تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

روش های تقویت مغز و حافظه

روش های تقویت مغز و حافظه

روش های تقویت مغز و حافظه و ترفند های یادگیری سریع یا افزایش حافظه یکی از مهم ترین کارهایی است که با انجام دادن آن قطعا ضرر نخواهید کرد .در هرکاری باعث پیشرفت شما خواهد شد.

روش های تقویت مغز و حافظه

بنابرین امروز با یک مقاله کامل راجب تقویت مغز با شما هستیم. تا تمام روش ها را بیان کنیم. لطفا حداقل در روز ۳ تای آن ها را انجام دهید.

حل معما و چیستان

از قدیم تا الان همه میدانند که حل کردن مسائل باعث تقویت مغز و حافظه می شود که این مسائل میتوانید به صورت معما و چیستان یا حتی مسائل ریاضی یا فیزیک باشد.

بازی های فکری و چالشی و درگیر کننده !

شاید تا عنوان را خواندید یاد بازی شطرنج و سودوکو افتادید. بله درسته این بازی ها تاثیر عالی روی مغز دارد. اما جالبه بدانید هر بازی که شما را درگیر کند .(مثل بازی های تفنگی و اکشن) باز هم تاثیر بسزایی رو عملکرد مغز و تقویت حافظه شما خواهند داشت.

تجربه و کارهای جدید را امتحان کنید

این کار واقعا برای شما لذت بخش است . رابطه مستقیمی با تقویت مغز شما هم دارد. برای مثال اولین باری که رانندگی، قایق سواری، یا حتی چیزهای ساده ای مثل خرید ساعت مچی برای اولین بار، تاثیر خیلی خوبی بر روی مغز شما میگذارد. اما میخواهیم چند تجربه عالی را به شما بگوییم.

مسواک زدن با دست مخالف

این یک تجربه جالبه، هرچند که باید لااقل هر روز به مدت یک ماه اینکار رو انجام بدید،اینکار باعث تحلیل مغزتان می شود .زیرا او عادت کرده مثلا همیشه با دست راست برای برداشتن مسواک کار کند. اما این بار دست چپ اقدام میکنند.

نوشتن یا نقاشی کشیدن با دست مخالف

جالب است بدانید اکثر افراد نخبه مانند لئوناردو داوینچی و آلبرت انیشتن و… قادر به نوشتن با هر دو دست بوده اند . طبق تحقیقات ثابت شده است .که این عمل باعث تقویت رابطه بین دو نیمکره ودر نهایت تقویت مغز و حافظه خواهد شد.

برعکس کردن یا جابه جا کردن وسایل

چرا همین الان ساعت مچی خودتان را برعکس نمیپوشید؟ یا روی دست مخالف؟ یا اینکه چرا محل مطالعه یا بازی خود را تغییر نمیدهید؟ این کارها واقعا روی مغز تاثیر میگذارند . باعث تحلیل مغز و تقویت حافظه می شوند.

مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی آرامبخش یا شاد

به شدت دنبال چنین موسیقی هایی باشید که واقعا تاثیر بسیار عالی بر روی مغز دارد.

سفر کردن و خوشگذرانی

بی شک این تیتر برای شما لذت بخش است. اما هرچیزی حدی دارد و باید خوشگذرانی هم در بین کارهایتان یا سال هایتان باشد. در کل اعتدال را برقرار کنید. تا مغز شما آسیب نبیند یا تنبل نشود.

یادگیری یک زبان جدید

طبق تحقیقاتی که انجام شده یادگیری یک زبان جدید مثل انگلیسی،عربی یا حتی یادگیری برنامه نویسی مثل اندروید و… میتوانید باعث پرورش مغز شما بشود.

ورزش مکمل مغز و بدن شما

مغز سالم در بدن سالم یکی از بهترین مثال های قدیمی ها می بود. که اکنون از نظر علمی هم ثابت شده. حتی روزانه یک ساعت پیاده روی باعث تقویت مغز شما می شود. اما نیاز نیست زیاده روی کنید . ورزش های سخت و طاقت فرسا را انجام دهید.

سخنرانی کنید، با خود حرف بزنید

شاید حرف زدن با خود احمقانه باشد. اما اینگونه نیست، باز هم طی پژوهش ها ثابت شده کسانی که دارای چنین صفاتی می باشد به مراتب مغزشان بهتر از دیگران کار میکند اینکه سخنرانی یا معاشرت با دوستان و دیگران تاثیر بسزایی در عملکرد و بهبود مغز و حافظه شما دارد.

از تغذیه سالم بهره مند شوید

از غذاهایی از قبیل ماهی،سبزیجات یا میوه ها استفاده کنید . اینکه خوردن شکلات تلخ هم باعث ترشح دوپامین در مغز و در نهایت بهبود عملکرد مغز شما می شود.( البته از حد نگذرید) و اینکه در کل غذاهایی را مصرف کنید که این ویتامین ها را در بر بگیرد.
ویتامین B1
ویتامین B9 یا اسید فولیک
ویتامین C
کلسیم
منزیم
روی

تصور و تخیل پردازی کنید

تخیل پردازی شاید برای بعضی ها یک لذت باشد . برای دیگری یک کار سخت، کافیست فقط کمی تمرین کنید. همین که به آینده خود فکر می کنید. خود یک تصور است و در بهبود عملکرد مغز شما تاثیر عالی خواهد داشت پس از این کار دست نکشید . روزانه نیم ساعت را به این کار اختصاص دهید.

حس های خود را درگیر کنید

استفاده از حس لامسه، بویایی، چشایی، شنوایی، بینایی باعث تحریک یک بخش جداگانه از مغز خواهد شد . این تاثیر خوبی برای شما دارد. مثلا در اتاق خود گل خوشبو قرار دهید. یا هر شب عطر بزنید یا یک آهنگ جدید گوش کنید و لذت ببرید.

با چشمان بسته راه بروید یا دوش بگیرید

حواستان باشد که این کار را در مکانی درست انجام دهید تا اتفاقی برای شما نیفتد. در کل این کار هم یک چالش جدید برای مغز می باشد که باز هم اثرپذیری روی مغز دارد.

روزی ۸ تا ۹ ساعت بخوابید

این عدد بهتر است نه کمتر باشد و نه بیشتر، این تعادل بسیار برای مغز مفید است. هرچند که ادیسون اعتقاد داشت که خوابیدن کاری بیهوده است . روزی ۳ ساعت میخوابید. اما انیشتن به خوابیدن خیلی اعتقاد داشت و ۸ تا ۱۰ ساعت در شبانه روز را به خواب اختصاص میداد . طی تحقیقات انجام شده واقعا خواب خیلی مهم و حیاتی می باشد.

جویدن آدامس ?

این مطلب عجیب نیست، آدامس جویدن هم یک نوع فعالیت است و تاثیر خوبی دارد. البته خطراتی از جمله درد گرفتن فک و مشکلاتی برای آن دارد. به همین دلیل اینکار را بیشتر از ۱۰ تا ۳۰ دقیقه در روز انجام ندهید.

اعداد را ادامه دهید

این ترفند خیلی خیلی موثر است. مثلا اعداد را ۳ تا ۳ تا در ذهن خود ادامه دهید. مثلا سه، شش، نه، دوازده، پانزده و… اینکار را برای مثال تا عدد ۲۰۰ انجام دهید. یا تا هر وقتی که توانش را دارید. زیرا اینکار بسیار موثر است . هنگامی که توانتان بالاتر رفت میتوانید. فاصله را از ۳ یه ۱۲ تغییر دهید. هم ریاضی خود را قوی میکنید هم مغزتان را بهبود می بخشید.

مطالعه کنید و یاد بگیرید

این هم روشی بسیار مفید برای توسعه خود می باشد که به شدت توصیه میکنیم. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه مطالعه کنید. که هم آمار سرانه مطالعه ایران بالا برود . هم خودتان گسترش پیدا کنید؟ علاوه بر این باید از عوامی که باعث نابودی مغز شما می شود هم دوری کنید. یکی از آن عوامل استرس و اضطراب است. که به زودی مطلبی کامل راجب آن برای شما خواهم نوشت تا بتوانید فرایند افزایش یادگیری، افزایش هوش و رشد مغز را به پایان برسانید.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *