تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

طرحواره ها و مشکلات

طرحواره ها و مشکلات ارتباطی

طرحواره درمانی یک روان درمانی ابتکاری است . توسط دکتر جفری یانگ برای درمان اختلالات شخصیت ، افسردگی مزمن و دیگر مشکلات افراد و زوجها توسعه یافته است . این رویکرد اجزای شناخت درمانی ، رفتار درمانی ، روابط آبژه و گشتالت را در یک رویکرد سیستمی برای درمان بیماران تلفیق نموده است . اخیرا با مراقبه ذهن آگاهی برای افرادی که می خواهند جنبه های معنوی را به زندگی شان بیفزایند ، ترکیب شده است . در این نوشته به چند مورد از طرحواره ها و مشکلات ارتباطی اشاره می گردد .وقتی با تعارضات زناشویی روبرو می شویم دلائل متفاوتی را میتوان برای این مشکلات نام برد .

یکی از این دلایل تعارضات زناشویی وجود طرحواره ها و مشکلات ارتباطی است . طرحواره ها باورهای بنیادینی هستند . که در اوائل زندگی در مورد این که چه کسی هستیم. ماهیت روابط ما چیست . در ما ایجاد می شوند و در طول زندگی نوع ارتباطات ما را تحت شعاع قرار می دهند .

طرحواره ها و مشکلات ارتباطی

طرحواره رها شدگی

این باور که افراد مهم زندگی دیر یا زود شما را رها خواهند کرد . این طرحواره موجب می شود از ترس اینکه رها شوید به دیگران نزدیک نشوید . یا رفتاری کنید که قبل از آنکه آنها شما را طرد کنند  . شما رابطه را پایان دهید . لذا از ایجاد روابط صمیمانه دوری میکنید .

طرحواره نقص _ شرم

این باور که شما دچار نقصها و مشکلات به شدت شرم آوری هستید . موجب می شود عزت نفس و کفایت لازم جهت ایجاد ارتباط با دیگران را نداشته باشید . سبب فاصله بین شما با دیگران می شود.

محرومیت هیجانی

این باور که هیچگاه به آنچه در یک رابطه نیاز دارید نخواهید رسید . لذا از ایجاد صمیمیت در ارتباط خود داری می کنید .

اطاعت

این باور که نیاز های همسر در اولویت است . منجر به غرق شدن در نیازهای طرف مقابل می شوید . همواره از ارتباطات خود لذت نمیبرید . چون در روابط بازنده ای بیش نیستید . نیازهای سرکوب شده تان موجب سرخوردگی شما خواهد شد .

بی اعتمادی

این باور که دیگران به شما آزار خواهند رساند . یا از شما سوء استفاده خواهند کرد .متقلب و دروغگو هستند . موجب میشود از نزدیک شدن به دیگران خودداری نمایید . نمی توانید روابط روابط صمیمانه ای داشته باشید و …

برای آشنایی با این رویکرد جدید درمانی می توانید با مشاوران مرکز روان کلینیک در ارتباط باشید .

 

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *