انسان ها نقص دارند و لازم نیست دائما کسی آن ها را یاد آوری کند.

۱۲- تهدید کردن

تهدید کردن نیز نوعی آزار کلامی و بد دهنی به شمار می آید. به عنوان مثال اگر این کار را انجام ندهی فلان کار را انجام خواهم داد یا اینکه از انجام آن خودداری خواهم کرد.

۱۳- سرزنش

فردی که هرگز مسئولیت چیزی را قبول نمی کند یا دائما مسئولیت اعمال خود را به عهده دیگران می اندازد نوعی آزار کلامی را در رابطه با آنها به کار می برد.

۱۴- سوء استفاده از زیر دستان

این مورد نیز همراه با نوعی آزار کلامی صورت می گیرد که دائما از برخی افراد بالادستی اعمال می شود.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *