تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

قدرت تصمیم گیری بالا

قدرت تصمیم گیری بالا

حتی کسانی که در زندگی قدرت تصمیم گیری بالا دارند، بازهم انسان هستند. همه ما گاهی خسته می‌شویم، انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم، عجله می‌کنیم، استرس می‌گیریم و احساساتی می‌شویم.

جدای از این، جمع ‌آوری تمام اطلاعات مورد نیاز و بررسی دقیق هر گزینه امری غیر ممکن است؛ مخصوصاً در زمینه تصمیم گیری های روزمره. به همین دلیل، افرادی که تصمیمات مؤثر می‌گیرند در عین ‌حال که سعی می‌کنند درست و واضح فکر کنند، قوانین و فرمول‌هایی را به‌ منظور تصمیم گیری بهتر برای خود می‌گذارند.

قدرت تصمیم گیری بالا

دکتر کانمن در کتاب “تفکر سریع و آهسته” اشاره می‌کند، استفاده از چنین استراتژی‌ها، فرمول‌ها و الگوریتم‌هایی، اغلب در برخی زمینه‌ها بهتر از تصمیم گیری شهودی است. هم‌ چنین در مقاله‌ای در مورد اقتصاد رفتاری، او به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند تا به ‌عنوان  بخشی از ” استراتژی تجارت با نظم و ترتیب” خود، چک‌لیست سرمایه‌گذاری داشته باشند تا بتوانند تأثیر انتخاب های احساسی که می‌توانند بر تصمیمات خرید و فروش اثرگذاری کنند را به حداقل برسانند.

تصمیم گیری در زندگی روزمره

در زمینه کارهای روزمره، فرد بهتر است لیست خرید خود را از قبل و در منزل با تفکر به اینکه چه چیزهایی را واقعاً لازم دارد تهیه کند (و در فروشگاه هم به آن پای بند باشد) تا اینکه بدون لیست به فروشگاه رفته و وسوسه گرسنگی یا هوس‌های آنی خود برای چیزهای شیرین شود.

از طرف دیگر، بهتر است برای خریدهای بزرگ‌تر و گران ‌قیمت‌تر خود نیز محدودیت‌های سفت ‌و سخت اعمال کند. مثلاً چیزهایی را بخرد که به ‌آسانی و بی‌دغدغه از پس هزینه‌های آن برمی‌آید تا اینکه یک ‌دفعه از چیزی خوشش بیاید و برای خرید آن کلی در قرض و بدهی فرد برود.

به‌ طور خلاصه، حتی در شرایطی که ممکن است گرفتار تفکر مغرضانه و احساسی شویم هم، اغلب می‌توانیم از پیش، با تعیین قوانین و فرمول‌هایی، به خود کمک کنیم تا نگاهی صحیح‌تر و شفاف‌تر نسبت به شرایط داشته و استدلالی‌تر تفکر کنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *