تهران – خیابان پیروزی ، روبروی خیابان پنجم نیرو هوایی (روبروی مترو نیرو هوایی) ، مجتمع نسیم ، طبقه اول ، واحد 1

clinicbina@

تلفن تماس : ۷۷۴۶۸۴۱۸-۰۲۱

دوستی

دوستی های قبل از ازدواج

دوستی های قبل از ازدواج که دنبال میشود .قطعا پایدار نیست . اما وابستگی عاطفی که بعد از مدتی بین دو طرف شکل میگیرد ، جدایی را سخت میکند . افرادی که اقدام به دوستی های قبل از ازدواج میکنند ، با این استدلال که «ما نمی خواهیم ازدواج کنیم ». رفتارهایی که باید نشان دهند بروز نمی دهند . بدون آشنایی کافی اقدام  به برقراری رابطه میکنند . حاضر به پذیرش مسئولیتهای یک رابطه نیستند .

دوستی های قبل از ازدواج 

چنین دوستیهایی به دلیل ضربه هایی که طرفین متحمل میشوند، توصیه نمیشود . بخشی از این ضربه ها مربوط به وابستگی های عاطفی است . به عبارت بهتر ، دختر و پسری تصمیم میگیرند که رابطه ای با هم برقرار کنند . چون قصد ازدواج ندارند . ملاکهای ازدواجشان را نادیده میگیرند . با این توجیه که قرار نیست این رابطه به ازدواج منجر شود . بنابراین با کسانی دوست میشوند که کیفیت اخلاقی و رفتاری پایین تری دارند . از طرفی این رابطه آغاز میشود و بعد از مدتی این دوستی دو حالت پیدا میکند . یا رابطه به خاطر مشکلاتی که به وجود می آید قطع میشود . که طرفین ضربه های روحی -عاطفی زیادی خواهند خورد . یا رابطه ادامه می یابد تا وابستگی شدیدی ایجاد میشود که منجر به ازدواج میشود .

غافل از اینکه این آدم مناسب ازدواج نیست . معیارهای یک ازدواج موفق در این رابطه وجود ندارد . وقتی این گونه روابط براساس حداقل شناخت آغاز میشود .طرفین به مسائلی مانند معیارهای اخلاقی  مورد پذیرش شان توجه نمی کنند . برای مثال : دختر یک حدی از رابطه را می پسندد . ولی پسر خواسته های بیشتری دارد .

در این موارد مشاهده میشود طرفین از ترس از دست دادن دوستی و یا به خاطر تهدید هایی که صورت میگیرد ، تسلیم خواسته های طرف مقابل می شوند .

دوستی برای شناخت جنس مخالف 

بعضی ها میگویند من دختر و یا پسری را برای دوستی میخواهم تا بتوانم جنس مخالف را بشناسم . در صورتی که این کاملا غلط است . برای شناختن روحیات دخترها و یا پسرها لازم نیست افراد چنین روابطی را تجربه کنند . جنس مخالف چیز پیچیده ای نیست . روابط معمولی که درون چهارچوبهای اخلاقی و عرفی شکل میگیرد برای شناختن جنس متفاوت کفایت میکند . لازم نیست وارد روابطی شوید که وابستگی عاطفی حرف اول و آخر را میزند .

در کشورهای غربی که حتی از لحاظ فرهنگی تفاوتهای زیادی دارند . ارزش های متفاوتی برای آنها تعریف شده است . تحقیقات نشان میدهد که افرادی که دوستی با آدم های بیشتری را تجربه کردند و روابط متعددی داشته اند . بعد از ازدواج رضایت کمتری از زندگی شان دارند و مشکلات بیشتری را تجربه میکنند . این تجربه بر خلاف غالب تصور جوانان ماست .

در حال حاضر دختران و پسران فکر میکنند هر چه روابط بیشتری تجربه کنند ، در انتخاب همسر موفق تر خواهند بود . اما این یک ذهنیت نادرست است .

قطع رابطه 

مرحله آخر قطع این گونه روابط است . افراد باید بدانند که هر چه از عمر رابطه میگذرد وابستگی بیشتری به وجود خواهد آمد . قطع رابطه همراه با رنج فراوان خواهد بود .

از نظر روانشناسی از دست دادن یک رابطه دارای عاطفه و احساس ، همچون مرگ یکی از عزیزان ، دردناک است . گریه ها ، خواهش ها ، قول و قرارها در این دوران نباید مورد اعتنا قرار بگیرد . چرا که فرد برای فرار از غم از دست دادن رابطه دست به هر کاری می زند تا شاید بتواند طرف مقابل را از جدایی منصرف کند .

طرفین رابطه اگر بتوانند با واقعیت روبرو شوند ، چند ماه ناراحتی را تحمل کنند . به زندگی عادی برخواهند گشت . حتی بعد از سپری شدن مدتی متوجه فواید قطع رابطه خواهند شد . اما اگر مداوم به فکر از سر گیری رابطه باشند ، نخواهند توانست به زندگی عادی بازگردند .

نکته مهم 

اگر تصمیم به قطع رابطه گرفته شد . جدایی باید یکباره و برای همیشه صورت بگیرد . تجربه نشان داده کم کردن تدریجی رابطه موثر نیست . همه چیز باید یک دفعه تمام شود . تنزل رابطه به یک دوستی معمولی هم به هیچ عنوان موثر نیست . چرا که اینها سابقه ای از یک رابطه عاطفی را با هم دارند که ممکن است طرفین را دچار مشکلات روحی کند .

اگر در این دوره گرفتار شده  اید و جدایی برایتان سخت است میتوانید از همراهی مشاوران روان کلینیک بهره مند گردید .

پیام بگذارید

(0 دیدگاه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *