تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

شخصیت چیست ؟

شخصیت چیست ؟

شخصیت چیست ؟ اختلال شخصیت چیست؟ چرا برخی آدم‌ها را باشخصیت یا بی‌شخصیت می‌نامیم؟ شاید این پرسش‌ها برای شما نیز پیش آمده باشد و به دنبال پاسخ دادن به آن‌ها باشید. این نوشته درباره‌ی شاخه‌ای از اختلالات روانی، به نام اختلالات شخصیت است. برای این‌که بتوانیم با تعریف اختلال شخصیت آشنا شویم باید به تعریف درستی از شخصیت دست یابیم.

 همه انسانها دارای شخصیت هستند

حتما دوست صمیمی دارید که او را به خوبی می‌شناسید و حتی می‌توانید رفتارهایش را در هر موقعیت و شرایطی پیش‌بینی کنید. می‌دانید چه چیزی او را خوشحال و چه چیزی او را ناراحت می‌کند. چه چیزی او را خشمگین می‌کند یا چه موقعیتی برای او استرس به همراه دارد. جدای از این‌ها می‌توانید تفاوت‌های گوناگونی را میان او و دیگر دوستانتان نام ببرید. مجموعه‌ی این چیزها شخصیت دوستتان نام دارد.

مردم در برخورد با دیگران واژه‌های «با شخصیت یا بی‌ شخصیت» را به کار می‌برند. اما همه‌ی انسان‌‌ها شخصیت دارند و شخصیت بخشی جدانشدنی از انسان است. قضاوت و پیش‌داوری انسان‌‌ها نسبت به دیگران باعث می‌شود شخصیت فردی را خوب یا بد بنامند.

شخصیت چیست ؟

تعاریف گوناگونی از شخصیت انجام شده است که بهترین تعریف شخصیت چنین است: «شخصیت بیانگر آن دسته از ویژگی‌های فرد است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری او است». شخصیت ویژگی‌های همیشگی است که مشخص می‌کند فرد به رویدادها و تجربه‌های زندگی چگونه واکنش نشان می‌دهد. دیگران در کنش و تعامل با ما، فرد را با این ویژگی‌ها شناسایی می‌کنند و نسبت به ما در موقعیت‌‌ها و شرایط گوناگون واکنش نشان می‌دهند. با وجود این‌که انسان‌ها دارای ویژگی‌های شخصیتی همانند هستند شخصیت هر انسانی بی‌همتاست؛ تفاوت‌های شخصیتی در برخی از زمینه‌ها کم‌تر و در برخی زمینه‌ها بسیار چشمگیر و برجسته است. اختلال شخصیت می‌تواند برای فرد یا دیگران آزاردهنده باشد.

آشنایی با اختلالات شخصیت

برای همه‌ی ما پیش آمده است که با کسانی برخورد کنیم که رفتار و ویژگی‌های فردی آن‌ها ناخوشایند و آزاردهنده باشد. کسانی که رفتارهای ناپسند و آزاردهنده از خود نشان می‌دهند از سوی دیگران با برچسب «بی‌شخصیت» شناخته می‌شوند. همان‌ گونه که گفته شد هر فردی شخصیت دارد و هیچ انسانی بی‌شخصیت نیست. منظور مردم از بی‌شخصیت این است که گفتار، رفتار و ویژگی‌های فرد از دید اکثریت جامعه، ناهنجار، ناخوشایند و آزاردهنده است. در روان‌شناسی به این ناهنجاری‌ها اختلال شخصیت می‌گوییم.

اختلال شخصیت یا Personality Disorder چیست؟

در کتاب DSM 5 اختلال شخصیت این‌گونه تعریف شده است: «مجموعه‌ای با دوام از تجربه‌های درونی و رفتارها که با آن‌چه از فرهنگ و جامعه‌ی فرد انتظار می‌رود بسیار تفاوت دارد؛ فراگیر و انعطاف‌ناپذیر است؛ در نوجوانی یا سال‌های نخست بزرگسالی آغاز شده است؛ در گذر زمان، پایدار است؛ و به رنج و نابسامانی می‌انجامد».

کسانی که دچار اختلال شخصیت هستند نمی‌توانند خود را با هنجارهای جامعه سازگار کنند. آن‌ها رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که گاه برای خودشان و گاهی برای دیگران آزار دهنده است. افرادی که دچار اختلالات شخصیت هستند انکار می‌کنند که دچار اختلال روانی هستند. آن‌ها باور ندارند که رفتارشان بر خلاف هنجارها و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی است. آن‌‌ها نمی‌توانند در برخورد با موقعیت‌ها و دیگران، رفتار انعطاف‌پذیر و سازگارانه بروز دهند. رفتارهای ناهنجار آن‌ها در گذر زمان، پایداری و ثبات دارد و به نابسامانی در زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی و … می‌انجامد.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *