تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

محروم سازی موقت چیست؟

محروم سازی موقت چیست؟

محروم سازی موقت چیست؟ روشی که برای عدم اطاعت از دستورات توصيه می شود، استفاده از اتاق خلوت يا محروم سازی موقت يا زمان اخراج می باشد يعنی گذاشتن كودك در يك مكان بدون سرگرمی به مدت چندين دقيقه و گرفتن هر گونه توجه از وی. در اين نوع تنبيه هيچ روش دردناك و زجرآوری استفاده نمی شود بلكه فرصت برای دريافت توجه از كودك گرفته می شود.

محروم سازی موقت چیست؟ چگونه اجرا می شود ؟

ابتدا يك مكان خلوت بايد در خانه انتخاب شود. اين مكان بايد دور از اسباب بازی، مردم، پنجره، تلويزيون، راديو، وسيله شكستنی و هر چيز ديگری باشد كه كودك از آن لذت می برد. اين امر چند فايده دارد: يكی اينكه به خاطر كودك می آورد كه در اتاق خلوت روی صندلی است. پاهای كودك روی زمين نيست و كمتر احتمال دارد كه در طول اين مدت از جايش بلند ش ود. بايد توجه داشت كه صندلی نزديك به ديوار نباشد كه كودك ديوار را خراب كند.

مكانهايی كه اصلا برای اتاق خلوت مناسب نيستند: حمام، صندوقخانه، اتاق تاريك. بطور كلی هر محلی را كه انتخاب می كنيد، چراغش را خاموش نكنيد زيرا كودك را خواهد ترساند. در اینجا هدف، گرفتن توجه از کودک است نه ترساندن وی.

يك سلسله مراتب برای موثر بودن محروم سازی بايد انجام شود كه عبارتند از :

  1.  يك دستور خوب (ساده و واضح) به كودك بدهيد.
  2. اگر بعد از ۵ ثانيه دستور را انجام نداد يك اخطار بدهيد (اگر اين كار را انجام ندهی، به اتاق خلوت خواهی رفت) و دوباره دستور را تكرار كنيد.
  3. اگر بعد از ۵ ثانيه باز هم اطاعت نكرد، می گوييد چون اين كار را نكردی بايد به اتاق خلوت بروی.
  4. بدون بحث كردن، سخنرانی كردن و سرزنش كردن، دست كودك را گرفته و به سمت اتاق خلوت ببريد.
  5. فرياد زدن، اعتراض كردن و قول دادن به اطاعت كردن را ناديده بگيريد.
  6. به او بگوييد كه روی صندلی بنشيند.
  7. وقتی كه او ساكت نشست، زمان را شروع كنيد (يك دقيقه برای هر سال سن كافی است).
  8. زمانی كه مدت زمان به اتمام رسيد (البته به شرطی كه ۳۰ ثانيه آخر را آرام بوده باشد) به طرف وی برگرديد و بگوييد زمان اتاق خلوت تمام شده.
  9. مجددا دستور اوليه را از وی بخواهيد كه انجام دهد.
  10. اگر كودك باز هم اطاعت نكرد مجددا او را به اتاق خلوت ببريد.
با چه مشكلاتی در انجام محروم سازی موقت روبرو می شويم؟

اول اينكه، زمانی كه به كودك می گوييد بايد به اتاق خلوت برود ممكن است بلافاصله دستور اوليه مورد نظر شما را انجام ندهد. با اين وجود شما تسليم نشويد، بلكه او را به اتاق خلوت بفرستيد زيرا در غير اين صورت باعث بدآموزی كودك می شود.

دوم اينكه، ممكن است كودك برای رفتن به اتاق خلوت مقاومت نشان دهد. در اين صورت، پشت كودك بايستيد، دستها را روی بازوهايش قرار داده و او را از زمين بلند كنيد و او را روی صندلی بنشانيد. مدت زمان اتاق خلوت بطور كلی يك دقيقه برای هر سال سن است ولی بستگی به آرام بودن كودك در اين مدت نيز دارد. زمانی كه تازه استفاده ازاتاق خلوت را شروع كرده ايد، كودك بايد برای ۳۰ ثانيه آخر ساكت بوده باشد. اگر هنوز مشغول جيغ زدن است صبر كنيد تا آرام بشود. بتدريج مدت زمان آرام بودن قبل از اتمام محروم سازی را زيادتر كنيد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *