تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

دوست داشتن یعنی چه

دوست داشتن یعنی چه

وقتی عاشق می شویم و عشق را در رگ و پی خود حس می کنیم، باید قاعده های آن را نیز رعایت کنیم. دوست داشتن یعنی چه . دوست داشتن تعهد به همراه می آورد و تعهد مسولیت سنگینی است که شانه های هر انسانی یارای تحمل آن را ندارد.وقتی وارد رابطه ای به قداست ازدواج می شویم، وقتی فردی را به عنوان شریک زندگی در کنار خود می پذیریم پس باید قواعد این رابطه را هم بپذیریم و از دل و جان در صدد رعایت آن بر بیاییم.

دوست داشتن یعنی چه

گروهی دوست داشتن را در تسلیم محض بودن می بینند و عده ای دوست داشتن را در رضایت قلبی و آرامش درونی که در زندگی شان سایه افکنده است.

عده ای دوست داشتن را فریاد می زنند و گروهی هم اعتقاد دارند که محبت زبانی کمترین نوع محبت است و عشق و علاقه ی واقعی را باید با عمل نشان داد.

عشق حسی است که هر انسانی در زندگی خویش لااقل یک بار به طور خالصانه تجربه اش می کند. حسی که شبیه هیچ نوع حس دیگری نیست.حسی که شبیه آن را پیش و پس از آن به کس دیگری نخواهد داشت.

به او دروغ نگوییم

بنای زندگی مشترک بر صداقت دوجانبه نهاده می شود. نخستین دروغ، نخستین ضربه بر تن نحیف رابطه هاست.  تحت هیچ شرایطی خودمان را ملزم به دروغ گفتن ندانیم.  چرا که اعتماد گوهریست کمیاب و اگر از دستش بدهیم دیگر نخواهیم توانست به دستش بیاوریم. وقتی دوست داشتن در زندگی حاکم باشد، دروغ گویی و پنهان کاری معنایی نخواهد یافت.

غرورش را نمی شكنیم

غرور را با تکبر و خودپسندی یکی ندانیم. غرور شخصیت انسان را والا می کند و تکبر و خودپسندی آن را حقیر می سازد. غرور یک انسان به او شکوه و عظمت می بخشد و در چشم دیگران بزرگش می کند.نزدیک ترین فرد در زندگی هر کسی همسر اوست.برای حفظ رابطه، غرور همدیگر را جریحه دار نکنید.

مخصوصا برای مردها غرور و مردانگی بیش از زنان اهمیت دارد. زمانی که به غرور و مردانگی یک مرد حمله می کنید، از او انتظار شنیدن یا فهمیدن نداشته باشید. زبانی قوی تر از محبت وجود ندارد.وقتی عصبانی هستید مراقب حرف هایی که می زنید باشید، عصبانیت شما فروکش خواهد کرد اما ضربه های مهلکی که با سخنان تان وارد کرده اید تا ابد باقی می مانند.

به خانواده اش و كسانی كه دوست دارد، احترام می گذاریم

مطمئنا هر کس که وارد یک زندگی مشترک می شود، مجبور است بخشی از خودش را در خانه ی پدری اش جا بگذارد. نیمی که او را شکل داده و ساخته است، خانواده ی او است. خانواده ی هر کسی منشا وجودش است و هیچ کس نمی تواند خانواده ای را که از دل آن برآمده است را انکار کند.احترام به خانواده ی همسر تحت هر شرایطی، احترام مستقیم به خود اوست.

اگر شرایط برای شما دشوار است، مسبب آن خانواده ی همسرتان نیستند. پس به یاد داشته باشید که هر کس به خانواده ی خویش پشت کند و آن ها را مورد بی مهری قرار دهد، بی شک روزی هم شما را طرد خواهد کرد. این قانون زندگی است. پس خانواده ی همسرتان را حتی اگر دوست نمی دارید؛ محترم بشمارید.

 او را به باد نقدهای بیرحمانه نخواهیم گرفت

در حالت کلی هیچ کس از انتقاد خوشش نمی آید.اما اگر مجبورید بخشی از رفتار یا اخلاق همسرتان را مورد نقد قرار دهید، همیشه از قانون مثبت و منفی استفاده کنید. به این معنا که لا به لای دو ویژگی مثبتش، نقد خودتان را بگنجانید و با محبت به او بگویید که من می دانم که تو این ویژگی های خوب را داری؛ اما این نقد هم به تو وارد است.

اما این به معنای زیر سوال بردن تمام شخصیت تو نیست. اگر نقدتان را در لفافه ای از تعاریف خوشایند تحویل همسرتان بدهید، شک نکنید که با آغوش باز از آن استقبال خواهد کرد. در نظر داشته باشید که مردها از انتقاد غیر مستقیم بیشتر استقبال می کنند.

مثلا به جای اینکه مستقیما به ویژگی بدش اشاره کنید، از کتابی که خوانده اید، مثال بیاورید. یا از دوستی که می دانید برایش مهم است، حرف پیش بکشید و به صورت غیر مستقیم انتقاد خودتان را مطرح کنید.

با او لجبازی نمی كنیم

باید قبول کنیم که زندگی مشترک شبیه نشستن در یک کشتی است. اگر من محل نشستن خودم را سوراخ کنم، هردو با هم غرق خواهیم شد.اگر همسرتان را دوست دارید، اگر به زندگی مشترک تان امیدوارید، هرگز تحت هیچ شرایطی لجبازی نکنید.

لجبازی علاوه بر اینکه کار ناعاقلانه ای است، در طولانی مدت موجب سرد شدن همسرتان هم خواهد شد.ممکن است دیگر میل و رغبتی به زندگی مشترک نداشته باشد. تا وقتی می توان با گفتگو مشکلات را حل کرد چنگ زدن در روش های کودکانه بی معناست.

 عذرخواهی میكنیم

این تصور را که عذرخواهی کردن موجب کوچک شدنم خواهد شد، یا اگر عذرخواهی کنم امر بر او مشتبه خواهد شد را، دور بیندازید. اگر دوستش دارید، در برابر اشتباهات تان مسول باشید.مطمئنا او درک خواهد کرد. نام تکبر را غرور نگذارید. اذعان به اشتباه، شما را در چشم محبوب تان بزرگ خواهد کرد.

 مشورت می کنیم

اگر در برابر تمام تصمیمات همدیگر را مورد مشورت قرار دهید، کم کم حس اعتماد بین شما تقویت خواهد شد. گاهی مشورت کردن در اموری که به راحتی می توانستید آن را به تنهایی حل کنید، موجب می شود که همسرتان به داشتن شما مغرور شود.

در ضمن اگر شما در مواجهه با دیگران همسر خود را محل مشورت قرار دهید، او احساس مهم بودن خواهد کرد و چه چیزی بهتر از این که همسرتان چنین حس خوبی داشته باشد. مثلا در مواجهه با مسئله ای که حدس می زنید با آن مخالفت می کند؛ قبل از تصمیبم گیری به او بگوید برای فلان اتفاق جواب قطعی ندادم، گفتم اول باید با همسرم مشورت کنم .در چنین موقعیت هایی علاوه بر اینکه او را شریک خود دانسته اید احتمال گرفتن جواب مثبت از او را هم بالاتر برده اید.

اگر مخالفتی با او داریم با آرامش قانعش می كنیم

هیچ کس نمی تواند ادعا کند که در زندگی مشترک دچاراختلاف نشده است.پس خودتان را برای مواجهه با آن آماده کنید. اما راهکار غلبه بر اختلاف را هم بیاموزید. آرامش و خونسری در مشکلات رمز پیروزی است.اگر همسرتان به شدت عصبانی است، حق را به او بدهید و غائله را خاموش کنید. در زمانی دیگر که آرام تر شده است می توانید مسئله را دوستانه حل کنید.در عصبانیت تصمیم های مهم نگیرید که بعدها پشیمان خواهید شد.

می توانیم اشتباهات او را ببخشیم و فراموش  كنیم

اگر زندگی مشترک برایتان مهم است و حاضر نیستید آن را تحت هیچ شرایطی از دست بدهید؛ پس باید یاد بگیرید از اشتباهات همدیگر چشم پوشی کنید.گذشت به معنای این نیست که بعد از مدتی دوباره به سراغ همان موضوع برویم و نبش قبر کنیم.

گذشت یعنی من از این اتفاق بسیار ناراحتم، اما چون تو را دوست دارم و زندگی با تو برایم ارزشمند است، از این اتفاق چشم پوشی می کنم. بی شک تعداد اشتباهاتی که قابل بخشش نیستند بسیار اندک است.

 با لذت، گذشت خواهیم كرد

گذشت و فداکاری به معنای این نیست که خودمان را فدای همسر و زندگی کنیم. گذشت به معنای از دست دادن عزت نفس نیست.ما گذشت می کنیم چون عاشقیم. همدیگر را دوست داریم و برای زندگی توام با آرامش تلاش میکنیم.

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *