تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

فرزندم نمی‌تواند از خود دفاع کند

فرزندم نمی‌تواند از خود دفاع کند

از اینکه می‌بینم فرزندم نمی‌تواند از خود دفاع کند ناراحت و مضطرب می‌شوم، حتی گاهی این ناراحتی را به او انتقال می‌دهم و یا برچسب ترسو به او می‌زنم که از خودش دفاع کند ولی تاثیر چندانی نداشته است.

کودکان گاهی رفتارهای انجام می‌دهند که از نگاه والدین به عدم دفاع او تعبیر می‌شود و نگران می‌شوند از اینکه کودکشان نتواند از خود دفاع کند. به ویژه در محیط‌های مانند مهدکودک، مدرسه یا کلاس‌های تابستانی که والدین حضور ندارند و کودکان دیگر ممکن است به آنها زور بگوید، والدین را بیشتر نگران می‌کند.

فرزندم نمی‌تواند از خود دفاع کند

مسئله‌ای که ضروریست به آن توجه داشته باشید این است که کودکان در فرایند رشد خود تغییرات زیادی در رفتار و تفکرشان بوجود می‌آید و تا حدودی رفتار آنها از یکسال تا یکسال دیگر تغییر می‌کند. بنابراین در برخورد با این مشکل، مقطعی نگاه نکنید و ببینید در طولانی مدت در تربیت فرزندتان چه کاری باید انجام دهید تا او را  فردی با اعتمادبه نفس و شجاع پرورش دهید و تربیت شما تاثیر درازمدت مثبتی داشته باشد.

تو هم بزن

متاسفانه یکی از جملات شایعه والدین، زمانیکه کودک نمی‌تواند از خود دفاع کند، اینست که تو هم او را بزن. یعنی به او آموزش می‌دهید اگر کسی کار بدی کرد تو هم آن‌را تکرار کن. باید به این نکته توجه کنید کودکی که کتک می زند نیز آسیب می ببیند زیرا احساسات منفی در او جمع می‌شود. یعنی به کودک در چنین موقعیت‌هایی کینه، خشم و مجازات را آموزش می‌دهید. آموزش همدلی، نحوه بیان ناراحتی به شکل درست به کودک کمک می کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشد و بتواند در محیط خود موفق تر عمل کند. و به طرز درستی ابراز وجود داشته باشد.

چه کنیم؟

در برخورد با این مشکل، نگرانی را از خود دور کنید و دقت کنید در چه موقعیتی ابراز وجود خوبی دارد و در چه موقعیت‌هایی ندارد. چنین توجهاتی در کاهش نگرانی شما بسیار موثر است. علاوه بر این می توانید در موقعیت‌های که خوب اعمال می کند، او را تشویق کنید و در موقعیت‌های دیگر از  نقش بازی استفاده کنید. بیان داستان و قصه‌ی کسانی که  توانستند در موقعیتهای مختلف بر ترس و اضطراب خود غلبه کنند و شجاعت نشان دهند، نیز موثر است. از کارتون‌های مناسب نیز می توانید بهره‌ی لازم را ببرید.

اعتماد به نفس و ابراز وجود او را بالا ببرید.

  • زمانیکه کودک اعتماد به نفس لازم را داشته باشد خودش می تواند تصمیم بگیرد در موقعیت کدام نوع رفتار را انجام دهد؛ ترک محیط، برخورد قاطعانه یا بی توجهی. زمانیکه کودک از روش‌های پرخاشگرانه برای ارتباط استفاده می‌کند مهارت‌های اجتماعی لازم را کسب نمی‌کند.
  • به کودک در محیط خانه اجازه دهید با رعایت احترام و حد و مرزها از خود دفاع کند. کودکی که در خانه به موقع از خود دفاع می‌کند در بیرون هم اینگونه است.
  • محبت و عشق خود را به فرزندتان انتقال دهید. کودکی که احساس کند مورد محبت و عطوفت خانواده است در ارتباط برقرار کردن با دیگران موفق تر است.

شایستگی و مهارت‌های او را افزایش دهید.

  • علاوه بر این در محیط خانه مسئولیت متناسب با سن به او واگذار کنید. چنین فعالیت‌های کمک می‌کند تا اطمینان به خود را پیدا کند و در موقعیت‌های مختلف مقتدرانه تر رفتار کند.
  • ارتباط اجتماعی کودک را گسترش دهید و او را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید؛ بعنوان مثال در کلاس‌های تابستانی ثبت نام کنید و دامنه دوستی او را گسترش دهید. پارک ببرید تا بتواند با کودکان دیگر تعامل داشته باشد و در مورد روش‌هایی که باعث افزایش دوستی یا کاهش آن می‌شود با او صحبت کنید.
  • درباره احساس‌های مختلف از جمله خشم، حسادت، استرس، ناراحتی، تعجب، شادی و خوشحالی صحبت کنید. آگاهی از احساسات به او کمک می‌کند تا با شناسایی آنها رفتار  خود را بهتر کنترل کند و رفتار مناسب با موقعیت داشته باشد.

خودتان در این زمینه الگوی مناسب باشید.

کودکان از رفتارهای شما چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. دوستان او را به خانه دعوت کنید و به او بازی‌های را یاد بدهید تا بتواند در جمع دوستان از آنها استفاده کند. چنین موقعیت‌های به فرزندتان کمک می‌کند تا خود را به شکل درستی ابراز کند.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *