تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

فشار روانی ناشی از طلاق

فشار روانی ناشی از طلاق

طلاق یکی از مهم ترین فشارهای روانی است که افراد خانواده تحّمل می کنند . فشار روانی ناشی از طلاق ارتباط آنان را به شدّت تحت تأثیر خود قرار می دهد. اگر چه با طلاق رابطه ی بین دو والد جدا می‌شود ولی رابطه ی والد- فرزندی همچنان ادامه می یابد.

فشار روانی ناشی از طلاق

بسیاری از فرزندان، هنگامی که والدین آنان از یکدیگر جدا می شوند، برای زندگی با یکی از والدین دچار مشکل می‌شوند. در چنین شرایطی، موضوع وفاداری یا خیانت مطرح می‌شود. زندگی با یک والد و جدا شدن از والد دیگر، برای عده ای به منزله ی خیانت به یکی و وفاداری به دیگری است. این مشکل زمانی تشدید می‌شود که والدین نیز چنین احساسی را تقویت کنند. به این ترتیب که بعضی از والدین، ارتباط خوب بین فرزند با پدر یا مادر جدا شده را نوعی خیانت تلقی می‌كنند.

ازدواج مجدد

مشکلاتی که درباره ی طلاق مطرح شد، زمانی به اوج می‌رسد که پدر یا مادری که از هم جدا شده اند، یکی یا هر دوی آنان تصمیم به ازدواج مجدد می گیرند. پذیرش فردی جدید به عنوان همسرِ پدر یا مادر، مشکلات زیادی را ایجاد می کند، از جمله بد رفتاری، طرد و مخالفت کردن فرزند با فرد جدید. چنین برخوردهایی خود برای مادر یا پدری که به ازدواج مجدد تمایل دارند نيز، مشکلات ارتباطی ایجاد می کنند.

از سوی دیگر، برخورد مناسب و پذیرش این فرد جدید و برقراری رابطه ی مناسب فرزند با نامادری يا ناپدری، نیز نوعی خیانت تلقی می‌شود. چنین کشمکش هایی، نه تنها مشکلات زیادی در برقراری ارتباط مناسب بلکه مشکلات زیادی در سلامت روانی و جسمی اعضای خانواده ایجاد می کند . بنابر این اگر شما یا اطرافیانتان در این شرایط قرار گرفته اید می‌توانید با مرکز مشاوره بینا تماس گرفته و از مشاوران مجرب این مرکز بهره مند گردید .

خشونت با فرزند

بدرفتاری، کودک آزاری یا سو ء رفتار با کودکان و نوجوانان ، صدمه ی عمده ای به کودک ونوجوان زیر هجده سال است.

بد رفتاری یا آزار کودکان به صورت های مختلف بروز می کند:

  • آزار جسمی: کتک زدن، داغ کردن، پرت کردن، نیشگون گرفتن و مواردی از این قبیل؛
  • آزار روانی: تحقیر، توهین، مقایسه کردن، سرزنش، طرد کردن و مواردی از این قبیل؛
  • غفلت و بی توجهی: رسیدگی نکردن به نیازهای فرزندان از نظر آموزش، تغذیه، پوشاک، درمان و… .

 

پیام بگذارید

(1 دیدگاه)

  • وکیل دادفر

    به نکات خوبی اشاره کردید

  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *