تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

موفقیت در پرورش خلاقیت کودک

موفقیت در پرورش خلاقیت کودک

برای موفقیت در پرورش خلاقیت کودک لازم است خودِ والدین درباره ی اصول زندگی خود تصویر ذهنی روشنی داشته باشند و به ارزش ها، معيارها و اصولی که مايل اند کودکشان در سراسر زندگی از آن ها پیروی کند، اعتقاد و ایمان داشته باشند.

موفقیت در پرورش خلاقیت کودک

ولی این ارزش ها و اصول باید واقع بینانه و براساس طبيعت، شخصيت، نيازها وعلايق کودک انتخاب شوند. نوع نگاه و قضاوت والدین درباره ی فرزندشان مهمترین نقش را در نوع قضاوت و تصویر ذهنی کودک از خودش دارد. بنابراین، والدین باید از خود بپرسند تصویر ذهنی آن ها از فرزندشان چیست؟

  •  اگر کودک نظری را ابراز کرد او را تشويق کنند كه درباره ی آن بررسی و تحقيق کند.
  • اگر کودک عقايدی بر خلاف نظر آن ها يا اوضاع معمول ابراز کرد او را توبيخ نکنند، بلکه نظر او را تحمل کنند. با این کار کودک یاد می گیرد، علاوه بر آن که به خود حق دهد نظر مستقل داشته باشد، تحمل عقايد تازه و نظر مخالف را نیز می آموزد.
  • اصرار نکنند که کودک کارهايش را حتماً با الگویی مشخص، که به آن ها میآموزند، انجام دهد.

راه های پرورش خلاقیت

  •  از آنجاکه احساس عجز و ضعف در مقابل شاهکار یا اثری برجسته ميتواند مانع بروز خلاقيت شود بهتر است با مشاهده ی آن به جای تحسين و ابراز شگفتی به شرح روش و جزئيات کار خالقِ اثر بپردازند و کودک را با چگونگی آن آشنا کنند.
  •  برای کودک فرصت و موقعيتِ درگير شدن با برخی از مسائل و سؤالات را فراهم کنند تا زمينه ی ارائه ی ايده های نو برای کودک فراهم شود. نظر خواهی درباره ی برخی از مسائل و مشکلات خانه، سپردن مسئوليت هايی محدود به کودک، که روش انجام آن را خود پيشنهاد کرده است وخود نیز اجرا می کند، از جمله ی اين مواردند.
  • به جای آن که فقط به طرح اشکال و نقاط ضعف و نقد آنها بپردازند پيشنهاد جايگزين را نيز مطرح کنند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *