تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

شناخت دقیقی از شخصیت سالم

شناخت دقیقی از شخصیت سالم

بسیاری از ما فکر می کنیم شخصیت سالمی داریم اما واقعیت این است که بسیاری از ما تعریف و شناخت دقیقی از شخصیت سالم نداریم. برای مثال: زمانی که نسبت به رفتار طرف مقابل تا مدت ها ناراحت می شویم و این ناراحتی از توقع و انتظاری است که از طرف مقابل داریم!

شناخت دقیقی از شخصیت سالم

شخصیت سالم، شخصیتی است که در مقابل رفتار و حرکتی که ناشایست است، نمی تواند عکس العمل یا واکنش مناسبی از خود نشان دهد و با هر آزاری از طرف مقابل، منفعلانه عمل نمی کند و با شخصیت قوی و محکمی که دارد حاضر به باج دادن به طرف مقابل نیست .

در وجود اکثر ما تله هایی وجود دارد که اگر شناسایی و درمان نشود ممکن است آسیب های جبران ناپذیری را به ما وارد کند. برای نمونه: کسی که سطح درآمدش بالا نیست و در اطرافش افرادی را می بیند که درآمد خوبی دارند و به راحتی خرج می کنند. این شخص با دیدن این افراد ممکن است در برابر آنها گارد بگیرد و به جای اینکه به دنبال کسب درآمد بیشتر باشد، تنفر او از افراد پولدار بیشتر و بیشتر می شود.

تله های ارزشی

برای اینکه بتوانیم این تله های ارزشی را از ریشه حل کنیم، ابتدا باید این تله ها را شناسایی کنیم، سپس سعی کنیم با واقعیت ها کنار بیاییم و واقعیت ها را دریابیم. بعضی از مسائل اگر از درون حل نشود، ممکن است بتوانیم مقطعی آن را حل کنیم اما اگر از ریشه و از درون حل نشوند قطعا آرامش ما را سلب خواهند کرد. مثلا: حس خود کم بینی ؛ باعث احساس بد در ما می شود و این احساس بد اجازه حضور در جمع را به ما نمی دهد. باید در درون خود بگردیم و علت این خود کم بینی را پیدا کنیم.

اگر صاحب فرزند هستید، از همان دوران نوزادی و کودکی سعی کنید آنها را از این تله های ارزشی دور کنید و این مستلزم این است که ابتدا خودتان این تله های ارزشی را به خوبی شناسایی کنید و مراقب فرزنداتان باشید که در این تله ها گرفتار نشوند.

 تله های ارزشی چطور به وجود می آیند ؟

در مباحث روانشناسی، بحث مهمی وجود دارد به نام هرم مازلو یا  مثلث سلسله‌ مراتب نیازهای مازلو . این نظریه در مورد نیازهای اساسی انسان در زندگی می باشد که شامل موارد زیر است:

  • نیازهای زیستی ؛ یعنی: خوراک، پوشاک، غریزه جنسی و مسکن.
  • نیازهای امنیتی: نیاز به رهایی از وحشت، تأمین جانی و عدم محرومیت از نیازهای اساسی است.
  • نیازهای اجتماعی: عاشقی کردن ، دوست داشتن و محبت کردن و محبت دیدن و …
  • احترام : البته قبل از اینکه دیگران به ما احترام بگذارند، این ما هستیم که باید به خود احترام بگذاریم و در مرحله بعد انتظار احترام از دیگران است .
  • خود شکوفایی و خودانگیزشی : اگر تمام نیازهای بالا در حد معقولی برآورده شود انسان را به خودشکوفایی و خودانگیزشی می رساند و باعث شکوفا شدن استعدادهای درونی هر انسانی خواهد شد.

حالا اگر در روند رشد ما از کودکی تا بزرگسالی در هر مقطع سنی به هر کدام از موارد بالا به خوبی پاسخ داده نشود، می تواند به تله های ارزشی ما تبدیل شود.

 

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *