تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

سبک مقابله ای

سبک های مقابله ای طرحواره ها

سه شیوه برای پاسخ به طرحواره وجود دارد . یانگ آنها را واکنش های مقابله ای نامید . زمانی که این سبک های مقابله ای طرحواره ها مکرراً مورد استفاده قرار گیرند . به سبک های مقابله ای شخصی فراگیر بدل می شوند . مقابله با طرحواره ، به چگوگی کنار آمدن فرد با طرحواره های خود اشاره دارد . بر این اساس ، این مقابله را نمی توان با رفتار حیوان در جنگ ، گریز یا میخکوبی مقایسه کرد .چرا که اینها توصیف گر رفتار در برابر دشمن بیرونی هستند .

اما طرحواره یک ( دشمن درونی ) است . سبک های مقابله ای طرحواره ها مطابق با مفهوم یکپارچه ذهنیت های مقابله ای است . به طور خلاصه تسلیم در برابر یک طرحواره ، به معنای رنج بردن دائمی از آن است . در حالی که جبران ، رفتاری متضاد با طرحواره اصلی را نشان می دهد .

سبک های مقابله ای طرحواره ها شامل :

۱- تسلیم :

فرد خود را به طرحواره می بازد.

  • رفتار : این امر در الگوی رفتاری تکرار شونده از دوران کودکی مشاهده می گردد . در آن شخص به دنبال اشخاص و موقعیت هایی می رود که با شرایط و افرادی که موجب تشکیل طرحواره شده اند. مشابه است .
  • افکار : اطلاعات به صورت گزینشی پردازش می شوند . ( فقط چیزهایی را می بیند که طرحواره تایید می کند . نه آنچه که با آن مغایرت دارد .)
  • احساسات : درد هیجانی طرحواره به طور مستقیم احساس می شود .

۲- اجتناب :

فرد از فعالیت هایی که محرک طرحواره و واکنش های هیجانی هستند ، اجتناب می کند . در نتیجه طرحواره فعال نمی شود . هیچ راهی برای دسترسی به طرحواره و به منظور تغییر آن یا تجدید نظر در آن وجود ندارد .

  • رفتار : شامل اجتناب به هر دو صورت منفعل و فعال از تمامی موقعیت هایی است که می تواند طرحواره را تحریک کند .
  • افکار : می توان این حالت را در انکار رویداد ها یا خاطرات آسیب زا مشاهده کرد . همچنین شامل دفاع های روان شناختی است . مانند تجزیه ( بی تفاوتی هیجانی ) نیز می شود .
  • احساسات : این حالت شامل بی اهمیت نشان دادن احساسات یا فرار به سمت حالت بی حسی است .

۳- جبران :

فرد در جهت مخالف طرحواره رفتار می کند . این کار منجر به دست کم گرفتن قدرت و نفوذ طرحواره می شود . این سبک در رفتارهایی دیده می شود که به شکلی جسورانه مستقل . اما با روکشی شکننده همراه است .

  • رفتار : ممکن است توسط رفتار اغراق آمیزی مشخص شود . که بر خلاف طرحواره است .
  • افکار : در تقابل با محتوی طرحواره و با احساسات متضاد با آن همراه است . فرد وجود طرحواره را انکار می کند .
  • احساسات : فرد در مورد احساسات پیوند خورده به طرحواره احساس ناخوشایندی دارد . در صورتی که در جبران افراطی شکست بخورد . ممکن است احساساتش بر گردند.

چنانچه احساس می کنید در تله های زندگی افتاده اید . یا دچار طرحواره شده اید . می توانید با طرحواره درمانگران مرکز روان کلینیک در ارتباط باشید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *